pseudonym 1 167 Postad 18 Oktober , 2015 I mig är att ta min lilla trailerbara Albin 57:a och dra till norska Lofoten nästa sommar och se de fantastiska vyerna som ges av midnattssolens rike under några få månader. Man blir alldeles stum av det fantastiskt vackra landskapet. https://m.youtube.com/watch?v=MxBqAMZI1zY Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 18 Oktober , 2015 Aaaaa! Spännande Pseudonym! En kompis till mig har trailat en Skippy 750 till Kroatien och seglar där i sex veckor. Han kommer hem om några veckor .Spåna och dröm på du Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 18 Oktober , 2015 Det finns lite folk som har farit omkring i Skandinavien. http://www.livetombord.se/praktisktbatagande/artiklar/artiklar/20090616/med-baten-pa-slap-genom-sverige http://www.upptackbatlivet.se/fran-husvagn-till-batliv.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 152 Postad 19 Oktober , 2015 Härlig idé! Fråga dig själv vad som hindrar dig från att genomföra idén? Visst, det är en lång resa, nästan varifrån man än startar, men Lofoten är en plats man bör se innan man trillar av pinn. Sjukligt vackert! Jag har varit där några gånger och varje gång önskat mig ut på vattnet. Jag har aldrig seglat där själv, men jag föreställer mig att det kan vara lite krävande där uppe, fixar båten det? Kanske någon som varit där kan bidra med info om seglingsförhållanden? Trailerbart är grejen, du är på rätt spår! //Nils Nobbing Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 19 Oktober , 2015 Såg ett TV-program om en del av den norska kusten härom dan. Det började suga i "segla i Norge tarmen". Det var längesen jag var där. Kommer man förbi Lindesnäs börjar landskapet bli annorlunda. För en annan som måste segla fram och tillbaka är det långt till Lofoten - styvt 1000 distansminuter var väg. Fram och tillbaka skulle nog ta tre månader. Har bara lyckats ta mig till Skärgården norr om Stavanger och in i Lysefjorden och in under preikestolen Norge har ju tullregler som kan kosta skjortan, om man blir kvar för länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 19 Oktober , 2015 (redigerade) Härlig idé! Fråga dig själv vad som hindrar dig från att genomföra idén? Visst, det är en lång resa, nästan varifrån man än startar, men Lofoten är en plats man bör se innan man trillar av pinn. Sjukligt vackert! Jag har varit där några gånger och varje gång önskat mig ut på vattnet. Jag har aldrig seglat där själv, men jag föreställer mig att det kan vara lite krävande där uppe, fixar båten det? Kanske någon som varit där kan bidra med info om seglingsförhållanden? Trailerbart är grejen, du är på rätt spår! //Nils Nobbing Båten grejar det alldeles säkert. Det finns en skåning från Ängelholm som trailade ner sin Albin 57:a ner till Portugal och seglade därifrån ner till Gran Canaria och sedan över till Västindien. Finns en artikel om honom i en dagstidning.http://www.hd.se/lokalt/angelholm/2003/11/04/fran-angelholm-till-puerto-rico/ Läste en artikel i PB för ett par år sedan om ett ungt par i en Fabola Campus 600 som drog upp till Lofoten. De var alltid minsta båt i hamnarna och fick alltid plats. Trailerbart är grejen, helt klart om man vill se sig om och kan försaka bekvämligheten utan att ge upp för den saken. Redigerad 19 Oktober , 2015 av pseudonym 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 19 Oktober , 2015 Det gäller väl att hålla koll på vädret och ha tillräckligt god förtöjningsutrustning.Du har ju både båten och kunnandet, klart du skall göra den drömturen! 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 19 Oktober , 2015 Det gäller väl att hålla koll på vädret och ha tillräckligt god förtöjningsutrustning. Du har ju både båten och kunnandet, klart du skall göra den drömturen! Jag tvivlar varken på båt eller skepparen ombord. Båten är i bästa trim och har vid jämförelse mot ex, Fabola Campus kraftigare material i stående rigg och riktiga vantskruvar istället för snören som finns på en del modeller. Kölens sidorörelser hämmas av runda puckar av plast som dock slits ner och får ersättas för att få en så glappfri funktion som möjligt. Költrummans konstruktion har dock fått kritik under åren att den skulle vara felkonstruerad och klen vilket jag inte kan uttala mig mer om annat än att låsningen för att förhindra uppslag vid grundstötning är för klent tilltagen, men kan enkelt göras starkare men då kommer nog belastningen att förflyttas till något annat istället som ger med sig med än större skador. Jag har seglat i Helgasjön i Växjö och har sett hur trailerbåtar med fällköl kan se ut när botten närmar sig fortare än man hade tänkt. En förrädisk sjö med dåligt underbyggda sjökort, men som har blivit bättre de senaste 10 åren. Att segla på öppet hav är mindre farligt så tillvida att man kan segla