Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Thallatha

Plåster på såret

Rekommendera Poster

Har betydligt bättre utrustad förbandslåda i båten än i min stuga norr om Åkersbega.

Höll på att riva en ställning efter att jag bytt tak på friggebon. Rev mig på en skruv så att det blödde en del. 

Såret satt så till att det vanliga medlet mot att stoppa blodflöde - eltape - inte gick att applicera på ett bra sätt.

Gick in och hittade ett paket plåster.

Hur tänker plåsterfabrikanterna, när de gör det så fruktansvärt svårt att öppna ett plåster!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Dantes beskrivning av helvetet sitter de största syndarna längst ner och sonar sina synder. I min bild av detta helvete sitter produktutvecklare från förpacknings- och plåsterindustrin där nere och skall som  straff öppna sina förpackningar och plåster i evigheters evighet. " Plåstergubbarna" tillfogas dagligen nya smärtsamma blödande sår som de måste plåstra om. 

Mvh/Sea Maniac

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intet problem är för litet för diskussion på Maringuiden..........

Men, tydligen överlevde du    B)

Redigerad av Oldtimer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Plåster är väl något man bara använder när ungarna tjatar om att det ska vara Bamse eller liknade figur på såren. Någon politiker ville väl bojkotta plåster eftersom de såldes som hudfärgade men inte i färgmatchning till hudtoner för folk från varmare klimatzoner.

http://www.dagensapotek.se/artiklar/2015/08/11/endast-en-hudfarg-i-apotekens-plastersortiment/

Till småsår mm funkar kirurgtejp bättre än vanliga plåster. 

En  självklarhet att ha med i båten och även bilen är silvertejp eller ännu bättre den svarta tunnare modellen fungerar bra för större skador istället för komplicerade tryckförband.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon politiker ville väl bojkotta plåster eftersom de såldes som hudfärgade men inte i färgmatchning till hudtoner för folk från varmare klimatzoner.

Ja; varför inte?

Du köper inte vit gelcoat-filler för att laga repor i ett blått skrov, eller hur ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vissa köper svåröppnade förpackningar, vissa låter bli.

Om alla låter bli att köpa svåröppnade förpackningar och opraktiska plåster så slipper vi snart dessa.

Mackey

Tillägg:

Små sår och fattiga vänner ska man inte förakta.

Ett i sammanhanget intressant ordspråk.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jobbar som servicetekniker och brukar använda eltape med något tillgängligt som verkar vara någorlunda rent att sätta mellan såret och tapen. Senast blev det en halv sida ur handboken till en ABB frekvensomvandlare. Den hade ingen någonsin öppnat och sidan 45 var alltså tämligen ren.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om alla låter bli att köpa svåröppnade förpackningar och opraktiska plåster så slipper vi snart dessa.

Mackey

Tillägg:

Nu är det ju väldigt sällan jag köper plåster - eller rättare sagt, jag köper aldrig plåster - det gör min fru, som haft ett helt yrkesliv på apotek.

Skulle man behöva köpeplåster ofta så blev det kanske en annan sak.

När man för nån enstaka gång skull behöver ett plåster och man har skadat sig på ett centralt ställe på höger hand och blodet rinner efter att man tvättat rent med tvål och vatten. Man försöker hålla ett hushållspapper för att minska blodflödet och samtidigt försöka öppna ett plåster med vänster hand hos mig sover partiellt och man har svårt med greppet - då blir man en aning frustrerad att flikarna som är avsett att öppna med, är så små att man inte ser dem och om man skulle få syn på dem nästan inte kan få tag på dem.

Nu har jag varit ute och jobbat en stund. Tvättat av den delen av fasaden på boden som inte har blivit oljad. Inne i diskhansken var det naturligtvis redigt blodigt. Blodflödet var nästan obefintligt och jag hade lite bättre tid att få loss och isär plåstret. Då hittade jag de ganska dolda flikarna och det gick en aning lättare att få på plåstret.

Plåstret är transparent, som mitt bleka skinn på insidan av handen lyser igenom. Kompressen som syns igenom det transparenta tejpen är dock svagt beige. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intet problem är för litet för diskussion på Maringuiden..........

