Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Ancan-af-Argos

Nytt kapell, ljust eller mörkt?

Rekommendera Poster

Ska skaffa nytt kapell till vår Bayliner 2855 -98.

Frugan och jag är inte riktigt överens vad som är snyggast, ljust eller mörkt kapell......

Vad tycker forumet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ljust på min snipa men hade föredragit mörkblått då det döljer jordslagsfläckar och mögel som annars obönhörligen syns direkt och blir ganska ofräscht.

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Ska skaffa nytt kapell till vår Bayliner 2855 -98.

Frugan och jag är inte riktigt överens vad som är snyggast, ljust eller mörkt kapell......

Vad tycker forumet?

Det handlar inte det minsta om vad detta forum tycker utan vad som håller i längden. Ett kapell är en investering som kostar pengar och då vill det till att det håller så länge som möjligt. Ett ljus kapell förblir fint men du kan förvänta dig att behöva reparera det med lite jämna mellanrum. Är du sedan klok lämnar du in det till tvätt och impregnering och du har ett kapell som inte gör dig besviken. Om du lägger 25.000 på ett kapell och sedan tror att det håller i 10 år så glöm det. Det kräver sitt underhåll och för varje genväg du gör straffar det sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska ni sova under kapellet? Ett ljust kapell släpper även in mer ljus och är man känslig för det kan det bli svårt med sömnen. Ett mörkt blir just mörkare och därmed mer rumsligt men lite murrigare.

Personligen föredrar jag ljust. Och visst döljer ett mörkt jordslag och annan mög men då jag gillar att hålla rent omkring mig är det bättre att eventuell skit syns än att den hålls dold.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi ska inte sova under kapellet, jag är för ett ljust kapell och frugan vill ha ett mörkt, vi är alltså lite oense om vad som är snyggast till vår båt, att man måste underhålla det för att det ska hålla länge är jag fullt medveten om.

Frågan var ställd för att få höra vad forummedlemmarna har för åsikt i frågan :-)

Ska ni sova under kapellet? Ett ljust kapell släpper även in mer ljus och är man känslig för det kan det bli svårt med sömnen. Ett mörkt blir just mörkare och därmed mer rumsligt men lite murrigare.

Personligen föredrar jag ljust. Och visst döljer ett mörkt jordslag och annan mög men då jag gillar att hålla rent omkring mig är det bättre att eventuell skit syns än att den hålls dold.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett mörkt kapell har längre livslängd än ett ljust, det avgjorde våra diskussioner kring färg på kapell. Ju mörkare desto bättre UV motstånd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte ett nytt till mitt i våras, valde ett svart fast med vita streck invävda, blir något mörkgrått när man står någon meter ifrån, men desto längre ut man backar desto svartare blir det och skiten syns inte så tydligt heller. Ska se om jag hittar någon bild.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vore kanon om du kan leta upp någon bild ;)

Jag köpte ett nytt till mitt i våras, valde ett svart fast med vita streck invävda, blir något mörkgrått när man står någon meter ifrån, men desto längre ut man backar desto svartare blir det och skiten syns inte så tydligt heller. Ska se om jag hittar någon bild.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade en bild på mobilen, jag kan gå ner till båten och ta någon närbild om du vill.

LÄNK

Och en till, farsan har samma kapell uppe på sin flybridge som syns i bakgrunden

LÄNK

Redigerad av pattedog
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett kapell som är ljust utvänigt (för att minimera risken att dra till sig måsar och att det inte bleks fult) och mörkt invändigt (för att jordslagsfläckar och mögel inte skall synas) borde vara det optimala.

Tror dock att kostnaden för att tillverka ett sådant kapell är väldigt hög.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bilderna :)  :)

Har du möjlighet att någon mer bild närmare vore ju kanon, kanske inne i båten också?

Hittade en bild på mobilen, jag kan gå ner till båten och ta någon närbild om du vill.

LÄNK

Och en till, farsan har samma kapell uppe på sin flybridge som syns i bakgrunden

LÄNK

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så skulle naturligtvis ett kapell vara :D risken finns väl att det blir dubbel kostnad för ett sådant....

Ett kapell som är ljust utvänigt (för att minimera risken att dra till sig måsar och att det inte bleks fult) och mörkt invändigt (för att jordslagsfläckar och mögel inte skall synas) borde vara det optimala.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett mörkt eftersom det ser fräscht ut längre tid, det blir visserligen också smutsigt men det syns inte lika tydligt (ungefär som vita eller blå jeans). Men välj inte grönt -man ser helt sjuk ut i facet under ett grönt kapell.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beställde nytt kapell till min, hade väldigt ljust innan och det funkar ganska bra mot fågelbajs osv men tyvärr gjorde svartmögel att det blev väldigt tråkigt inuti, gick ju att tvätta hjälpligt dock.

Valde en något mörkare nyans denna gång, typ ljusgrå och hoppas det blir bra.

Mvh

Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett mörkt eftersom det ser fräscht ut längre tid, det blir visserligen också smutsigt men det syns inte lika tydligt (ungefär som vita eller blå jeans). Men välj inte grönt -man ser helt sjuk ut i facet under ett grönt kapell.

Eller grön av avund.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett kapell som är ljust utvänigt (för att minimera risken att dra till sig måsar och att det inte bleks fult) och mörkt invändigt (för att jordslagsfläckar och mögel inte skall synas) borde vara det optimala.

allvar?

drar olika färger, ljus tillsig måsar olika ffektivt?

Jag har både ljusa och mörkare partier på min båt men har alrig märkt att det skulle skilja på skitmängd.

den andra båten är endast ljus. Den har jag upplevt blir mer nedskiten fast där är det även svalor eller liknande.

den båten kan stå still utan att användas långa tider men båda står i samma hamn.

ang ljust eller mörkt. Smaksak. Schmeling har nog en point. Båda är fräscha när du köper. Båda går att hålla fräscha. Precis som med rengöring. Vissa medel gör rent , storstädning, vissa medel behåller, vårdar, ser till att det inte blir skitigt. (Underhåll) men man måste göra jobbet.

hmmm ljust bleknar inte lika mycket eller

inte lika synligt.

tärning, sticka, stensaxpåse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För vår del så blev beslutet taget helt utifrån vad vi tyckte var "snyggast" på vår båt. :)

Det var mycket divederande och tittande på andra liknade vår båttyp innan vi bestämde oss för att prova svart.... :rolleyes:

Sen kommer vi att prova med en orm på detta också, har bra erfarenhet av det sen förut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan!

Jag har tittat litet på denna tråden sedan den skapades.

Med all respekt för trådskaparen så funderar jag ändå...

Man väljer väl en färg på kapellet som matchar båtens egen färg och dekorlinjer..?

Sedan är ju en annan viktig egenskap vävens kvalitet. Jag ha de senaste gångerna valt  en väv som heter "Makrilux" det är väl antagligen ett reg.varumärke. När denna väv är ny lyser inte solen igenom.

Jag har ett mörkblått makriluxkapell på en båt som denna säsongen är femton år gammalt och 2016 blir nog sista säsongen det hänger med. Väven börjar bli tunn och uttänjd nu. Rutor och dragkedjor samt diverse knäppen har ju bytts några gånger.

Här i Bohuslän har vi en himla massa stora vita fåglar de flesta tillhör familjen "trutar" och dom har en fantastisk aptit och matsmätning, och då naturligtvis även en omfattande kroppslig elimination.

Om man inte får bort "måsskiten" från kapeller kvick kan det bli konstiga utfällningar i vävens infärgning och impregneringen lakas ur. Många använder en extra duk över sitt kapelltak. Även sådana där ugglor och flerfärgade leksaksormar läggs ut, liksom mobiler av CD-skivor hängs ut, men måsarna bajsar ju i flykten och liksom "bombar" mål på marken eller i havet.

Men jag vet också att segelbåtars vindkraftverk och sådana där roterande "måsskrämmor" bara har en marginell effekt på skrämselpropagandan.

När havstruten eller silltruten ätit blåmussla skall man helst hålla sig undan, och vara uppmärksam på var dessa lämningar hamnar, ja dessa är rent äckliga och svåra att beskriva för er som aldrig sett sådan skit. Dessa diarré-liknande blaffor kan även göra ytan matt hos syrafast stål.

"På gatan hemma där jag bor" har vi nån skrattmås som bygger bo på taket i en fastighet, och då bajsar på parkerade bilar, och vi grannar har ovetenskapligt men ändå rätt så väl registrerat att det är de mörka bilarna som drabbas värst av dessa fågel-fekla attacker.

Ja det blev ju en del "skitsnack" här, men märk väl att trutarna är musikaliska fåglar, ja dom tillhör ju "Mozart-erna" :unsure: ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aaa. en till som upplevt att ljust är bättre MOT fågelbajs eller menar du att de mörka bilarna drabbas värre när dom får skit än ljusa bilar när dom drabbas men att båda typerna drabbas lika ofta?

Är det så att, eftersom det ofta är stora andel "vitt" i skiten, ja både det "vita" och det mörka är skit i fågelskiten, så syns det bättre på mörka underlag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Man väljer väl en färg på kapellet som matchar båtens egen färg och dekorlinjer..?"

Precis det vi tycker vi har gjort, stripesen vid vattenlinjen är svart, texten "Ciera 2855 Sunbridge" är i pärlgrå, tycker det matchar rätt bra? ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så ni kom överens om att mörkt var snyggast till er båt.
bra!!

Hjälpte forumet er i att komma överens?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart att vi vägde in forumets åsikter :)

Tycker generellt att det är värt att ställa frågor till forumet om olika åsikter, finns otroligt mycket erfarenhet här!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

A... ellerhur. Ibland, rätt ofta, märker man.. jag att "svaret" jag precis börjat skriva inte är något svar utan ett stickspår. Retar mej på det men gör det ändå igen och igen.

Samtidigt, den här tråden är inget undantag, så upptäcker jag ju WOW!!! varje sak varje detalj går att se på från oändligt många synvinklar. Ibland tänker jag... "vafaaan"!! ettbpar dar senare kommer jag på mej själv ha nytta av det sättet att se på saken, kanske en annan sak. Ibland har jag haft en enda självklar allenagörande metod, lösning men sett rent omvända ahaa.. fett!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför dyker det inte upp någon gillaknapp när jag använder plattan?

Det är mycket som är annorlunda och inte funkar när man använder plattan, jag ställde en fråga om det men tror inte jag fått något svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...