nmop 0 Postad 27 April , 2005 Hej. Har skaffat GPS-plotter med ca 4 skärm. Den ska monteras i sittbrunnen på min segelbåt (rorkult). Under sprayen blir det långt att se något på displayen mycket spring för att knappa på den. På skottet tar den för stor plats och är i vägen om man vill sitta . Har ni förslag på bästa placering? På pushpit? Mvh NP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 27 April , 2005 Hej! Vilken var anledningen till att du skaffade plottern? (En plotter är ju inget man döblänger på, eller ?)mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nmop 0 Postad 27 April , 2005 Framförallt för att bestämma position i osäkra lägen - när man inte exakt var man befinner sig. Mvh NP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 27 April , 2005 Tack! Det var detta jag vill höra. Jag vet att några seglare satt sin utrustning i innanför ruffluckan/dörren. Och sedan svängt fram prylarna när dessa behövdes. På så sätt kan du använda dig av plottern osv både när du är i sittbrunnen eller sitter inne (och vrider och vänder på sjökorten för att bestämma positionen). Tag detta som en tanke bara/mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 28 April , 2005 Som nitro skriver kan man använda en sån här arm som dessutom är gratis om man snabbar på lite. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=39705 Jag hade själv en likadan tidigare när jag körde med laptop. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
and30ers 0 Postad 29 April , 2005 Jag har skottmonterat på min rorkultsbåt, funkar bra men man måste ju såga lite i båten. Instrument gör nytta i sittbrunnen och inte under däck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 30 April , 2005 Ja, men är det fel att även kunna använda den under däck. Sedan finns det ett storstadsfenomen också vissa kan inte skilja på orden mitt och ditt. Ifall GPS:n finns under däck så syns den i alla fall inte ..../detta var bara ett förslag/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 30 April , 2005 Man kan oxå montera ett lagun bordsfäste som kan svängas runt i sittbrunnen. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bating 0 Postad 9 Maj , 2005 Om det är fast montage så får du en ny på försäkringen. Om du glömmer den i bygeln så... Ett udda sätt är att montera den på rorkulten. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leif 3 Postad 21 Maj , 2005 Jag hade samma problem. Min lösning är samma som redan omtalats. Ett lagun stativ med en liten platta (finns att köpa) där GPS fästet monterades. Ett 20mm's hal borrades in till stuvfacket. Kabeln drages vid använding ut genom halet och fästes med 2 stroppar till stativet. En stor fördel med denna lösning är att GPS avstandet och vinkel kan ställas in till den plats i sittbrunnen där den styrande/navigerande sitter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 21 Maj , 2005 Ram mount har en drös med olika fästen också, kolla om du hittar nåt som passar i deras sortiment. http://www.ram-mount.com/ http://www.ram-mount.nu/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Lars Malmström Postad 3 Juni , 2005 Jag har en Lowrance map 3500c som jag monterat i ett dubbelledat RAM fäste fastskruvat i aktre skottet till sittbrunnen. Alltså under rorkulten. Rodret kommer upp på däck bakom sittbrunnen på min H35. När du slår och byter sittplats så vrider du bara plottern mot dig. Har fungerat utmärkt under hela förra säsongen. Jag funderade på att motera den på Lagunbordets fäste, men då kom den för nära storskotskenan med risk för trassel vid slag och jippar. Mvh/Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jorgenkarls 5 Postad 3 Juni , 2005 Kolla på www.watski.se Där finns det en del fästen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kjellander 0 Postad 3 Juni , 2005 Om man inte vet mar man är kan man väl kolla på sjökortet ? Behöver man en GPS plotter till det ? MVH, Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jimsson 10 Postad 4 Juni , 2005 Så här gör jag.... har en handburen GPS (Garmin 60CS), till den har jag en hållare med sugpropp (RAM). På det sättet kan jag lätt flytta den mellan selgelbåt, styrpulpeten och bilen. Har även en hållare som man kan fästa på ett rör, dvs. på cyklen och på pulpet. mvh /jim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rige-Per 0 Postad 20 Juni , 2005 Det är inte det att jag inte kan. Jag tog hem min båt Söderköping-Helsingborg med logg klocka och kompass. Trots detta tycker jag att GPS-plottern är alldeles förträfflig då jag alltid är ensam i båten. Jag slipper att springa ner i båten och navigera och kan ägna mig att hålla lagstadgad utkik istället. Plottern blåser inte heller i sjön. En snabb blick på den och jag vet var jag har hinder i förhållande till båten och i trånga okända vatten är den alldeles ypperlig. Att jag sedan följer med på papperskortet ser jag som en säkerhetsaspekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
adbsos 0 Postad 10 Juli , 2006 Har funderat på att skaffa RAM för en plotter som skall sitta på pedestalen, vill kunna vrida på plottern då jag sitter på kanten. Det finns med 25 mm och 38 mm kula. En plotter bredd 25 cm höjd 15 cm vilken storlke på kulan krävs då? stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 13 Juli , 2006 Jag har ett R.A.M-fäste till min Garmin 276c, som synes så sitter den på skotbalken, jag har en 38 mm kula på mitt fäste. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser