Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
SteinarP

Båttransport Stockholm-Göteborg

Rekommendera Poster

Har köpt 8-meters båt i Stockholmstrakten som står på en 30-kärra. Är det någon här som kan ge tips på transporten? Eller rent av kan transportera?

Tips emottages tacksamt.

Jag har kontaktat några transportbilag men i väntan på svar testar jag detta alternativ.

(Köra 50 mil i 30 km/h, näe jag är inte sugen på det)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte hyra en 80 kärra och köra hem den på och anlita ett transportföretag att frakta hem kärran tom ii mån av plats och tid?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller sälj 30-kärran i Stockholm och köp en 80-kärra. Mellanskillnaden är mindre än vad en transport skulle kosta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Passa på!!!! LGF-fordon på almän väg är bara lagliga i Sverige o centrala delar av Afrika ;-)

50 mil i 30 km/h är ju roligt (ta det med ro) för alla andra på vägen, eller hur?

Biltransport kostar 125-150 kronor /mil + moms. Har du tur och tid hittar du en som bara tar betalt för en väg,

Åtta tusen är ju ett kap; när du har hittad ett kap på ostkusten *lol*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick min vagn stulen denna sommar, Blev rätt insatt i marknaden för pris och vad det för viktklasser på vagnar.

Du har en 8 meter motorbåt. Då tror jag den väger mellan 2000-3500 kg. Vagnen som du nu får med är troligen en boggie.

Är den från någon känd leverantör och inget hemmabygge (finns självklart bra hemmabyggen) så är det säkert en rejälvagn.

Alla vagnar som är nyare än 2005, om jag minns rätt "måste" ha belysning. Så eventuellt har din belysning.

Om din vagn är en märkesvagn med lastvikt på ca 2500kg så uppbringar den ett värde på ca 20-25'kr

En bromsar är ca 10-20'kr dyrare, samt att du måste ha körkort som är godkänt för den högre vikten.

Kör ca 12 mil enkel väg, varje vår och höst med min 30 vagn. Använde första gången Google Maps på telefonen, där kan jag under alternativ välja "undvik motorväg"

För mig, då vägen och övrigt passar, är det inga problem att ligga på 50 km/h med båt på vagn. Rekommenderar inte att du eller någon annan skall överskrida hastighetsbegränsningar som gäller för vagnen, men vill dela med mina av mina erfarenheter.

Således, ska du transportera den en gång, ta en kväll och åk upp till Stockholm. Vakna tidigt, ta gärna med dig en god vän (samt extra spännband och husvagnsspeglar) starta tidigt, ta och byt förare lite nu och då. Skulle tro att du utan större problem ha få en snitthastighet mellan 35-45 km/h.

Men jämför med transport via lastbil. Kostar det 5000kr, så sätt det i relation motförslag vad bränsle, mat samt din egen tid har i värde. Skiljer det för lite? Välj de säkraste/smidigaste sättet för dig.

Lycka till, oavsett val!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bekant skulle transportera sin på drygt 30 mil på en 30-kärra så han ringde polisen för råd. De sa att det bästa är att köra på natten och undvika de mest trafikerade vägarna. De fungerade utmärkt, farten låg på 50 men det berodde på att det är mycket att hålla kolla på när man kör så, då kanske man inte alltid kan ha koll på hastighetsmätaren ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi var tre killar som trailade en båt från Piteå till Umeå förra sommaren. Vi valde nattalternativet vilket visade sig lyckat, nästan ingen trafik så vi hade vägen för oss själva. Har man lite personal så kan man turas om att köra. Bara att ta pauser för att sträcka på benen, kolla däcken och surrningarna tillräckligt ofta. Ett av de mest minnesvärda ögonblicken från den resan var när vi stannade på en p-plats vid vägen, klättrade upp i båten och kokade kaffe. Där satt vi i sittbrunnen och fikade medan långtradarna dånade förbi så båten gungade :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett av de mest minnesvärda ögonblicken från den resan var när vi stannade på en p-plats vid vägen, klättrade upp i båten och kokade kaffe. Där satt vi i sittbrunnen och fikade medan långtradarna dånade förbi så båten gungade :-)

Bara det låter ju som det är värt besväret!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har för avsikt att traila upp min lilla segelbåt till Lofoten nästa år och segla runt i den fantastiskt vackra naturen.

Två dygn räknar jag med att bilresan ska ta dit upp. Bromsad 80-trailer. Trailerbart är framtiden när folk inte hinner använda sina båtar som förr.

post-95643-0-28288000-1445177211_thumb.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...