Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Ancan-af-Argos

Nytt kapell, ljust eller mörkt?

Rekommendera Poster

Nej, de mörka bilarna bombades i större utsträckning än de ljusa.

Men detta är skrattmås, de vita med svart eller brunt huvud, möjligen förfar olika fågelarter olika.

Dronten, pingvinerna och kiwin, ja även strutsen är väl ofarliga ur just denna synvinkel... Men måsfåglar och även den vi på bohuskusten kallar för "ålekråkan" alltså skarven, är besvärliga, även om skarvarna tycks ha kollektiva toaletter, och högst sällan bajsar på båtar, men jag vet att det händer. :huh:

Ja, ok, kapellet matchar stripsen, och vattenlinjen, möjligen läste jag dåligt eller för snabbt. Men det är ju bra! ;)

Du hänger väl sedan upp gardiner i samma matchning, om det inte redan är gjort, det gäller ju att hålla stilen ombord!! ;)  ;)

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hållbarhetsmässigt så är det mörkt kapell som gäller, har högre UV beständighet. Om ett ljust kapell håller i 8 år så håller ett mörkt i nästan 16 år - vad kapellmakare sagt till mig. 

Jag kan ju tycka att det kan vara riktigt snyggt med ljust kapell - beroende på båten och klädseln. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ju återkoppla i denna tråden efter sommaren, vill gärna veta hur varmt det kan bli under kapellet med svart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ju återkoppla i denna tråden efter sommaren, vill gärna veta hur varmt det kan bli under kapellet med svart.

Självklart, du får påminna mej annars så ska jag lämna ett omdöme :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En segelbåt som fanns i familjen hade en vit sprayhood, och en annan motorbåt hade ett "kakifärgat" kapell.

Nu var fanns ju närheten till alla industrier på Hisingen, och det blåste ibland nordliga vindar från Ruhrområdet.... det var ofta sotigt efter dessa vindar, och det syntes ju naturligtvis väl på de ljusa kapellen, och på båten i övrigt naturligtvis. Jag kan tycka att bedagade ljusa kapell ser sjaskigare ut egentligen än lika sjaskiga eller sjaskigare mörka kapell, när det blivt några år gamla. Men det kan ju naturligtvis bero på vad det är sydda i för väv också.

Så det är väl egentligen aldrig fel i att ha en bit skyddsduk i gummikorder på taket över sitt ordinarie kapell.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför dyker det inte upp någon gillaknapp när jag använder plattan?

Det är mycket som är annorlunda och inte funkar när man använder plattan, jag ställde en fråga om det men tror inte jag fått något svar.

Har man bara rätt inställning så funkar gillaknappen och allt annat även på platta.  ;) 

Jag har en gammal Samsung, dessvärre så gammal att jag inte minns vilka inställningar jag gjorde. Det jag tror mig minnas är att det hjälper att bocka i skrivbordsvy.

Är det möjligen så att ni kör mobilversionen, då blir det anorlunda och gillaknappen är en liten ruta man kan bocka i.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och nu en inte så smart fråga kanske: var hittar man inställningarna........?

Märker också att jag smileys ej syns i inläggen jag hör?

Redigerad av Ancan-af-Argos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min gamla android är det tre vågräta streck längst upp till höger.Där hittar jag menyermed skrivbordsvy och inställningar.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dags att återkoppla hur vi upplevt det med nytt svart kapell på båten.

När det gäller fågelskit kan jag inte säga att vi var mer utsatta än grannar med ljust kapell, men visst fan hade vi skit på kapellet, har monterat en scaregull på targan så får se om den gör någon nytta nästa säsong.

Upplevde inte att det blev varmt så det störde på något vis under kapellet/bimitoppen, däremot så fick jag uppfattningen att flygfän som kallas broms gärna samlas under bimitoppen, hade lite bekymmer i Väddö kanal när man jagade dessa djur samtidigt som man skulle hålla kursen i 5 knop.....

Utseendemässigt är vi kanonnöjda!!

post-103772-0-21072200-1477049018_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...