Knorr026 3 Postad 18 Oktober , 2015 Jag installerade en begagnad D2 i början av sommaren. Den har fungerat fint förutom att jag ibland fått göra några omstarter då den skickat vita röksignaler... Men i slutet av sommaren så vägrar den starta. Fläkten går (ventilationsläget fungerar med andra ord) Bränslepumpen är tyst/tickar inte! Kontrollpanelen fungerar som den skall. Ingen trasig säkring. Problemet kom en hemresa i grovsjö. Jag förstår iofs inte varför det skulle ställa till problem, allt sitter ju trots allt fastskruvat. Men och andra sidan har jag inte kunskap om en värmares konstruktion. Nått kanske är känsligt för kraftiga skakningar under 2 timmar. Eller så var det bara slupen som gjorde att den slutade fungera just efter en tur i grov sjö. Vad skall jag börja med att felsöka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 18 Oktober , 2015 Kolla spänningen på värmaren, 90% av startsvårigheter består av spänningsfall. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knorr026 3 Postad 18 Oktober , 2015 Ok, tack för tipset. Vart/vad mäter jag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alicia1 44 Postad 12 November , 2015 http://www.eberspaecher.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 13 November , 2015 För att kolla om glödningen fungerar så kan du mäta på batteriet men bäst är att mäta på kontaktstycket vid värmaren. När glödningen är aktiverad sjunker spänningen i systemet p.g.a. att det går åt mycket ström. Fungerar glödningen så kan du jämföra spänningen vid batteriet med spänningen vid kontaktstycket. Skiljer det mycket är det dags att kontrollera anslutningarna med avseende på oxidation och dålig kontakt. Men eftersom bränslepumpen inte tickar så kan det var något överhettningsskydd som löst ut. Lite matnyttig litteratur som kanske kan ge lite hjälp http://www.thermoprodukter.se/layout/current/docs/D2-D4-D4PlusFelRep.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 22 November , 2015 Tror ditt problem är vid pumpen tickar den inte så kommer inget bränsle fram till värmaren Aidrig fel att köra dom nyare på fotogen i slutet av säsongen då sotar den sig själv . Torgny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lamatu 12 Postad 23 December , 2015 Om problemet kom efter kraftig sjögång så är det troligt att skräp från tanken sugits upp och täppt till i matningsröret (som bara har några mm i diameter). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sebtho 6 Postad 24 December , 2015 Låter som bränsle pumpen eftersom den är tyst. Annars har jag råkat ut för att det slagit vatten in i avgasröret vid gäng i grov sjö. Då får blir det för mycket mottryck och pannan kan ej starta. Har hänt både på diesel spis och värmare för mig. God Jul! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 25 December , 2015 Låg spänning, värme/låg-vakt-givaren under den lilla gummiplutten bredvid glödstiftet, har löst ut. på min hittade jag en diod, på kretskortet, som inte hade anslutning. mät mellan kablarna som sitter på pumpen och kolla om den börjar pulsa ca 20-30 sek efter påbörjad start. om du får puls. Koppla 12v t pumpen och dutta jord på andra kontakten, så känner du om pumpen tickar. Om allt sånt funkar, ta en dunk med ren diesel som du kör värmaren från. RME-diesel funkar sämre än "riktig" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 379 Postad 25 December , 2015 Koppla en glödlampa parallellt med bränslepumpen, intill dess anslutningar, och se om den gör små blinkningar. Gör den det är bränslepumpen som krånglar, eller också är det glappkontakt till den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janpeter 2 Postad 15 Januari , 2016 Koppla en glödlampa parallellt med bränslepumpen, intill dess anslutningar, och se om den gör små blinkningar. Gör den det är bränslepumpen som krånglar, eller också är det glappkontakt till den. Om du har den digitala termostaten(finns två modeller, (801 & Select) men oavsett vilken så kan du få felkoder I displayen. Vilket du borde fått vid det här laget. Annars kan du leta fel länge. Här låter det som du fått minst två fel. Som tidigare inlägg är det helt rätt med för dålig spänning. Glödstaven(är ej glödstift på dessa värmare) blir ej tillräkligt varmt pga spänningsfall, men pumpen pumpar I lite bränsle. Nästa forsök blir glödstaven ännu varmare och förhoppningsvis tänder värmaren. Och rycker då till att börja med för den fått lite för mycket bränsle pga flera startförsök. Att sedan pumpen inte fungerar kan bero på flera olika saker. Värmaren spärrat sig