på valar eller containers men det gäller ju vilka fartyg som helst. Det gäller att vara förberedd på det värsta och ta allt annat som ett plus. Jag ska allt göra resan nästa sommar och står i startgroparna att tillverka nya dynor vilket jag ämnar sy själv. Allt material är inhandlat och jag ska bara ta mig tiden till detta. Annars finns ju alltid möjligheten att lämna bort arbetet men det förtar lite av känslan att ha gjort det själv och att stolt kunna stå för det. Jag har sytt "lazybag" kapell till en tidigare båt med gott resultat och det finns två dugliga symaskiner här hemma som klarar jobbet. Här en bild på den båten med kapellet på under segling. Sedan finns ju en god hjälp av internet där det finns obegränsat med tips och råd för att kunna sy själv. Exempelvis www.sailrite.com som ger utförliga instruktioner på hur man syr dynor med dragkedjor och med kederlist och andra småtips. Jag tänker sy i alcantaratyg, och med 12 cm tjocka kallskumsmadrasser så blir komforten kunglig i min lilla "sketbåt" som den har blivit kallad i ett annat forum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 19 Oktober , 2015 Du har väl läst Åke Mattsons bok "Vagabond till Lofoten" då han seglade sin Maxi 68 från Stockholm till Lofoten och tillbaka. Nu handlar ju boken ju om hela resan, men nån stans på mitten står del en del om Lofoten http://thallatha.blogspot.se/2010/05/ake-mattson.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 19 Oktober , 2015 Har inte läst den boken men tack för tipset, det tar jag till mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 Oktober , 2015 Ja det är en väldigt bra idé med "amfibiebåt". Jag tänker även på den finessen att krypa till kojs när ögonen börjar falla ihop. Allt finns ju ombord även när den går landvägen. Norge är fantastiskare. Både till lans och sjöss. Jag skulle också kunna tänka mig att ha en båt på hjul då de långa transportsträckorna tar mindre tid när båten går i planingsfart och väl det. Har gått några gånger upp till Bergen och det tar nån vecka och sen ska man tillbaka. Den sträckan kan vi så om man t.ex skulle ställa bilen på en billig plats i Ålösund så har man sluppit två "farliga" passager, den runt Lindesnes upp till Stavanger och den söder om Ålösund. Resten är i stort sett inomskärssegling och inte värre än en resa i våra skärgårdar. Längta vidare men gör slag i saken vetja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 19 Oktober , 2015 Ja det är en väldigt bra idé med "amfibiebåt" trodde alla båtar var amfibier. Men du menar väl amfibiehusvagn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 19 Oktober , 2015 Ja det är en väldigt bra idé med "amfibiebåt". Jag tänker även på den finessen att krypa till kojs när ögonen börjar falla ihop. Allt finns ju ombord även när den går landvägen. Norge är fantastiskare. Både till lans och sjöss. Jag skulle också kunna tänka mig att ha en båt på hjul då de långa transportsträckorna tar mindre tid när båten går i planingsfart och väl det. Har gått några gånger upp till Bergen och det tar nån vecka och sen ska man tillbaka. Den sträckan kan vi så om man t.ex skulle ställa bilen på en billig plats i Ålösund så har man sluppit två "farliga" passager, den runt Lindesnes upp till Stavanger och den söder om Ålösund. Resten är i stort sett inomskärssegling och inte värre än en resa i våra skärgårdar. Längta vidare men gör slag i saken vetja. Tack Bo, och jag ska göra resan jag lovar. 2013 drog jag ner till Limhamn och seglade Öresund runt på 1,5 vecka. Låg i Christianshavns kanal och cyklade runt i Köpenhamn i två dagar och utforskade omgivningarna. Sedan "clockwise" runt med ett stopp på Hven och Museet i Landskrona bl,a. En minnesvärd tripp på sitt sätt men inte i närheten av en odyssé i vikingaland. En trailerbar båt borde fler ha som har ont om tid att segla till målet. Det är inte alla förunnat att vara i den sitsen att man kan spendera sin tid som man vill. Att vänta tills pensionen tas ut för att göra en långsegling ligger inte för mig. Tycho Brahes planetarium på Ven Operahuset i Köpenhamn Flakfortet i gränslandet mellan tvenne fiender (Sverige-Danmark) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 19 Oktober , 2015 Vad är det för båttyp vid 1:40?https://www.youtube.com/watch?v=MxBqAMZI1zY&app=desktop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 19 Oktober , 2015 Vad är det för båttyp vid 1:40? https://www.youtube.com/watch?v=MxBqAMZI1zY&app=desktop En gaffriggad sköjte kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 19 Oktober , 2015 Jag googlar på "sköjte" men hittar inget vettigt. Jag har sett båttypen förut. Skrov som påminnner om ett vikingaskepp och med aktre delen däckad till en ruff. Tror det är något historiskt nordnorskt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser