Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Modde

Trögstyrd motor

Rekommendera Poster

Hej!

Har en Mercury 90 hk 2t från 2000 som blivit trögstyrd den senaste säsongen.

Jag har kopplat bort styrkabeln vid anslutningen till tiltcylindern (tilt-tuben) och motorn är fortfarande trög att vrida.

När jag vrider motorn så att hela styrstången är ute ur tiltcylindern går det ganska lätt.

Däremot går det mycket trögt när styrstången är i det andra ytterläget d.v.s. nästan helt dold av tiltcylindern.

Det är till och med så att jag inte kan vrida motorn så att styrstången går helt in i tiltcylindern.

Något tar emot. Vad kan det vara?

Jag har testat att smörja upp med fett via nipplarna och det bara marginellt bättre.

Tack på förhand för tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min eka med utombordare blev sådan, smörjde blev inte mycket bättre, vred motorn till ett annat läge pumpade i mer fett, något bättre, pumpade i fett vred en liten bit, tills jag kom till andra ändläget.

Efter denna manöver gick det helt klart lätt att styra igen.

Fettet fördelade sig inte när jag smörjde i ett enda läge.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar Kalle.

Var din också så att styrstången inte riktigt gick i botten cylindern och var mer trögstyrd i det läget än i det andra ytterläget?

Förstår inte varför det är så egentligen. Kan det någon klump med gammalt fett som tar emot?

Har hört någon prata om avfettning och sedan återinfetta? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Värm med värmepistol på delarna som skall smörjas så att gamla "härdade" fettklumpar blir mjuka så får det nya fettet lättare sprida ut sig. 

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går det wire till styrstången? går den trögt? fett/wd40 i wiren kanske hjälper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen i styrstången. Kopplar jag loss styrkabeln är motorn fortfarande trögstyrd.

Värmepistol skall testas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har pratat med en båtmack.

Enligt honom skulle jag smörja styrstången med 5-56 istället. Inte fett!

Fettnipplarna som sitter på tilt och styrcylindern är tydligen enbart för tilten. Jag trodde att den även smörjde styrstång/cylinder. Men tydligen inte.

Jag vet inte om jag gjort fel när jag smörjt styrstången med fett tidigare?

Jag har i alla fall gjort en insats idag på båten. Kopplat bort styrkabeln, prutat in 5-56 och juckat fram och tillbaka och jag fick ut en del skit. Det blev bättre men inte helt bra i ändläget när hela styrstången är inne i röret.

Jag hoppas att det skall bli bättre om jag låter 5-56 en verka något dygn och att man sedan upprepar proceduren "Smörj - Verka - Rengör" ett antal gånger.

Det är i alla fall min plan nu.

Om inte detta fungerar blir jag nog tvungen att byta styrkabel och göra rent i styrröret ordentligt med smärgelduk eller liknande.

Synpunkter eller tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...