ctrbest 2 Postad 19 Oktober , 2015 Hej. Jag tänkte prova med en laptop som navigator istället för en plotter. Jag har kollat på forumet och förstått att TIKI ska vara bra. Men,när jag laddade ner det på datorn har jag inget program som kan köra det. Hur göra? Finns det något annat gratis navigering som är bra.gärna på svenska. En annan sak,kan jag få en autopilot att funka uten en plotter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 19 Oktober , 2015 Jodå, de flesta autopiloter har fluxgatekompass och kan följa magnetisk kurs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 19 Oktober , 2015 (redigerade) När det gäller TIKI, får du vänta tills Lasse_L vaknar. Han är en ivrig förespråkare, speciellt för TIKI. När det gäller sjökortsprogram för datorn, installerade svärsonen SeaClear i en dator 2004. Det programmet kör jag än. Sen 2009 inte för navigation, utan som sjökort för grovplanering. Räkna avstånd när nån frågar på MG hur långt det är från Göteborg till Stockholm sjövägen mm. Jag är så pass ointresserad av teknik att om nåt fungerar bryr jag mig inte om att ändra bara av nyfikenhet. SeaClear fungerar alldeles utmärkt för mig - både på sjön och som grovplaneringsverktyg hemma. Frågan är om du kan få en autopilot att fungera ihop med en plotter. Det går naturligtvis. Det är en del som förespråkar det - varför har jag aldrig riktigt begripit - trots att jag fått det förklarat ett antal gånger. Att få en autopilot att fungera som en fristående enhet borde va ganska enkelt. Jag har haft ett flertal och det har aldrig varit några problem. Bortsett från monteringen på de kostrar jag haft. Kostrar är ju så smala i aktern och har i regel rodret på häcken. Sen har jag haft problem med att några fästen gått söder och lite magnetiska störningar som jag orsakat själv. Annars bör det inte va nåt problem. Montera, tryck på avsedd knapp och autopiloten styr - bättre än du kan göra själv Vad har du för autopilot eller vilken tänker du köpa? Redigerad 19 Oktober , 2015 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ctrbest 2 Postad 20 Oktober , 2015 När det gäller TIKI, får du vänta tills Lasse_L vaknar. Han är en ivrig förespråkare, speciellt för TIKI. När det gäller sjökortsprogram för datorn, installerade svärsonen SeaClear i en dator 2004. Det programmet kör jag än. Sen 2009 inte för navigation, utan som sjökort för grovplanering. Räkna avstånd när nån frågar på MG hur långt det är från Göteborg till Stockholm sjövägen mm. Jag är så pass ointresserad av teknik att om nåt fungerar bryr jag mig inte om att ändra bara av nyfikenhet. SeaClear fungerar alldeles utmärkt för mig - både på sjön och som grovplaneringsverktyg hemma. Datorn.jpg Frågan är om du kan få en autopilot att fungera ihop med en plotter. Det går naturligtvis. Det är en del som förespråkar det - varför har jag aldrig riktigt begripit - trots att jag fått det förklarat ett antal gånger. Att få en autopilot att fungera som en fristående enhet borde va ganska enkelt. Jag har haft ett flertal och det har aldrig varit några problem. Bortsett från monteringen på de kostrar jag haft. Kostrar är ju så smala i aktern och har i regel rodret på häcken. Sen har jag haft problem med att några fästen gått söder och lite magnetiska störningar som jag orsakat själv. Annars bör det inte va nåt problem. Montera, tryck på avsedd knapp och autopiloten styr - bättre än du kan göra själv Vad har du för autopilot eller vilken tänker du köpa? Jag har en Raymarine s 1000 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 20 Oktober , 2015 Jag har en Raymarine s 1000 Det är inga problem. Montera den efter anvisningarna. Det finns ju en rad monteringstillbehör, som kan underlätta. En annan sak som inte är så dum att alltid ange när man ställer en fråga - vad har du för båt!? Har du nån bild på akterdelen på båten inklusive rorkulten. Om bilden är tagen akterut kan