Men, tydligen överlevde du    B)

Nu när det inte är nån större fart på 0,2-debatten eller om väjningsregler får vi ha nåt annat att tvista om.

Överlevde ja - än så länge, men man vet aldrig.

Fast det hade ju varit snopet om man hade avlidit av en litet sår i handen. Fast det har säkert hänt massvis med gånger att människor avlidit efter att de fått ett litet sår.

Min äldsta dotter stack sig på en liten tagg när hon var utomlands. Det blev så illa att de fick ta bort en bit på sidan av tummen, med en missformad nagel och ytterdel på tummen som följd.

Men jag överlever säker såret i fråga - fast jag skall åka bil rakt över Sverige i morgon, så man vet aldrig.

Kommer ihåg en gång när vi skulle bygga om en HSP-linje som gick över det sk "Piggeberget" i Kungshamn.

Linjen var i sin helhet byggd med isolatorer på krok, även i vinklarna. Linan som gick på utsidan av stolpen gick över två isolatorer som satt lite i vinkel. Vi skulle byta till häng tallriksisolatorer på ena sidan av stolpen, för att linorna vill slå ihop när det blåste.

När jag skulle skruva ur den första isolatorn tog den i den som satt intill, men bara lite. Isolatorerna var tydligen påskruvade på kroken när kroken redan satt  stolpen. Tog skiftnyckel och slog av en bit på porslinsisolatorn. Lyckades naturligtvis i stort set skära av mig en av knogarna när jag hanterade den trasiga isolatorn. 

En stor slamsa hängde i in liten skinnbit. La tillbaka det hela och lindade på eltape. Vi hade ju avbrott och ett elavbrott får aldrig beräknas till längre tid än det tar, så tiden är ju begränsad. När vi var klara med jobbet och vi släppt på spänning, gick jag till bilen, tvättade rent såret och la på ett plåster.

Detta måste ha varit på våren 1978. Jag höll på att bygga hus och efter jobbet hade jag inte tid att kolla på nåt sår. Det gick ett par dar och när jag till slut kollade en kväll, så såg det hela svart och eländigt ut. Jag måste gå till doktorn så att han fick titta på det hela.

Nästa morgon när jag kolla de på såret, fick jag sen en liten ljus prick mitt  det hela. Jag gick aldrig till doktorn och biten växte fast. I dag kan jag inte en se vilken knoge det var. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eltejp är nog bra, kirurgtejp ännu bättre om man råkar ha det tillgängligt. Göra rent är bra, har råkat ut för blodförgiftning och det slog både matförgiftning och hjärtinfarkt ur obehagssynpunkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eltejp är nog bra, kirurgtejp ännu bättre om man råkar ha det tillgängligt. Göra rent är bra, har råkat ut för blodförgiftning och det slog både matförgiftning och hjärtinfarkt ur obehagssynpunkt.

Fast vem går runt med en rulle kirurgtejp i fickan. Kirurger kanske!?

En rulle eltejp har man väl alltid på sig - eller!?  :rolleyes:

Göra rent är ju mycket viktigt, så snart som möjligt. Det är väl ganska bra de gånger det blöder mycket, värre är det väl med sår som inte blöder nämnvärt. Sen vill man ju gärna ha stopp på blodflödet. Verktyg och omgivningen blir ju så kladdiga.

När man jobbade på intallationssidan och skar sig när man var i nåt finrum och jobbade. Blodig tapet eller heltäckningsmatta är inte kul.  