på grund av felkod(går att ta bort med thermostat som anges I början). Oxid I kontakten. (tryck I kontaktfettet som var med I satsen du köpte). Eller så har pumpen "klibbat" fast på grund av RME. Försök få I fotogen för att lösa upp den. Tipps: sätt ett bränslefilter mellan tank och pump. Visst det sitter en sil I inloppet på pumpen men knölig att göra rent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knorr026 3 Postad 26 Mars , 2016 Oj. Längesedan jag kollade min tråd. Fullt med bra tips! Tack alla! Nu är det dags att dra igång vårrusten och skaka liv i värmaren. Jag ska göra några nya startförsök med ny diesel och nytt batteri, men efter att jag gått igenom kontakter och rengjort pumpen. Jag har 801 termostaten. Hur får jag fram eventuella felkoder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batelektriker 21 Postad 28 Mars , 2016 Hej! Bifogar en manual på hur du tar fram felkoder. Mvh Kurt Vilen Stockholms Marine El båtelektriker.se Bruksanvisning-801.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 28 Mars , 2016 Felkoder Eberspächer F00 - Inget fel.F01 - Förvarning överspänningF02 - Förvarning underspänningF09 - TRS 003 frånkopplingF10 - Avstängning pga överspänningF11 - Avstängning pga underspänningF12 - ÖverhettningF13 - Övertemperatur flamdetektorF14 - För stor skillnad mellan överhettnings- och vattentemperaturF15 - För många överhettningarF20 - Avbrott glödstiftF21 - Glödstift kortslutningF33 - Fel på brännmotor eller varvtalsregleringen, varvtalsavvikelseF37 - Vattenpumpen fungerar inteF42 - Kortslutning, vattenpumpens utgångF43 - Kortslutning, externa komponenterF47 - Kortslutning, doseringspumpF48 - Avbrott, doseringspumpF50 - Drift frånkopplad pga för många startförsökF51 - Flamsignal redan vid startF52 - Säkerhetstid överskriden - ingen startF53 - Flamavbrott i "power"F54 - Flamavbrott i "stor"F55 - Flamavbrott i "medium"F56 - Flamavbrott i "liten"F59 - För snabb ökning av vattentemperaturF60 - Avbrott i temperatursensorF61 - Kortslutning i temperatursensorF64 - Avbrott, flamdetektorF65 - Kortslutning flamdetektorF71 - Avbrott, överhettningsbrytarenF72 - Kortslutning i överhettningsbrytarenF90 - Styrenheten defekt (internt reset)F93 - Styrenheten defekt (RAM-fel)F94 - Styrenheten defekt (EPROM-fel)F97 - Styrenheten defekt (allmänt fel) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knorr026 3 Postad 13 April , 2016 Hej! Bifogar en manual på hur du tar fram felkoder. Mvh Kurt Vilen Stockholms Marine El båtelektriker.se Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knorr026 3 Postad 22 April , 2016 Nu har jag kollat felkoden. Det är avbrott doseringspump. Om jag gör startförsök, skall det matas spänning till pumpen då? Om jag mäter så verkar det som det inte är ngn spänning fram till pumpen. Jag mätte direkt på stiften i kabeln till pumpen. Det kanske är fel sätt att mäta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 22 April , 2016 Det tar ca 20 sek efter att du startat innan den börjar pumpa. Då ger den impulser i heltakt/halvtakt beroende på full eller halv effekt. Pumpen är en magnetventil/ backventil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knorr026 3 Postad 22 April , 2016 Det tar ca 20 sek efter att du startat innan den börjar pumpa. Då ger den impulser i heltakt/halvtakt beroende på full eller halv effekt. Pumpen är en magnetventil/ backventil. Ok. Men efter ca 20 sekunder så borde jag ha spänning fram till pumpen? Antar att det skall vara 12v? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knorr026 3 Postad 22 April , 2016 Nu kan jag bekräfta att det är spänning fram till pumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 22 April , 2016 Om du har en magnetpump, en sån där som "tickar", så ska..... minns inte vilken (jord eller spänning) det pulsera. Har du spänning fram hela tiden så kan det vara jorden som kopplas på efter ca 20 sek. DÅ ska den typ "blinka" Om du har spänning och jord på hela tiden, utan "blinkning" så "drar" pumpen utan att släppa, vilket den gör och fjädrar tillbaka utan spänning. Då pumpar den inte. Du kan testa att koppla 12V till ena polen och dutta med jord på den andra, så känner du att den pumpar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 22 April , 2016 Du kan kolla jorden... kolla så du har noll motstånd mellan din "Nolla" och annan jord.. Om du har motstånd där. Kör värmaren och kolla om du får pulserande nolla. Om inte så har du avbrott i den kabeln. Har du kollat så inte värmesäkringen löst ur? en liten pigg under en gummiplopp, som du kan trycka in så det säger "knäpp" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knorr026 3 Postad 22 April , 2016 Hittade felet till att pumpen inte startade. Kabeln till pumpen är skarvad sedan tidigare och lödningen på ena kabeln hade släppt. Att jag fick fram spänning var antagligen bara tur. Nu är den tillfälligt hoptvinnad och pumpen går som den skall. Dock startar inte värmaren, trots flera försök. Får felmeddelande F52 - Säkerhetstid överskriden - ingen start. Jag har nytt batteri som fulladdat, ny diesel. Även förra säsongen kunde den vara svårtstartad. Några idéer/förslag vart jag skall felsöka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 22 April , 2016 Spänning fram till glödstiftet. Värmesäkringen löst ut så att det inte glöder. Glödstiftet skitigt eller trasigt. stopp, gegga eller liknande i bränsleslangen, munstycket e.dyl. får du fram diseldimma, det glöder och fläkten blåser förbränningsluft, så funkar det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batelektriker 21 Postad 22 April , 2016 Hej! Instruktioner enligt service manualen 052 = Säkerhetstiden överskriden Under startfasen registrerades ingen flamma. • Kontrollera avgas- och förbränningsluftledningarna. • Kontrollera bränsleförsörjningen / mät bränslemängden, se sidan 36. • Kontrollera glödstaven (se felkod 020 och 021). • Kontrollera flamsensorn. För diagram och värdetabell se sidan 32. Om OK --> byt ut styrdonet. Mvh Kurt Vilén Stockholms Marine El båtelektriker.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batelektriker 21 Postad 22 April , 2016 Bifogar diagram för flamsensor. flam.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knorr026 3 Postad 22 April , 2016 (redigerade) Delete Redigerad 22 April , 2016 av Knorr026 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knorr026 3 Postad 22 April , 2016 Tack batelektriker och Caribic410. Jag får fortsätta att felsöka på söndag. Har ju inte kontrollerat ännu, men jag tror så här: Kontrollera avgas- och förbränningsluftledningarna. Den sög luft idag. Jag tyckte även att det kändes som det blåste lite svagt i skorsten (trots att den inte startade ordentligt) Kontrollera bränsleförsörjningen / mät bränslemängden, se sidan 36.Tror inte detta är felet, men skall kontrollera ordentligt på söndag. Kontrollera glödstaven (se felkod 020 och 021).Inte kontrollerad tidigare. Kontrollera flamsensorn. För diagram och värdetabell se sidan 32.Inte kontrollerad tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knorr026 3 Postad 24 April , 2016 (redigerade) Bifogar diagram för flamsensor. OK. Flamsensorn uppmätt. Ligger på rätt värde. Glödstaven uppmätt. Ligger på rätt värde (med reservation att den inte uppmättes i rätt omgivande temperatur) Bränslemängd under 90 sek uppmätt. Ligger inom angivna värden. Efter detta försöker jag starta den igen och nu går den igång. Det är ju bra. Men jag har ju inte lagat nått eller bytt ut någon del. Kan det varit dålig kontakt i styrdonet (kablarna för sensor o glödstav) och att ta bort dom och koppla in dom ledde till att det blev bra kontakt igen? Redigerad 24 April , 2016 av Knorr026 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knorr026 3 Postad 3 Maj , 2016 Nu har jag gjort flera startförsök och den startar antingen på första eller andra försöket. Allt väl så långt. Dock så skickar jag ordentliga röksignaler över hela marinan vid vissa startförsök. Vad beror detta på? Bör jag byta glödstaven eller något annat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 3 Maj , 2016 Här kommer ett billigt tips! Jag har visserligen en modell D4 men jag misstänker att konstruktionen är likartad. Det finns ett pyttelitet (1-2 mm) lufthål som sitter ned i det gängade hålet där glödstiftet finns. Detta lilla lufthål kan lätt sättas igen av skräp eller sot. Om du ändå tar ur glödstiftet, kolla då efter hålet och pilla med någon tunn böjd järntråd eller liknande för att rensa ur. Jag hade så på min värmare, den ville ofta inte starta förrän efter andra försöket -ibland inte alls. Och spänningen var helt OK. Efter denna hålrensning har den fungerat bra i flera år nu. Det kan vara lite knepigt att få ur glödstiftet, man får inte plats med någon vanlig 11 mm (tror jag det var) hylsa eftersom glödstiftet också har en kabel fästad. Jag köpte en långhylsa på Biltema och slitsade upp den så att man kunde trä på den och låta kabeln sitta kvar. Det finns också en special-hylsa att köpa hos Thermoprodukter i Kalmar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser