Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
mischab

Grundstötning skador(?)

Rekommendera Poster

Gick för några veckor sedan upp på ett grund med full spinnakersättning i ca 5-6 knop.

Vi mer studsade/gled upp än att det tog tvärstopp. Grundet var av olika storlek av stenar(blandat stora och små, svårt att se i grumliga Mälaren) och inte en stor eller något så snällt som sand. 

Vi fick ner spinnakern på under en minut men stod fast på grundet. Efter lite olika skotning på storen och full gas på motorn kom vi i alla fall loss. 

Båten är en one off halvtonnare stax över 30 fot. Litet mer kappseglingsinspirerad.

Kölen är av stål med lite plast(?) runt. Alltså av ganska låg vikt. Ligger en del blyvikter i kölsvinet dock. Sammanlagt väger den lite över 3 ton. 

Vi valde att endast snorkla lite och kolla snabbt i kölsvinet för att se att skadan inte var så stor eller att båten läckte för att bege oss hem. Då upptagningen var ganska snart kändes det meningslöst att ta upp båten vid det tillfället för vidare/noggrannare inspektion.

Nu har vi tagit upp båten och noterade då tre små sprickor framför kölen. 

Idag slipade jag bort bottenfärgen vid en av sprickorna för att se hur det ser ut under samt kollade mer noggrant vid kölinfästningen i kölsvinet(alltså på insidan där jag tycker dom yttre sprickorna är).

Här är några bilder: http://1drv.ms/1OAFBwH

Det vita är där jag slipat bort bottenfärgen och där ser man sprickan i mitten av det bortslipade, den löper från kant till kant av det bortslipade.

På den andra bilden som är lite mer utzoomad ser man även sprickan jag inte slipat något på. Den ser likadan ut som det gjorde på den andra innan jag slipade.

På bilden som är ännu längre ifrån vill jag bara visa en överblick av området relativt resten av kölen.

Bakom kölen syns inga sprickor vad vi kunnat se.  

Sprickorna är alltså som tre stycken där dom går "runt" kölen fast någon dm ifrån. Alla tre löper ca 1-2dm från kant till kant. Den mellersta är precis framför och går från bb till sb. Dom på sidorna löper akterut och börjar en bit ifrån den mellersta om ni förstår. 

I kölsvinet var det svårare att se något då det såg rätt risigt ut där men jag hittade något som skulle kunna liknas vid en spricka. Det ser mer ut som en stor flagna eller vad man ska säga. En halvcirkel på ca 5cm. Det var ungefär enligt min bedömning i samma nivå av båten som sprickorna på utsidan är. 

Vad tror ni? 

Antar att det blir ett försäkringsärende av detta?

Vad är det som ligger under Bottenfärgen?(bottenfärgen kändes väldigt tunn och lätt att slipa ned).

Bör jag slipa ned mer för att se om sprickan löper djupare?

Vill också tillägga att jag fick OK från försäkringsbolaget att slipa ned färgen för att se hur det ser ut under. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig är det en skada som ska kontrolleras av fackmän.

Förutom att det kan ha blivit sprickor i skrovet som du ser kan det ha blivit delamineringar som inte syns, dvs. att de olika skikten av polyester och glasfiber har släppt från varandra. Detta kan ha hänt i framkant av kölen och framför allt i kölens bakkant. Knackar man på skrovet låter det annorlunda om skrovet är delaminerat, låter liksom lite ihåligt.

Vad hände med motorn, sitter den kvar i rätt läge?

Även riggen påverkas vid en så pass kraftig grundstötning.

1. Akterstaget sträcks kraftigt när båten - men inte riggen - stannar plötsligt. Infästningen i aktern och/eller i masttoppen kan ha skadats liksom vajern.
  2. Även vanten och infästningarna av dessa kan ha skadats.
  3. När akterstaget sträcks trycks masten nedåt. Kolla om masten/maststöttan tryckt ned den balk den ofta står på i kölsvinet.
  4. Är det skador runt mastens infästning?

Även inredning kan ha lossnat eller flyttat sig. Nu vet jag inte hur båten är konstruerad, men det kan vara så att inredningen är en del av båtens konstruktion och bidrar med hållfasthet.

Hoppas det gick bra för er ombord nid grundstötningen.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig är det en skada som ska kontrolleras av fackmän.

Förutom att det kan ha blivit sprickor i skrovet som du ser kan det ha blivit delamineringar som inte syns, dvs. att de olika skikten av polyester och glasfiber har släppt från varandra. Detta kan ha hänt i framkant av kölen och framför allt i kölens bakkant. Knackar man på skrovet låter det annorlunda om skrovet är delaminerat, låter liksom lite ihåligt.

Vad hände med motorn, sitter den kvar i rätt läge?

Även riggen påverkas vid en så pass kraftig grundstötning.

1. Akterstaget sträcks kraftigt när båten - men inte riggen - stannar plötsligt. Infästningen i aktern och/eller i masttoppen kan ha skadats liksom vajern.
  2. Även vanten och infästningarna av dessa kan ha skadats.
  3. När akterstaget sträcks trycks masten nedåt. Kolla om masten/maststöttan tryckt ned den balk den ofta står på i kölsvinet.
  4. Är det skador runt mastens infästning?

Även inredning kan ha lossnat eller flyttat sig. Nu vet jag inte hur båten är konstruerad, men det kan vara så att inredningen är en del av båtens konstruktion och bidrar med hållfasthet.

Hoppas det gick bra för er ombord nid grundstötningen.

Mackey

Tack för snabbt svar! 

Blir nog så att det blir ett försäkringsärende...

Motorn går bra och rigg är kanon.

Båten har dessutom dubbla backstag med fästpunkter både vid förstagsinfästningen och vid undre spridarparet. Detta samt ett akterstag. 

Riggen är i mycket bra skick och höll utan problem. Även inredning är fritt från skador. Båten är i allmänt bra skick och väl konstruerad hållfastighetsmässigt. Just kölen kan du däremot vara gjord lite ömtåligare än andra båtar då båten är mer tillverkad för att gå fort och inte för att gå på grund med.

Som sagt så var grundstötningen väldigt odramatisk och vi i besättningen kände mer att båten skakade och saktade in snabbt. Tur var väl det. Just under spinnakerseglingen står vi ju upp(alla utom rorsman i princip) så ett tvärstopp i 5-6 knop hade kunnat gå illa. 

Grundet är rapporterat till sjöfartsverket(var alltså omärkt på sjökortet).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om besättning inte for omkring så är det gott hopp om att bara området kring kölen är skadat tror jag.

Bra att det var sent på säsongen...

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Knepiga skador, hur är det möjligt att loggen framför skadan är oskadad, åtminstone ser det så ut? Hur är det möjligt att inte kölen har slagit i? Från den vita skadan till kölen är det 15 cm, är det då bromssträckan?

Har du mer info om fart och liknande, jag får inte ihop det??

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Knepiga skador, hur är det möjligt att loggen framför skadan är oskadad, åtminstone ser det så ut? Hur är det möjligt att inte kölen har slagit i? Från den vita skadan till kölen är det 15 cm, är det då bromssträckan?

Har du mer info om fart och liknande, jag får inte ihop det??

mvh

Hehe. Som sagt så gick vi rakt på i ca 5 knop. Grundet var 1,5 meter djupt eller kanske djupare så loggen kunde känna sig säker. Lite skador har blivit  längst ned på kölen dock(plast som gått sönder).

Det vita området är alltså en liten spricka som jag slipat ner för att se under bottenfärgen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om besättning inte for omkring så är det gott hopp om att bara området kring kölen är skadat tror jag.

Bra att det var sent på säsongen...

Mackey

Man kan alltid hoppas. Försäkringsbolaget är underrättat och jag antar att besiktningsman är nästa steg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gick själv på grund förra sommaren. Jag föreslog en plastverkstad och en riggverkstad och försäkringsbolaget accepterade att arbetet utfördes där.

Det var allt som behövdes i mitt fall, smidigt och bra.

Tre veckor senare var båten klar och jag en handpenning fattigare.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om grundet inte är utmärkt på sjökortet kunde det ju vara bra att veta var det finns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Precis, var i Mälaren?

Tacksam om du kan fixa en bild av sjökortet å markera platsen.

Du var väl inte på "Vrången" i Norra Prästfjärden/Björkfjärden? Den har sänkt segelbåtar. Syns inte om man inte zoomar in massor på digitala kort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis, var i Mälaren?

Tacksam om du kan fixa en bild av sjökortet å markera platsen.

Du var väl inte på "Vrången" i Norra Prästfjärden/Björkfjärden? Den har sänkt segelbåtar. Syns inte om man inte zoomar in massor på digitala kort.

Är inte hemma just nu så jag kan inte säga exakt var det är. Risken att segelbåtar går på där är nog ytterst liten då jag aldrig sett en segelbåt ens i närheten.

Men ungefär dör jag lagt ut en markör på den här kartan: http://kartor.eniro.se/m/n7STR

Bör tilläggas att vi har sommarställe precis i närheten och vi har fiskat i området i flera år. Har säkert tom åkt över ett par gånger med motorbåten i 20 knop utan att ha en aning..

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...