Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Flipperskeppare

Trasig krok Handy Duck

Rekommendera Poster

I somras gick vår krok av typen Handy Duck sönder med följd att båten drev in i båten bredvid. Jag var vaken när det hände och båda båtarna var väl avfendrade så det blev inga skador som tur var. Det var dock ganska dramatiskt för både mig och inte minst besättningen på den andra båten, som var betydligt mindre och därför klenare tampar.

 

Vi låg förtöjda i gästhamn och hade kroken fästad i bojen. Det var en av de blåsigare nätterna med vind rakt från sidan. Vår båt har ett stort och högt kapell som utgör kraftigt vindfång, det var alltså rejäl belastning på förtöjningen.

 

Det som gått sönder är den gula spetsen i mitten, som brutits av med följd att kroken öppnas. Den borde normalt inte vara belastad särskilt hårt så jag misstänker att kroken eventuellt satt vriden på bojöglan. Kan vara värt att uppmärksamma framöver. 

 

Jag har i övrigt varit väldigt nöjd med kroken men funderar på om det framöver kanske är bättre att hitta ett annat alternativ. Tar tacksamt emot tips.

post-72029-0-76147900-1445190402_thumb.jpg

Redigerad av Flipperskeppare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prylar som används på felaktigt sätt ger ofta inte förväntad nytta. Om en pryl kan komma på sned och det innebär risk för att den inte fungerar som avsett så är det ju jätteviktigt att se till att prylen inte hamnar på sned.

 

Rätt använd är det en väldigt enkel bojkrok att både kroka bojen med och att få loss igen. En av fördelarna är att det är väldigt lätt att lossa kroken även om kroken är belastad. Rätt använd så ska den gula låsklaffen inte ha någon som helst belastning utan bara se till att bojöglan hålls på plats "mot den svarta kroken".

 

Bristen med HandDuck är att den kan hamna på sned och få belastningar som den inte är konstruerad för att tåla.

 

Jag har t.o.m. två st HandyDuck i olika storlekar (den första modellen hade lite liten öppning och fungerade inte på bojar med grovt gods i bojöglan) och uppskattar att de är så lätta att både få fast och att lossa. Men det gäller att se till att de sitter rätt i bojöglan så att det inte bryter i kroken..

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle aldrig förlita mig på en krok av plast. Vad väger båten? En krok av rostfritt stål är det som gäller vid bojförtöjning i aktern. http://www.biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/Bojkrok-2000032581/

 

Den kroken avskyr jag på förekommen anledning.

 

Låg i Vaxholms hamn med min gamla L32;a. Det blåste en kraftig sidvind när jag skulle gå. Jag var ensam ombord och man har ju alltid en plan för hur man skall lägga upp spelet. 

 

Lossade förändarna i den ordning jag tänkt mig, rusade akterut och började hala ut mig mot bojen, när det plötsligt tog tvärstopp. Grannbåten i lä hade en sån där skitkrok som pseudonym länkade till som dessutom var vänd så att öppningen var utåt. 

 

Kroken hade greppat i den nedbyggda puchpiten på L32;an. Jag hade ett fruktansvär arbeta att få loss den 6,5 ton tunga båten från kroken.

 

Köp inte sån skit. Köp en ordentlig boggripi rostfritt i stället. 

 

http://www.hjertmans.se/produkter/ankring-linor/batshakar/bojgrip/boj-grip-rostfri-145cm

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag skulle aldrig förlita mig på en krok av plast. Vad väger båten? En krok av rostfritt stål är det som gäller vid bojförtöjning i aktern. http://www.biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/Bojkrok-2000032581/

Den kroken avskyr jag på förekommen anledning.

 

Låg i Vaxholms hamn med min gamla L32;a. Det blåste en kraftig sidvind när jag skulle gå. Jag var ensam ombord och man har ju alltid en plan för hur man skall lägga upp spelet.

 

Lossade förändarna i den ordning jag tänkt mig, rusade akterut och började hala ut mig mot bojen, när det plötsligt tog tvärstopp. Grannbåten i lä hade en sån där skitkrok som pseudonym länkade till som dessutom var vänd så att öppningen var utåt.

 

Kroken hade greppat i den nedbyggda puchpiten på L32;an. Jag hade ett fruktansvär arbeta att få loss den 6,5 ton tunga båten från kroken.

 

Köp inte sån skit. Köp en ordentlig boggripi rostfritt i stället.

 

http://www.hjertmans.se/produkter/ankring-linor/batshakar/bojgrip/boj-grip-rostfri-145cm

Handhavandefel med materielen kallade vi det för i lumpen när det sket sig. Dessvärre strular det som kan strula till slut av materialutmattning eller överbelastning av den samma.

Den kroken du själv länkade till har en fjädrande sprintpinne som själva fjädern kan fallera och gör att låspinnen inte stänger kroköglan.

Jag anser att enkelheten vinner till slut ändå. ;-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag skulle aldrig förlita mig på en krok av plast. Vad väger båten? En krok av rostfritt stål är det som gäller vid bojförtöjning i aktern. http://www.biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/Bojkrok-2000032581/

Den kroken avskyr jag på förekommen anledning.

 

Låg i Vaxholms hamn med min gamla L32;a. Det blåste en kraftig sidvind när jag skulle gå. Jag var ensam ombord och man har ju alltid en plan för hur man skall lägga upp spelet.

 

Lossade förändarna i den ordning jag tänkt mig, rusade akterut och började hala ut mig mot bojen, när det plötsligt tog tvärstopp. Grannbåten i lä hade en sån där skitkrok som pseudonym länkade till som dessutom var vänd så att öppningen var utåt.

 

Kroken hade greppat i den nedbyggda puchpiten på L32;an. Jag hade ett fruktansvär arbeta att få loss den 6,5 ton tunga båten från kroken.

 

Köp inte sån skit. Köp en ordentlig boggripi rostfritt i stället.

 

http://www.hjertmans.se/produkter/ankring-linor/batshakar/bojgrip/boj-grip-rostfri-145cm

Handhavandefel med materielen kallade vi det för i lumpen när det sket sig. Dessvärre strular det som kan strula till slut av materialutmattning eller överbelastning av den samma.

Den kroken du själv länkade till har en fjädrande sprintpinne som själva fjädern kan fallera och gör att låspinnen inte stänger kroköglan.

Jag anser att enkelheten vinner till slut ändå. ;-)

 

 

Om du själv har utrustning som du själv får problem med är en sak - då får du ju skylla dig själv.

 

När andra båtägare hare utrustning, som ställer till problem andra båtägare, pga att de använder/anbringar sin utrustning på ett tokigt sätt, dåärdet inte så trevligt för den som blir drabbad. Man kan få hjärtinfarkt för mindre.

 

Jag har en liknande krok som den jag länkade till, som låsningen frigörs manuellt med en dragstång inne i röret. 

 

Visst allt kan krångla, men den ställer i alla fall inte till ett helvete för nån annan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör med denna typ av hake, men tror jag inte fick den så billigt som länken visar. Fungerar dock bra :)

 

Har dragit tampen igenom länst ner, sedan igenom "ögglan" längst upp. Har genomgående lina, så den splittar sig uppe vid öppningsanordningen. Tror det är så den skall brukas :)

 

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Tagvirke_Fortojning/Karbinhake_Batshake_Ara/Batshake_Tillbehor/BOJFANGARE_1150MM?id=06698

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt min uppfattning är de krokar som kan gå sönder endast för tillfällig förtöjning, ej permanent.

 

Det gäller även den sort som trär en tamp genom en ögla. Lysande idé! Men men… en tamp skavs och kan inte garanteras hålla vid belastning. En RF fast krok av något slag är det som funkar.

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör med denna typ av hake, men tror jag inte fick den så billigt som länken visar. Fungerar dock bra :)

 

Har dragit tampen igenom länst ner, sedan igenom "ögglan" längst upp. Har genomgående lina, så den splittar sig uppe vid öppningsanordningen. Tror det är så den skall brukas :)

 

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Tagvirke_Fortojning/Karbinhake_Batshake_Ara/Batshake_Tillbehor/BOJFANGARE_1150MM?id=06698

 

En sån bojgrip är det jag har och som fungerar mycket bra.

 

post-106994-0-62843100-1445238517_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt min uppfattning är de krokar som kan gå sönder endast för tillfällig förtöjning, ej permanent.

 

Det gäller även den sort som trär en tamp genom en ögla. Lysande idé! Men men… en tamp skavs och kan inte garanteras hålla vid belastning. En RF fast krok av något slag är det som funkar.

 

Fast det där med tillfällig förtöjning och man trär igenom tampen tex genom en ring med ett hjälpmedel typ detta,

 

post-106994-0-50645400-1445239032_thumb.jpg

 

är det väl knappast nån risk att tampen skavs av.

 

Det skulle möjligtvis va om tampen träs genom nån ring inne på land och tampen ligger och skaver mot berget.

 

Fast just den faran, är vid de flesta tillfällen väldigt överdriven vid just tillfällig förtöjning.

 

Skulle man ligga i dåligt väder och i utsatt läge, hör det ju till självbevarelsedriften att se till sina förtöjningar så att de inte skavs i onödan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Handy Duck som jag varit nöjd med.

Jag har också en rostfri variant.

Men jag har slutat använda dessa eftersom (vilket redan nämnts) godset i bojarnas förtöjningsögla är för grovt.

 

Nu är det en enkel rostfri bojkrok som gäller, men även denna kan vara för liten i öppningen för vissa bojar. I Bohusläns hamnar har man på de flera ställen lagt i "cigarrer" alltså stående cylindriska bojar, blåa, med en förtöjningsögla längst upp. I dessa passar nog inga "färdiga" lösningar, utan det är fast lina som gäller.

 

Min bojkrok är har jag vidgad  öppningen på, så den passar. Men det hade båtägaren i Åstols hamn i början av denna säsongen inte gjort, kroken var lämnad där, och flera försökte ta vara på den, utan att lyckas. 

 

Sedan har ju den enkla bojkroken sina brister den också, man måste ju ofta hålla linan sträckt så den inte trillar ur under tilläggningen, och det har hänt att den trillat igenom en alltför stor bojögla, visst, handhavandefel, men som ni vet är det många förberedda och oförberedda moment man skall göra vid tilläggning.

 

Det är numera sällsynt att man använder sitt eget ankare som akterförtöjning i Bohuslän, hur har ni det på "anda sidan"?

 

Visst kan det vara bra med en fast och hållbar förtöjning i form av en boj, det förekommer ju lera av samma densitet som välling på bottnarna i en del hamnar (Fjällbacka bl.a.) och andra gånger är det ett rent hälleberg.

 

Men bojarna är även ett problem, dom ligger i vägen när det är trångt, och sedan ligger dom ibland på positioner där dom inte placerades från början. Om de ligger för glest blir det "halva platser" mellan båtarna, vilket är ytterst irriterande.

 

Men värst av allt är ju de fasta förtöjningarna utan boj..!

För er som inte vet hur sådana ser ut:

En lina är fastsatt i bryggan, den löper sedan förhoppningsvis 15-20 meter ut i hamnbassängen där den är fäst i en bojsten eller liknande.

I bästa fall finns det så mycket lina kvar att man kan få upp den på akterdäck och slå några varv om knape eller pållare, men det är inte självklart.

I ännu bättre fall är denna lina sjunkande, men det är heller inte självklart, vanligt är att den varken sjunker eller flyter.

Jag hjälpte en besättning i somras med en Vinga-motorseglare i Ellös hamn som fick en sådan lina i propellern, och jag har själv varit i samma situation.

En del gånger ligger bojstenen inte mer än 10 meter från bryggan, och då får man förtöja med midskepps akterförtöjning vilket kan bli litet spännande...

 

Sedan är det ju så att i västerhavet växer det en massa "grejer". Den biologiska mångfalden av alger, musseldjur, blötdjur och annat, inte minst trådar med nässelceller från maneter är ymnigt förekommande på dessa linor, dom är "typ" väldigt äckliga. Använd gärna sådana där orangea handskar som fiskarna använder, ja alltså dom som har fiskeriet som näring då, eftersom fiskarna i havet saknar ju händer... för att nu undvika hänsyftningsfel :) .

 

Man önskar ju att de som planerar hamnarna med dess möjligheter till förtöjning hade varit aktiva båtägare själva. Nu verkar det hela kommit till över en kaffebefläckad ritning på ett skrivbord.

 

För att då återgå till huvudfrågan, angående Handy Duck.

Jag har förvisso varit väldigt nöjd med min, men den har alltid förvarats i ett utrymme där "stjärnan Sol" inte kommit åt den med sin strålning, om nu det kan inverka på hållfastheten, den har heller aldrig utsatts för lösningsmedel.

 

Som redan berörts så har jag upplevt problem med den då även båtgrannen haft en likadan eller likartad typ av snabbförtöjning, då de kan fastna i varandra.

 

Men om nu man lägger i fler och fler bojar med tjockt gods i ringarna kan vi lika gärna lämna våra snabbförtöjningar hemma, eller så får man tillverka Handy Duck och liknande i en kraftigare dimension, tipset lämnas härmed helt fritt till aktuella firmors utvecklingsavdelningar, och jag kommer att pepåka detta på kommande båtmässa där det alltid finns en eller annan representant för "tillbehöret du absolut inte klarar dig utan"... :unsure:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Handy Duck som jag varit nöjd med.

Jag har också en rostfri variant.

Men jag har slutat använda dessa eftersom (vilket redan nämnts) godset i bojarnas förtöjningsögla är för grovt.

 

Nu är det en enkel rostfri bojkrok som gäller, men även denna kan vara för liten i öppningen för vissa bojar. I Bohusläns hamnar har man på de flera ställen lagt i "cigarrer" alltså stående cylindriska bojar, blåa, med en förtöjningsögla längst upp. I dessa passar nog inga "färdiga" lösningar, utan det är fast lina som gäller.

 

Min bojkrok är har jag vidgad öppningen på, så den passar. Men det hade båtägaren i Åstols hamn i början av denna säsongen inte gjort, kroken var lämnad där, och flera försökte ta vara på den, utan att lyckas.

 

Sedan har ju den enkla bojkroken sina brister den också, man måste ju ofta hålla linan sträckt så den inte trillar ur under tilläggningen, och det har hänt att den trillat igenom en alltför stor bojögla, visst, handhavandefel, men som ni vet är det många förberedda och oförberedda moment man skall göra vid tilläggning.

 

Det är numera sällsynt att man använder sitt eget ankare som akterförtöjning i Bohuslän, hur har ni det på "anda sidan"?

 

Visst kan det vara bra med en fast och hållbar förtöjning i form av en boj, det förekommer ju lera av samma densitet som välling på bottnarna i en del hamnar (Fjällbacka bl.a.) och andra gånger är det ett rent hälleberg.

 

Men bojarna är även ett problem, dom ligger i vägen när det är trångt, och sedan ligger dom ibland på positioner där dom inte placerades från början. Om de ligger för glest blir det "halva platser" mellan båtarna, vilket är ytterst irriterande.

 

Men värst av allt är ju de fasta förtöjningarna utan boj..!

För er som inte vet hur sådana ser ut:

En lina är fastsatt i bryggan, den löper sedan förhoppningsvis 15-20 meter ut i hamnbassängen där den är fäst i en bojsten eller liknande.

I bästa fall finns det så mycket lina kvar att man kan få upp den på akterdäck och slå några varv om knape eller pållare, men det är inte självklart.

I ännu bättre fall är denna lina sjunkande, men det är heller inte självklart, vanligt är att den varken sjunker eller flyter.

Jag hjälpte en besättning i somras med en Vinga-motorseglare i Ellös hamn som fick en sådan lina i propellern, och jag har själv varit i samma situation.

En del gånger ligger bojstenen inte mer än 10 meter från bryggan, och då får man förtöja med midskepps akterförtöjning vilket kan bli litet spännande...

 

Sedan är det ju så att i västerhavet växer det en massa "grejer". Den biologiska mångfalden av alger, musseldjur, blötdjur och annat, inte minst trådar med nässelceller från maneter är ymnigt förekommande på dessa linor, dom är "typ" väldigt äckliga. Använd gärna sådana där orangea handskar som fiskarna använder, ja alltså dom som har fiskeriet som näring då, eftersom fiskarna i havet saknar ju händer... för att nu undvika hänsyftningsfel :) .

 

Man önskar ju att de som planerar hamnarna med dess möjligheter till förtöjning hade varit aktiva båtägare själva. Nu verkar det hela kommit till över en kaffebefläckad ritning på ett skrivbord.

 

För att då återgå till huvudfrågan, angående Handy Duck.

