Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
gotviken

zipwake

Rekommendera Poster

Är det någon som har någon erfarenhet av zipwake som båtsystem säljer? Har sökt en del på nätet men det är alltid bra med kommentarer från personer som har eller har haft det på sina egna båtar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var sugen på det, men blev av branchfolk avrådd:

- För dyr produkt

- Raktner trimplanen ger större påfrestningar i infästningen i skrovet än vad traditionella trimplan gör.

- Finns billigare alternativ som man sätter till sina standard trimplan - fungerar precis lika bra till 1/4 av kostnaden eller mindre. Kolla ex Mente Marin. Sådana tänkte jag montera på min skuta i vinter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dyrt...tja det kan jag hålla med om.

Rakt-ner-trimplan ger mindre påfrästning på skrovet då de fungerar genom ett ökat tryck på redan givet skrov. Tål inte skrovet den lasten så bör du inte sätta dig i den ;-)

Billigast är att göra ett eget, icke justerbart: traditionellt med en bit plåt + vantskruv (jag använde en epoxibehandlad låda så jag fick lite extra flytkraft på snurrebåten efter att jag bytt till en tyng 4-taktare), eller enligt rakt-ner-principen så kan man skruva fast en bit plywood för att testa och sedan permanenta med plåt eller plast. Fast det är rätt trevligt med justerbar trim-möjlighet. Om du har powertrim på motorn så kan den användas genom att man sätter "vingar" på plattan ovanför propellern.

Lycka till / N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...