det va lätt att se tex hur jag skulle monterat autopiloten. Det gäller ju att få en enkel montering, som dessutom inte sitter ivegen och helst inte blockerar hava sittbrunnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ctrbest 2 Postad 20 Oktober , 2015 Jag har en Raymarine s 1000 Det är inga problem. Montera den efter anvisningarna. Det finns ju en rad monteringstillbehör, som kan underlätta. En annan sak som inte är så dum att alltid ange när man ställer en fråga - vad har du för båt!? Har du nån bild på akterdelen på båten inklusive rorkulten. Om bilden är tagen akterut kan det va lätt att se tex hur jag skulle monterat autopiloten. Det gäller ju att få en enkel montering, som dessutom inte sitter i vägen och helst inte blockerar halva sittbrunnen. Jag har den idag kopplad via en Garmin 720 gps i en 22 fots DC,funkade bra till slut,men jag har nu köpt mej en liten "fiskebåt"och tänkte försöka använda en laptop istället för Garmin 720. Då undrar jag hur jag ska koppla in autopiloten för att få en gps signal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 20 Oktober , 2015 Hej. Jag tänkte prova med en laptop som navigator istället för en plotter. Jag har kollat på forumet och förstått att TIKI ska vara bra. Men,när jag laddade ner det på datorn har jag inget program som kan köra det. Hur göra? Finns det något annat gratis navigering som är bra.gärna på svenska. En annan sak,kan jag få en autopilot att funka uten en plotter. TIKI är inte gratis men bra. Kör alltid med det. AISens prediktorfunktionen är suverän. För att registrera Tiki måste GPSen vara inkopplad och igång. Tiki finns i två varianter ett för rasterkort sk. BSB-kort och ett för Navionics vektorkort. Var ute i går och provkörde (1 timma i mycket tät dimma) mitt "nya" Navionicskort, 7 timmar och 40 Nm, Hisingen runt. Gjorde en rutt med >40 girpunkter som via autopiloten styrde båten, fungerade utmärkt, nackdel, vid girpunkterna bytte båten kurs samtidigt med "varningssignal". I BSB-varianten får man varningssignal att det är dags att byta kurs vilket måste bekräftas med mus-knapptryckning. Den funktionen är bättre, i tät trafik vill jag inte att båten "själv" byter kurs. På Nordre och Göta älv gick jag bara på Autopiloten, vid bropassager och där det var strömt styrdes för hand. Broarnas järnkonstruktioner kan störa autopilotens kompass. Gratisprogram är bla, Seaclear och Open CPN båda finns på svenska. Open CPN klara inte av "nattsänkning" på BSB-korten. Gratis sjökort finns inte lagligt vad jag vet. Seacler kan kallibrera inskannade papperssjökort, men det är mycket jobb, inte värt besväret, jag vet, har skannat av hela västkusten, Vänern och Dalslandskanal en vintern 1997. http://lasselundell.se/pcnav.html http://lasselundell.se/tiki.html http://www.tiki-navigator.com/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 20 Oktober , 2015 (redigerade) En lapptopp är ju betydligt känsligare på sjön än en riktig plotter. Under de åren jag seglade med laptopp som plotter var det visserligen bara en lapptop som gick sönder direkt pga sjölivet. Datorn på bilden klarade sig nästan i två somrar och 1500 distansminuter. Efter att ha seglat från Haparanda året innan rasade hårddidken i höjd med Göteborg efter att ha seglat i skitväder. De 50 distansminutrarna hem fick jag navigera på stenåldersvis - ja jag hade ju pappersjökort också. Du skriver "fiskebåt" Då menar du säkert inte det jag avser med fiskebåt, utan nån liten snabbare "plastbalja" kanske med styrhytt. Detta är en fiskebåt - enligt mitt sätt att se det. Tôllar ô Seils museifartyg Asta i sin gamla hemmahamn - Smögen. Nyårsafton 2014 på förmiddagen. Redigerad 20 Oktober , 2015 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Oktober , 2015 Är det verkligen värt att köra en laptop idag? En iPad eller liknande kan vattenskyddas och sjökorten är mycket billigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ctrbest 2 Postad 20 Oktober , 2015 Vad har du för sjökort då.Jag funderade på att uppdatera eniro på sjön för 129:-.Men jag fick en laptop så jag tänkte prova. Men nu verkar det lite besvärligt för min datakompetens. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Oktober , 2015 Vad har du för sjökort då.Jag funderade på att uppdatera eniro på sjön för 129:-.Men jag fick en laptop så jag tänkte prova. Men nu verkar det lite besvärligt för min datakompetens. Bäst tycker jag iSailor är men även Navionics är utmärkt. Eniro är lite rudimentär. Seapilot är ok. iSailor är den mest avancerade navigatorn, bättre än de flesta plotters. Man kan lägga in svängradie och bredd på rutter mm. Navionics är lite enklare men väldigt lätt att använda, jag uppskattar framförallt möjligheten till att få Googlemaps för landområden (kräver 3G). Korten är löjligt billiga, åtminstone om man jämför med dem till en plotter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 20 Oktober , 2015 Vad har du för sjökort då.Jag funderade på att uppdatera eniro på sjön för 129:-.Men jag fick en laptop så jag tänkte prova. Men nu verkar det lite besvärligt för min datakompetens. Bäst tycker jag iSailor är men även Navionics är utmärkt. Eniro är lite rudimentär. Seapilot är ok. iSailor är den mest avancerade navigatorn, bättre än de flesta plotters. Man kan lägga in svängradie och bredd på rutter mm. Navionics är lite enklare men väldigt lätt att använda, jag uppskattar framförallt möjligheten till att få Googlemaps för landområden (kräver 3G). Korten är löjligt billiga, åtminstone om man jämför med dem till en plotter. Seapilots kort blir dyra i längden. Korten funkar bara 1 år Ett års prenumeration 178 Skr Seglar man bara dagtid på sommaren på västkusten behöver man inte nya kort. Man rättar enl. UFS. "Rättelsen" lägger man som en brytpunkt. Jag gör tumme ner för deras sätt att sälja korten. https://www.seapilot.com/sv/seapilot-navigationsapp/prissattning/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ctrbest 2 Postad 24 Oktober , 2015 Jodå, de flesta autopiloter har fluxgatekompass och kan följa magnetisk kurs. Kan du utveckla det. Jag är inte så insatt i ämnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 25 Oktober , 2015 Jodå, de flesta autopiloter har fluxgatekompass och kan följa magnetisk kurs. Kan du utveckla det. Jag är inte så insatt i ämnet. Det är ju i första hand fluxgatekompassen som autopiloten styr efter. "En fluxgate-kompass består av två korslagda spolar som känner av jordens magnetfält. Kompassen är alltså egentligen en elektronisk magnetkompass och har samma fel och begränsningar som en vanlig magnetkompass." https://sv.wikipedia.org/wiki/Kompass Jag har haft tre problem med fluxgatekompassen i mina olika autopiloter som jag haft genom åren. Första gången lossnade balansvikten som håller kompassen någorlunda stabilt i lodläget. Det var under en kryss över Laholmsbukten i en del sjögång. Autopiloten blev helt oregerlig. Efter att ha monterat tillbaka balansvikten fungerade autopiloten. Nästa gång hade jag tillfälligt hängt upp en högtalare bakom manöverboxen till Autopiloten, där fluxgatkompassen satt. Det var den gamla typen av Autohelm 2000, med separat reglagbox. fungerade på de flesta kurser, men inte runt rakt nord och rakt syd. När man försökte gira till en sån kurs reagerade autopiloten genom att gira i 90 grader. Tredje gången var med en ny Autohelm 4000+ (Ray Marin) 4000+. Hade satt en fullpackad verkygslåda i plåt rakt ovanför den separata fluxgatkompassen. Samma typ av reaktion som ovan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 25 Oktober , 2015 Jodå, de flesta autopiloter har fluxgatekompass och kan följa magnetisk kurs. Kan du utveckla det.Jag är inte så insatt i ämnet. Som Thallatha skriver. En fluxgate kan ofta autodevieras av autopiotens dator. Den kompenserar alltså för störkällor ombord. Man får åka några cirklar, sen blir den exaktare än vanliga kompassen. Det är bekvämt att bara slå på autopiloten så följer den kompasskurs, jag gör ofast så på kortare kursben, men när jag åker längre ben så kör jag mot en waypoint på GPSen, då kompenserar autopiloten för avdrift. Sen är det trevligt att kunna följa en rutt (=en serie av waypoints) då kvitterar man bara girarna allt efter dom kommer upp. Hoppas jag har utvecklat snarare än invecklat :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 25 Oktober , 2015 Jodå, de flesta autopiloter har fluxgatekompass och kan följa magnetisk kurs.Kan du utveckla det.Jag är inte så insatt i ämnet. Det är bekvämt att bara slå på autopiloten så följer den kompasskurs, jag gör ofast så på kortare kursben, men när jag åker längre ben så kör jag mot en waypoint på GPSen, då kompenserar autopiloten för avdrift. Sen är det trevligt att kunna följa en rutt (=en serie av waypoints) då kvitterar man bara girarna allt efter dom kommer upp. Det beror på vilket program du kör med. TIKI Gold (Navionics) girar utan kvittering. Se högre upp i denna tråd 20 okt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 25 Oktober , 2015 (redigerade) Som Thallatha skriver. En fluxgate kan ofta autodevieras av autopiotens dator. Den kompenserar alltså för störkällor ombord. Man får åka några cirklar, sen blir den exaktare än vanliga kompassen. Det är bekvämt att bara slå på autopiloten så följer den kompasskurs, jag gör ofast så på kortare kursben, men när jag åker längre ben så kör jag mot en waypoint på GPSen, då kompenserar autopiloten för avdrift. Sen är det trevligt att kunna följa en rutt (=en serie av waypoints) då kvitterar man bara girarna allt efter dom kommer upp. Hoppas jag har utvecklat snarare än invecklat :-) När man går ett par varv vid devieringen av kompassen, efter installatione eller vid behov, kompenseras det för mindre störkällor ombord. Stora störkällor, som en fullpackad verktygslåda av plåt, klarar den automatiska divieringen inte av. Därför är det viktigt att inte ha stora föremål som kan påverka kompassen i dess omedelbara närhet. Precis som för en vanlig magnetkompass. Vad har du för typ av båt. Själv har jag segelbåt och är ganska teknisk ointresserad. Jag vill ha allt så enkelt som möjligt - dvs så lite tekniskt komplicerat som det går. Från mitten av 1990-talet fram tills jag köpte min nuvarande båt, gick jag nästan alltid med autopilot. Den nuvarande båten är så svårstyrd att autopiloten har väldigt svårt att styra den. För en gång skull styr jag själv bättre än autopiloten. Någon ombord skall ju ha ständig uppsikt över framfarten och det som kan påverka framfarten. Går man efter en rutt på en plotter skall man ju i regel kvittera kursändringen som plottern ger. Då kan man lika gärna ändra kursen på autopiloten själv och samtidigt få en onoggrannhet över vilket spår man färdas i. Det påstås ju att om olika människor lägger upp en rutt över en viss sträcka så lägger de brytpunkterna (waypoint för de som inte förstår svenska ) på samma ställe. Detta gör ju att många kan färdas efter exakt samma sträckning. Samtidig är det så att (åtminstone för mig) att när båten styrs av autopiloten över längre sträckor, så tappar man mycket av uppmärksamheten. Det skadar ju inte att få trycka på nån knapp ibland och på så sätt hålla sig lite vaken. Redigerad 25 Oktober , 2015 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Oktober , 2015 Kolla bilden, den visar skillnaden mellan autopilot och autopilot+GPS samt om man bara styr genom att sikta spå ett mål. Resan går grå A till B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 25 Oktober , 2015 Väldigt bra bild! Har man det i åtanke så kan man välja hur man ska ge styrinput till roder. Jag handstyr sällan när jag inte har rorgängare, eller navigatör. Jag upplever för ofta att båten