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I båten har jag lite blandat med plåster och förband, men en favorit när det blir rött och kladdigt överrallt är blodstillande vadd och plåster på sprayburk. Svider som fan av vätskan i sprayburken men blir bra mycket mindre kladd att torka bort efteråt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Kirurg tejp kallar jag den "super" tejpen som apoteken säljer sitter som berg på allt och är flexibel. En liten rulle är alltid bra att ha och betydligt bättre än plåster även om de är hudanpassade eller har bamse motiv.  Tidigare var bandage favoriten på verktygstavlan American tejp tjockare typ av mask tejp satt som bara den men svår att få tag på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mackey

Tillägg:

Helt riktigt när det gäller plåster. Där finns andra och mer lättöppnade alternativ. Mitt hat mot förpackningsindustrin gäller i första hand mängden av andra produkter där inga lätthanterliga och lättöppnade alternativ finns. Gå in i första bästa varuhus och försök köpa t.ex. färgpatroner till din  skrivare, pennor, leksaker  o spel till barnbarnen och annat krafs, som tyvärr är nödvändigt i det vardagliga livet och du skall finna att inga lättöppnade alternativ finns. Där går det tyvärr inte att rösta med fötterna. Tyvärr, platserna längst ner i helvetet är även i fortsättningen bokade.

MVh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mackey

Tillägg:

Helt riktigt när det gäller plåster. Där finns andra och mer lättöppnade alternativ. Mitt hat mot förpackningsindustrin gäller i första hand mängden av andra produkter där inga lätthanterliga och lättöppnade alternativ finns. Gå in i första bästa varuhus och försök köpa t.ex. färgpatroner till din  skrivare, pennor, leksaker  o spel till barnbarnen och annat krafs, som tyvärr är nödvändigt i det vardagliga livet och du skall finna att inga lättöppnade alternativ finns. Där går det tyvärr inte att rösta med fötterna. Tyvärr, platserna längst ner i helvetet är även i fortsättningen bokade.

MVh/Sea Maniac

Fast vissa kanske tycker att det inte är så dumt med svåröppnade förpackning.

Kom in på Järnaffären i Kungshamn för en väldigt massa år sen och mötte en minst sagt uppretat ägare. På ett sånt litet ställe har man ju en ganska nära relation till många och på en sån affär som järnaffären är man ju nästan dagligen yrkesmässigt. 

När Roland, som ägaren hette, får se mig säger han;" Att folk stjäl är väl en sak, men dom kunde väl i alla fall ta med sig kartongerna så jag slapp att få se eländet".

Sen kan det ju va tvärt om.

Skulle upp och arbeta på min dotters hus i Täby. Kom på att jag glömt regelsökarn, som jag tyckte var ett viktigt verktyg för det jag skulle göra. (hatade gipsskivor) Smet in på Bauhaus i Västerås och köpte en.

När jag skulle använda den fungerade den inte, så jag fick knacka mig fram till reglarna - som man alltid har fått gjort. 

På vägen hem smet jag in på Bauhaus och reklamerade regelsökarn. Expediten konstaterade  också att den inte fungerade och gick och hämtade en ny. Jag bad honom kolla att den nya fungerade. Han gick in bakom nåt och kom ut med regelsökarn uttagen ur förpackningen. Han sa nåt i stil med att det är så besvärligt att öppna förpackningen så han vill helst va för sig själv när han försöker.

Har bytt plåster igen - denna gången gick det en aning lättare att få upp inneslutningen.  :huh:

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mackey skrev: Små sår och fattiga vänner ska man inte förakta.

Jo, exempelvis malariamyggor orsakar väl knappast nåt särskilt synligt "sår" och är ändå farligt. Bakterieinfektion kan imunförsvaret ofta hantera men mer sällan virus eller ormgift?

Litet Off Topic men... Plåster i all ära men hur hanteras riktigt stora blodflöden. Kan vara bra att ha viss beredskap/kunskap mot sådant även för oss båtägare? [Om det otänkbara faktiskt ändå skulle inträffa, en pulsåder sprutar ut blod, vad göra? (Fick i lumpen lära mig begreppet "stasa", alltså att avsnöra med kraftigt strypförband ifall en yttre extremitet typ arm eller ben slitits loss.)]

Förbandstyperna för att stilla blodflöden kanske kan indelas i tre kategorier (?)...
1. Små sår: Plåster eller annat klisterförband (eltejp) som inte nödvändigtvis går hela vägen runt en kroppsdel utan mest litar till klistret.
2. Pulsåder-brott i exempelvis en arm eller ett ben: Här är tryckförband befogat, alltså att linda runt ett bandage och samtidigt stoppa in nåt föremål just över såret som höjer bandagets press emot såret?     
3. Avslitna yttre extremiteter: Här krävs omedelbar av-stasning, alltså hårda strypförband, typ linda snabbt ett halvlöst förband runt armen/benet och stick sen in nån pinne under bandaget och vrid runt för att öka trycket tills blodflödet äntligen stillas. (Försök alltid att placera det avsnörande förbandet så nära brottstället som möjligt, alla icke blodförsörjda kroppsceller nedanför ditt bandage dör snart och nekros/amputation från ditt valda stas-ställe kan bli aktuellt?)

Vete fasen, hoppas jag slipper uppleva sårskador enligt 2 & 3 ovan.
Googlade begreppet "stasning" (vanligt i korsord men sällan annars?) och hittade denna där motmedel mot akuta tillstånd beskrivs.

Nå, härmed tillbaka till verkliga trådämnet "vardagliga plåster"....

Ps. Bildgoogla INTE "lethal small wounds" ifall du är det minsta äckelmagad, tycks mest bli stora och inte små sår om man gör så!?

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Små sår...

När jag för några år sedan fixade till en trätrall, stack jag mig i benet på en träflisa. Det blev inget stort sår, blödde knappt, så jag satte bara på ett plåster. Men såret växte och några dagar senare var det dags att åka till vårdcentralen. Det var lite äckligt när doktorn klippte bort död vävnad och grävde ända ned till benet för att leta efter eventuella rester av stickan. Efter flera månader av regelbundna besök på vårdcentralen för att lägga om såret och medicin som pajade magen blev jag till slut "som vanligt" igen.

Nu har jag både desinficerande preparat, sterila kompresser, kirurgtejp och tubgas i förbandslådan. För större sår där det behövs tryck kanske vulktejp skulle vara det bästa.

Redigerad av Bjorns_snipa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eltejp och hushållspapper är ju en klassiker. Det sämsta är ju att man ofta blodar ner överallt eftersom man ju måste göra klart innan man kan ägna sig åt vård.

Så numera har jag alltid engångshandskar tillgängligt. Det kan man kombinera med Spongostan dvs blodstillande vadd.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eltejp och hushållspapper är ju en klassiker. Det sämsta är ju att man ofta blodar ner överallt eftersom man ju måste göra klart innan man kan ägna sig åt vård.

Så numera har jag alltid engångshandskar tillgängligt. Det kan man kombinera med Spongostan dvs blodstillande vadd.

Så du tar på dig engångshanskar INNAN du krånglar med krånglig packade plåster *lol*

Ursäkta; har du Googlad detta oxå?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eltejp har man ju alltid i fickan. Hushållspapper har jag dock aldrig haft tillgång till de få gångerna jag skadat mig.

Det där med att man måste göra klar jobbet är inte obekant. När jag skadade mig igår hade jag lite kvar som jag skulle riva. Eltejpen fick jag inte applicerat på ett sånt sätt så att det satt kvar på rätt ställe och hindrade blodflödet. Detta resulterade i en blodig skruvdragare, hammare och kofot.

När jag efter mycket vedermöda fått plåstret på plats, tog jag på mig diskhandskar, blandade en span med fasadtvätt och gick ut och skrubbade över nederdelen på de tre väggarna som inte blivit rengjorda eller oljade. Sköljde med spolslangen. Råkade spola lite på mig själv, så när jag kom in hängde jag fleecen på ryggstödet på en stol i köket på tork. 

post-106994-0-15673900-1445149577_thumb.jpg

Efter en stund fick jag se att vattnet som droppade från fleecen, och bildade en pöl på köksgolvet, var blodfärgat.

Nu på morgonen, när jag bytte plåster igen, konstaterade jag att om tillverkaren gjort den transparenta flik som man skall öppna den yttre förpackningen med varit betydligt större än 2 mm, så att det lätt gick att få tag på, så hade  det varit en alldeles utmärkt förpackning.

Plåstret i sig är alldeles utmärk och sitter mycket bra på. Dock är det inte bra som det är förpackat. Man skall kanske alltid ha med sig en rödhårig sjuksköterska när man jobbar. Det hade kanske tom gått bra med en röd hårig sjuk sköterska. En receptarie som inte tål blod är i varje fall ingen höjdare i en sån cituation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så du tar på dig engångshanskar INNAN du krånglar med krånglig packade plåster *lol*

En del kan ha otur när de tänker men här har du nog lyckats passera den gränsen med råge. 

Det är nog bara du som tycker du tillför diskussionerna något, de flesta anser nog att du är helt onödig här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför tycker du att bhemac ska öppna en plåsterförpackning med handskar på sig?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Super lim istället för bandagering

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En lärare jag hade på universitetet berättade om en tidigare kollega som skulle hugga loss ett stenprov ute i fält. Han hade en geologhammare för ändamålet. Han slog till och fick loss biten. Lite flisor flög det. Efter ett tag märkte han att det klafsade i gummistövlarna. Han drog ur foten och såg att den var helt täckt av blod, liksom stövelns insida. En liten flisa hade skjutit loss i slaget och gått rakt genom gummistöveln och skurit hål på ett större, ytligt blodkärl i benet. Men det gick bra till slut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är de knöliga de där plåsterförpackningarna! Värst är de där man inte bara ska öppna förpackningen men sen också hitta en sax och klippa rätt längd på plåstret som sen ska sättas på rätt.

Har alltid med lite plåster, desificering och pincett. Några alvedon och sjösjukepiller skadar inte heller i skeppsapoteket.

Fick en rejäl tankeställare för ett par år sedan då jag gick en säkerhetskurs på jobbet. Vi har många anställda i utlandstjänst och en del av dem på ganska farliga ställen och vi skulle pröva ut en ny utbildning. De som höll i den var en fd. elitsoldat och den andre var fältläkare. Grejen man insåg ganska snabbt var att om det verkligen händer något - i trafiken eller på sjön så blir det larvigt med den där förbandslådan med plåster...

Vill inte förringa riskerna med småsår eller för den del inverkan en rejäl huvudvärk kan ha på semesterhumöret men vid en brännskada, allergisk shock eller om någon skurit sig illa så behövs det helt andra grejer i förbandsväskan. Som del av kursen fick vi NATOs standard förstahjälpenväska - i den finns en slang man för ner i halsen för fri luftväg, en riktig turniqette som kan strypa blodflöde och en sorts gel som effektivt kyler vid brännskador bla. - den har jag alltid med mig i bilen och på sommaren i båten.

Jag har letat efter ytterligare en väska för att slippa komma ihåg att ta med den men inte hittat. Kanske vet någon här på forumet var de finns att få tag på för privatpersoner? Denna länk visar ungefär vad jag menar http://www.blaythornegroup.com/wp-content/uploads/2015/04/BG-A4-IFAK.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Superlim är fantastiskt, limmade fast en avbiten tand för några år seda och det höll i en mänad.

Dessvärre är superlim inte så bra för kroppen och tänderna.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har Thalatta's lilla "plåster-sår" resulterat i nå't liknande kirurgisk ingrepp.

Inte bara engångshanskar (med smiley) men oxå, sitat: "de flesta anser nog att du är helt onödig här."

Hmmm. Har man små problem och saknar större......sök ett forum ;-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Som del av kursen fick vi NATOs standard förstahjälpenväska - i den finns en slang man för ner i halsen för fri luftväg,

kniv och bläckpenna fungerar nog bättre än slang

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Sjukvårdslåda är en viktig detalj ombord men också utbildning. Vår sjukvårdslåda innehåller allt som ger trygghet och att sedan besättningen har en omfattande sjukvårdsutbildning skapar också det en grundläggande trygghet för alla som finns ombord.

Den grundläggande sjukvårdsutbildningen kommer bland annat från ärevördiga MsjukvS på KA4 i Göteborg. Fan vad kul vi hade där!

post-102122-0-78892200-1445248517_thumb.jpg

post-102122-0-70663500-1445248402.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...