Jag har förvisso varit väldigt nöjd med min, men den har alltid förvarats i ett utrymme där "stjärnan Sol" inte kommit åt den med sin strålning, om nu det kan inverka på hållfastheten, den har heller aldrig utsatts för lösningsmedel.

 

Som redan berörts så har jag upplevt problem med den då även båtgrannen haft en likadan eller likartad typ av snabbförtöjning, då de kan fastna i varandra.

 

Men om nu man lägger i fler och fler bojar med tjockt gods i ringarna kan vi lika gärna lämna våra snabbförtöjningar hemma, eller så får man tillverka Handy Duck och liknande i en kraftigare dimension, tipset lämnas härmed helt fritt till aktuella firmors utvecklingsavdelningar, och jag kommer att pepåka detta på kommande båtmässa där det alltid finns en eller annan representant för "tillbehöret du absolut inte klarar dig utan"... :unsure:

När de ändrade i Mollösund för ett par år sedan så blev det sådana fasta akterlinor. Tyvärr hade han som planerade det hela lite otur när han tänkte eller så var det för ekonomisk besparings skull eftersom man delar på bottenfästet med båten som ligger rakt akterut på andra sidan i hamnen. Linan från bottenfästet ser ut som ett T där det går en lina. Alltså 1:2 vilket gör att ligger det redan en båt på samma lina så förtöjer du och sträcker upp, problemet blir när din lingranne bestämmer sig för att gå tidigare än vad du tänkt, då slackar linan när han släpper på sin sida och resultatet blir att din båt far in i stenkajen med risk för skador om du inte är ombord och är vaken på vad som sker. Hur tänkte de där? Redigerad av pseudonym
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har en Handy Duck som jag varit nöjd med.

Jag har också en rostfri variant.

Men jag har slutat använda dessa eftersom (vilket redan nämnts) godset i bojarnas förtöjningsögla är för grovt.

 

Nu är det en enkel rostfri bojkrok som gäller, men även denna kan vara för liten i öppningen för vissa bojar. I Bohusläns hamnar har man på de flera ställen lagt i "cigarrer" alltså stående cylindriska bojar, blåa, med en förtöjningsögla längst upp. I dessa passar nog inga "färdiga" lösningar, utan det är fast lina som gäller.

 

Min bojkrok är har jag vidgad öppningen på, så den passar. Men det hade båtägaren i Åstols hamn i början av denna säsongen inte gjort, kroken var lämnad där, och flera försökte ta vara på den, utan att lyckas.

 

Sedan har ju den enkla bojkroken sina brister den också, man måste ju ofta hålla linan sträckt så den inte trillar ur under tilläggningen, och det har hänt att den trillat igenom en alltför stor bojögla, visst, handhavandefel, men som ni vet är det många förberedda och oförberedda moment man skall göra vid tilläggning.

 

Det är numera sällsynt att man använder sitt eget ankare som akterförtöjning i Bohuslän, hur har ni det på "anda sidan"?

 

Visst kan det vara bra med en fast och hållbar förtöjning i form av en boj, det förekommer ju lera av samma densitet som välling på bottnarna i en del hamnar (Fjällbacka bl.a.) och andra gånger är det ett rent hälleberg.

 

Men bojarna är även ett problem, dom ligger i vägen när det är trångt, och sedan ligger dom ibland på positioner där dom inte placerades från början. Om de ligger för glest blir det "halva platser" mellan båtarna, vilket är ytterst irriterande.

 

Men värst av allt är ju de fasta förtöjningarna utan boj..!

För er som inte vet hur sådana ser ut:

En lina är fastsatt i bryggan, den löper sedan förhoppningsvis 15-20 meter ut i hamnbassängen där den är fäst i en bojsten eller liknande.

I bästa fall finns det så mycket lina kvar att man kan få upp den på akterdäck och slå några varv om knape eller pållare, men det är inte självklart.

I ännu bättre fall är denna lina sjunkande, men det är heller inte självklart, vanligt är att den varken sjunker eller flyter.

Jag hjälpte en besättning i somras med en Vinga-motorseglare i Ellös hamn som fick en sådan lina i propellern, och jag har själv varit i samma situation.

En del gånger ligger bojstenen inte mer än 10 meter från bryggan, och då får man förtöja med midskepps akterförtöjning vilket kan bli litet spännande...

 

Sedan är det ju så att i västerhavet växer det en massa "grejer". Den biologiska mångfalden av alger, musseldjur, blötdjur och annat, inte minst trådar med nässelceller från maneter är ymnigt förekommande på dessa linor, dom är "typ" väldigt äckliga. Använd gärna sådana där orangea handskar som fiskarna använder, ja alltså dom som har fiskeriet som näring då, eftersom fiskarna i havet saknar ju händer... för att nu undvika hänsyftningsfel :) .

 

Man önskar ju att de som planerar hamnarna med dess möjligheter till förtöjning hade varit aktiva båtägare själva. Nu verkar det hela kommit till över en kaffebefläckad ritning på ett skrivbord.

 

För att då återgå till huvudfrågan, angående Handy Duck.

Jag har förvisso varit väldigt nöjd med min, men den har alltid förvarats i ett utrymme där "stjärnan Sol" inte kommit åt den med sin strålning, om nu det kan inverka på hållfastheten, den har heller aldrig utsatts för lösningsmedel.

 

Som redan berörts så har jag upplevt problem med den då även båtgrannen haft en likadan eller likartad typ av snabbförtöjning, då de kan fastna i varandra.

 

Men om nu man lägger i fler och fler bojar med tjockt gods i ringarna kan vi lika gärna lämna våra snabbförtöjningar hemma, eller så får man tillverka Handy Duck och liknande i en kraftigare dimension, tipset lämnas härmed helt fritt till aktuella firmors utvecklingsavdelningar, och jag kommer att pepåka detta på kommande båtmässa där det alltid finns en eller annan representant för "tillbehöret du absolut inte klarar dig utan"... :unsure:

När de ändrade i Mollösund för ett par år sedan så blev det sådana fasta akterlinor. Tyvärr hade han som planerade det hela lite otur när han tänkte eller så var det för ekonomisk besparings skull eftersom man delar på bottenfästet med båten som ligger rakt akterut på andra sidan i hamnen. Linan från bottenfästet ser ut som ett T där det går en lina. Alltså 1:2 vilket gör att ligger det redan en båt på samma lina så förtöjer du och sträcker upp, problemet blir när din lingranne bestämmer sig för att gå tidigare än vad du tänkt, då slackar linan när han släpper på sin sida och resultatet blir att din båt far in i stenkajen med risk för skador om du inte är ombord och är vaken på vad som sker. Hur tänkte de där?

 

Dom tänkte nog inte alls.

Det är tydligt att Nehandertalarna och Chromaniomänniskorna överlevde länge på Orust... Sorry.

Hamnbassängen i Mollösund har väl ungefär samma bottenbeskaffenhet som den i Valhallabadet...  Det har ju varit känt sedan Olaf Tryggvassons tid att det var ingen ide att slänga drakskeppets ankare där inne... Man lade till längsides.

Jag går sällan till Mollösund, men de gångerna jag varit där och ankrat innan fasta förtöjningarnas tid, var det alltid spännande att se hur många ankare och hur mycket kätting man fick med sig upp, och på den tiden hade jag inget elektriskt ankarpel, däremot ryggskott!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med Merx-hake, men det kräver att man har en båt som man lätt kan nå ut från, och de kan vara småmeckiga att få loss. Men den är bra tycker jag.

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Tagvirke_Fortojning/Karbinhake_Batshake_Ara/Karbin_Sparr_Merxhake/MERXHAKE_ORIGINAL_ROSTFRI?id=06246

Dessa är jättebra! Men kan en sådan hake greppa runt en modern bojögla, eller finns det Merxhakar i större dimension?

 

-Varför märks inte jag då Eddie Merx? (dåtida känd belgisk cyklist). :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Merxhake har jag haft länge men använder den sällan numera dels för att den kan vara lite omständig att öppna, dels därför att den kompletterande båtshaken har försvunnit.

 

Numer använder jag en sådan HÄR eller en sådan HÄR. Den från Hjermans kräver att man har satt fast beläget på en båtshake så det blir mest Clas Ohlson kroken som används. Den har också fördelen att den kan apteras snabbt.

 

Befarar jag dåligt väder vill jag ha en dubblerad lina så jag kan gå ut snabbt.

Som komplement finns ju alltid ÄNTERDRAGGEN.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Merxhake har jag haft länge men använder den sällan numera dels för att den kan vara lite omständig att öppna, dels därför att den kompletterande båtshaken har försvunnit.

 

Numer använder jag en sådan HÄR eller en sådan HÄR. Den från Hjermans kräver att man har satt fast beläget på en båtshake så det blir mest Clas Ohlson kroken som används. Den har också fördelen att den kan apteras snabbt.

 

Befarar jag dåligt väder vill jag ha en dubblerad lina så jag kan gå ut snabbt.

Som komplement finns ju alltid ÄNTERDRAGGEN.

Jag har fått ett par merx-hakar men har inte använt dem än. Har inte funnit något användningsområde för dem. Men jag har inte heller någon anpassad båtshake för dem, visste inte att det fanns, så det kanske är därför jag inte kommmer på vad jag ska ha dem till...

Hur se de ut? Var finns de? Har googlat men hittar ingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Merxhake har jag haft länge men använder den sällan numera dels för att den kan vara lite omständig att öppna, dels därför att den kompletterande båtshaken har försvunnit.

 

Numer använder jag en sådan HÄR eller en sådan HÄR. Den från Hjermans kräver att man har satt fast beläget på en båtshake så det blir mest Clas Ohlson kroken som används. Den har också fördelen att den kan apteras snabbt.

 

Befarar jag dåligt väder vill jag ha en dubblerad lina så jag kan gå ut snabbt.

Som komplement finns ju alltid ÄNTERDRAGGEN.

Jag har fått ett par merx-hakar men har inte använt dem än. Har inte funnit något användningsområde för dem. Men jag har inte heller någon anpassad båtshake för dem, visste inte att det fanns, så det kanske är därför jag inte kommmer på vad jag ska ha dem till...

Hur se de ut? Var finns de? Har googlat men hittar ingen.

Sorry för den lite korkade frågan. Efter några sekunders mer googlande hittade jag rätt båshake till merxen. För det är en sån Kimgrip man ska ha antar jag. Ska skaffa en, ser ju smidigt ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Merxhake har jag haft länge men använder den sällan numera dels för att den kan vara lite omständig att öppna, dels därför att den kompletterande båtshaken har försvunnit.

 

Numer använder jag en sådan HÄR eller en sådan HÄR. Den från Hjermans kräver att man har satt fast beläget på en båtshake så det blir mest Clas Ohlson kroken som används. Den har också fördelen att den kan apteras snabbt.

 

Befarar jag dåligt väder vill jag ha en dubblerad lina så jag kan gå ut snabbt.

Som komplement finns ju alltid ÄNTERDRAGGEN.

Jag har fått ett par merx-hakar men har inte använt dem än. Har inte funnit något användningsområde för dem. Men jag har inte heller någon anpassad båtshake för dem, visste inte att det fanns, så det kanske är därför jag inte kommmer på vad jag ska ha dem till...

Hur se de ut? Var finns de? Har googlat men hittar ingen.

 

 

De heter Kimgrip.

 

Finns hos Erlandson och SeaSea

 

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Tagvirke_Fortojning/Karbinhake_Batshake_Ara/Batshake_Tillbehor/BATSHAKE_KIMGRIP_1600?id=06674

 

Kimgrip gör det enkelt att få fast en merxhake. Men det är fortfarande lika besvärligt att få loss den igen. Speciellt från en båt med höga fribord.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Sorry för den lite korkade frågan. Efter några sekunders mer googlande hittade jag rätt båshake till merxen. För det är en sån Kimgrip man ska ha antar jag. Ska skaffa en, ser ju smidigt ut.

 

Yes, min såg lite annorlunda ut men principen är densamma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder Merkxhake, sätter den hopfälld i ett sånt där gult plaströr som man lägger elledningar i. Tillkapat i lagom längd. Funkar perfekt vid förtöjning men vid avgång får man lossa som vanligt, fast då har man ju lite mer tid på sig och riskerar inte att köra in i bryggan.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder Merkxhake, sätter den hopfälld i ett sånt där gult plaströr som man lägger elledningar i. Tillkapat i lagom längd. Funkar perfekt vid förtöjning men vid avgång får man lossa som vanligt, fast då har man ju lite mer tid på sig och riskerar inte att köra in i bryggan.

 

Med långkölad båt som ska backa ut tycker jag det är tvärtom ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...