blir herrelös när jag navigerar och står till rors samtidigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 25 Oktober , 2015 Kolla bilden, den visar skillnaden mellan autopilot och autopilot+GPS samt om man bara styr genom att sikta spå ett mål. Resan går grå A till B Bra bild. Så fort jag lämnat bryggplatsen så styrs båten via autopiloten. Efter GPS är autopiloten det som jag använder mest. Kört de siste 10 åren med hjälp av GPS via PC. oftast TIKI Navigator, till autopiloten. I TIKI är det bara att med musen peka på båtsymbolen trycka ner höger musknapp dra till "målet" släpp knappen och en "rutt" är "tillverkad" i Tiki. På autopiloten väljs GPS och båten styrs rakt mot målet och kompensera för ström och vind. Jag kan inte styra så rakt på målet för hand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 25 Oktober , 2015 På pekskärmarna i plotrarna sätter man pekfingret på målet, då skapas en waypoint. Man får då frågan "gå till?" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 25 Oktober , 2015 Det har tidigare pratats om pekplattor i stället för PC. Men hur får man en NMEA-signal till autopiloten från en pekplatta på ett enkelt sätt? En pc har ju usb-utgång men vilka signaler kan man få i mini-usb på en pekplatta? Det kanske är fabriksspecifikt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Oktober , 2015 Enklast? En sådan här burk. Överför NMEA till/från paddan och eller dator. Till just denna kan man ansluta en billig GPS-puck. Kan samverka med andra WiFi enheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ctrbest 2 Postad 25 Oktober , 2015 Var köper man en sån.vad heter den.vad kostar den. Äntligen svar på min fråga. TS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Oktober , 2015 Man köper frå tillverkaren: http://brookhouseonline.com Kostade 2800. Lite surt men jag hade redan glömt det .... Jag får in AIS, kompass och ekolod men har inte kört autopiloten via den ännu. Komplettera med en trådlös kamera så kan man ligga kvar i bingen och åka båt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 26 Oktober , 2015 Man köper frå tillverkaren: http://brookhouseonline.com Kostade 2800. Lite surt men jag hade redan glömt det .... Jag får in AIS, kompass och ekolod men har inte kört autopiloten via den ännu. Komplettera med en trådlös kamera så kan man ligga kvar i bingen och åka båt. Om man ligger i bingen när man är ute och seglar i skärgårn, vad är det då för mening med båtlivet!? Detär väl väldigt få av de som skriver på MG som är ute och ensamseglar Jorden runt!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Oktober , 2015 Bara för det går så innebär det inte att man måste. Vi som inte har båt med styrhytt kan behöva komma in i värmen ibland eller kanske laga mat mm. En stor fördel med tex iPad är att man kan sitta var som helst ombord, kan man då sköta autopilot, se vattendjup, AIS mm blir det ganska praktiskt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 27 Oktober , 2015 Var ute i går och provkörde (1 timma i mycket tät dimma) mitt "nya" Navionicskort, 7 timmar och 40 Nm, Hisingen runt.Gjorde en rutt med >40 girpunkter som via autopiloten styrde båten, fungerade utmärkt, nackdel, vid girpunkterna bytte båten kurs samtidigt med "varningssignal". I BSB-varianten får man varningssignal att det är dags att byta kurs vilket måste bekräftas med mus-knapptryckning. Den funktionen är bättre, i tät trafik vill jag inte att båten "själv" byter kurs. På Nordre och Göta älv gick jag bara på Autopiloten, vid bropassager och där det var strömt styrdes för hand. Broarnas järnkonstruktioner kan störa autopilotens kompass. http://lasselundell.se/pcnav.html http://lasselundell.se/tiki.html TIKIRUTT.jpg http://www.tiki-navigator.com/ Några bilder från Hisingen runt på http://www.klotterplanket-upa.se/forum7/index.php?id=75824 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser