Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Mackey

Kroma/förnickla äldre båtdetaljer

Rekommendera Poster

Hej!

Vi funderar på att snygga till våra gamla slitna vinschar genom att låta förnickla/förkroma dem. Vi har även några andra "kromade" mässings- och bronsdetaljer som skulle behöva snyggas till.

Någon som vet något:

1. Vad kostar det?
  2. Förslag på firmor?
  3. Hur bra blir det?
  4. Hur länge håller det?
  5. Vad behöver man göra själv?

Alternativet är att köpa nytt, men varför göra det om det går att fixa till något gammalt?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vi funderar på att snygga till våra gamla slitna vinschar genom att låta förnickla/förkroma dem. Vi har även några andra "kromade" mässings- och bronsdetaljer som skulle behöva snyggas till.

Någon som vet något:

1. Vad kostar det?
  2. Förslag på firmor?
  3. Hur bra blir det?
  4. Hur länge håller det?

Alternativet är att köpa nytt, men varför göra det om det går att fixa till något gammalt?

Mackey

Jag har anlitat Stockholms Metallsliperi , han vill se sakerna på bild för att kunna ge ett ca.pris, helst sakerna på plats och då ett mera exakt pris.Dom sakerna han har kromat till mig har blivit riktigt bra.Det ni själva kan göra se till att färg /fernissa inte finns kvar och ta bilder på sakerna.(Det brukar vara lång leverans tid och på våren ännu längre)

Bifogar en bild på min båtratt som SM. kromat om kromet det kostade ca. 2000 kr kan låta mycket men ratt ringen tog tid att polera innan krom badet.

post-66565-0-74862800-1445083024_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snygg ratt, en sådan skulle jag vilja ha.

Tack för tipset.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är väl bara försvarbart på delar som inte går att köpa nya!

Avkromning,

Polering,

Måste vara lika blankt och slätt som kromet blir efter kromning, kromet förlåter inga repor, fyller inget!

Det är poleringen som tar tid, och kostar mest

Förkoppring.

Kromning

Kalle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är väl bara försvarbart på delar som inte går att köpa nya!

...

Kalle.

Menar du att det är billigare att köpa nya vinschar för 7-8 000:- kr/st?

Jag har ingen aning, men det låter inte sannolikt att det skulle vara så dyrt att snygga till en vinsch.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fd granne skickade sina kranar mm hemma på förkromning, det kostade inte mycket alls, typ någon smörgåstårta. Jag har fått ett stativ till en pall förkromat, en kille hade kontakter, kostade inget. Jag slipade av och polerade. Det fanns några rostskador men man ser de inte längre.

Det finns ett antal firmor som sysslar med att förkroma åt industrin, är prylarna iordning så är det lite jobb för dem, de brukar ha en "lina", bara att hänga in.

Leta runt lite, det är något som kan intressera många tror jag.

--

Att man kan galva om ankarkätting vet alla hoppas jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Någon som vet något:

1. Vad kostar det?
  2. Förslag på firmor?
  3. Hur bra blir det?
  4. Hur länge håller det?

Mackey

Jag lämnade in mina 30 år gamla Lewmar 30:or för omkromning för några år sedan. Göteborgs Förnicknings- och Förkromningsindustri på Hildedalsgatan. Om jag minns rätt var priset 5 - 600 kr per styck.

Resultatet blev bra. Möjligen är greppet på den skrovliga ytan lite sämre än tidigare, kanske en effekt av slipning?

Inga tendenser till slitage eller släpp nu fem, sex år senare. De ser i princip ut som nya.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kromade ganska många beslag på Kees förnickling i Solna. I jobbet ingick att slipa osv, jag lämnade bara in grejerna som de var när de demonterades från båten. Har tidigare anlitat Stockholms metallsliperi och de var nog något bättre men Kees höll grovt sett halva priset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej allihoppa och Mackey.

Dennis heter jag och jobbar på ett företag som sysslar med just kromrenovering. Detta sker i Polen och är då med så att säga "Show quality" dvs top kvalitet, utöver det så är det även väldigt bra priser då företaget som sagt arbetar i Polen.

Om någon är intresserad eller om du Mackey kanske är intresserad och vill få ett prisförslag så är det bara att kontakta mig, gärna via epost, dennis@galvano.pl. Ringer även gärna upp dig för att diskutera.

Mvh,

Dennis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...