Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
sege

Vinterkonservering, slangarna till varmvattenberedare inte varma

Rekommendera Poster

För att få in glykol överallt köpte jag mig en drevsäck och tänkte köra så termostat öppnar och allt blir fint. Drevsäcken kan vara ett av de sämre köp jag gjort, maken till krångel, stök och kladd har jag inte varit med om. Det är inte jättelätt att tömma 40-50 liter glykolvätska ur ngt som står på marken. Nä, den tänkte jag nog försöka lämna tillbaka faktiskt.

 

Det funkade inte heller bra att köra med den, när motorn kom upp i runt termostat-öppnar-temp kokade den nästan direkt, det kändes inte så betryggande, slangarna till varmvattenberedararen var inte alls uppe i temp som jag väntat mig.

 

Jag gjorde därför om det idag med bevattningspumppump, spolmuff, uppsamling och så vidare. Det gick bättre, motorn gick nog runt en kvart och minst fem minuter på 175 grader fahrenheit (termostat öppnar där). Kändes betydligt mer rätt, nu är det glykol överallt och livet är bra. DOCK; det blev fortfarande inga varma slangar till varmvattenberedaren och det stör mig, borde jag inte fått det? Hur kan jag nu veta att jag har glykol i mina slangar? 

 

Motor; Mercruiser 350 Mag MPI, sjövattenkyld, Bravo 3-drev.

 

Någon som kan bringa klarhet i det här?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Väldigt osäker metod du använder. Varför krångla med att varmköra när det räcker med att dränera motorn på vatten och sedan bara låta den suga in glykolblandningen och då vara säker på att fryspunkten blir rätt?

 

Enda sättet att veta om du har glykol i slangarna är att släppa lite på någon av dom och titta på vad som kommer ut.

 

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur får du vatten i dessa varmvatten rør - egen pump som drar genom vatten i denna slingan? Eller är dom tilkopplat hela motorn totala kylvattenslinga? http://www.marinepowerservice.com/BoatingStore/lookup_parts_mercyear2.cfm/coll_style/04/pickModel/350%20MAG%20MPI%20MIE/pickDrive/866331/index_nbr/12841/block_nbr/170/modNum/30620272S/Doc_Part_nbr/884718003/pickyear/0/

 

ut från bild på din kylslinga så borde det vara en pumpa tycker jag. Annars får du mycket liten sirkulation. Och inte varma rör.

 

Du kan frånkoppla dessa rör ganska enkelt ser det ut til på bild - pkt16 - och testa om det er vatten eller glykol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sidonot eftersom vi inte har samma drev.

Jag plockar av mitt Penta DP290 drev till vintern, stöldrisk.

Fördelen med att riva av drevet är att jag enkelt kommer åt sjövattenslangen, Där passsar precis ett 32mm VP plaströr. Röret  ner i en hink med glykol som motorn får sörpla i sig. Klart.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde som du Anders på min VP innan. Anledningen till att jag ville varmköra med glykol var just att få in glykol hela vägen till varmvattenberedaren. Orkade inte lossa slangar, blåsa och fippla. Enklare att bara köra lite brum tills den öppnar och snurrar dit kylvattnet. Trodde jag.

 

Lossade slang och blåste hej vilt med tryckluft så nu är det nog tomt och fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...