Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
aftersun

Vinterkonservering av motor (utombordare)

Rekommendera Poster

Fick förslaget att inför vinterkonserveringen av motor utföra följande:

- Tvätta av och rengör utombordaren utvändigt

- Demontera propeller

- Spreja korrosionsskydd på yttre metallytor (utom korrosionskontrollanoderna). Antar att jag tar av kåpan på utombordaren och sprejar lite överallt?

- Spola kylsystemet med trädgårdsslang 15 minuter.

- Häll i bränslestabilisering i den fasta tanken och kör motorn i 10-15 minuter på tomgång för att rengöra bränslesystemet och smörja upp spridare och dylikt. Håller även vatten borta.

- Avlägsna tändspolar och stift och spreja rostskyddsmedel i varje tändstiftshål. Därefter aktivera nyckelstartbrytaren så att motorn drar igenom en startcykel och sedan montera tillbaks tändspolarna.

- Utföra regelbunden årsservice genom Mercury aukt. verkstad (motorn har garanti kvar).

 

Följande kunde vänta till våren:

- Tömma och fylla på olja i växellådsolja

- Smörjning av propelleraxel, trimstångskuländar, styrsadel, tillstödsspak, tiltrör och styrkabel

 

Håller ni med om dessa påståenden? Missar jag något? Observera att det enbart gäller konserveringen av motor!

Redigerad av aftersun

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var du ordningsman i skolan?

RTFM  (Read the fucking manual)

Du har inte glömt något ?

 

 

Fick förslaget att inför vinterkonserveringen av motor utföra följande:
- Tvätta av och rengör utombordaren utvändigt
- Demontera propeller
- Spreja korrosionsskydd på yttre metallytor (utom korrosionskontrollanoderna). Antar att jag tar av kåpan på utombordaren och sprejar lite överallt?
- Spola kylsystemet med trädgårdsslang 15 minuter.
- Häll i bränslestabilisering i den fasta tanken och kör motorn i 10-15 minuter på tomgång för att rengöra bränslesystemet och smörja upp spridare och dylikt. Håller även vatten borta.
- Avlägsna tändspolar och stift och spreja rostskyddsmedel i varje tändstiftshål. Därefter aktivera nyckelstartbrytaren så att motorn drar igenom en startcykel och sedan montera tillbaks tändspolarna.
- Utföra regelbunden årsservice genom Mercury aukt. verkstad (motorn har garanti kvar).
 
Följande kunde vänta till våren:
- Tömma och fylla på olja i växellådsolja
- Smörjning av propelleraxel, trimstångskuländar, styrsadel, tillstödsspak, tiltrör och styrkabel
 
Håller ni med om dessa påståenden? Missar jag något? Observera att det enbart gäller konserveringen av motor!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som första båt två år gammal vill jag lära mig så mycket jag kan och hålla den i utomordentligt gott skick  :)

 

Vilket korrosionsskyddsmedel ska man använda och vilket rostskyddsmedel? är det kanske t.o.m. samma medel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver väl inte avlägsna tändspolar, räcker att skruva bort tändstiften.

 

Du skall byta växelhusolja på hösten för att kolla om det kan ha kommit in vatten, är växelhuset vattenfyllt så är risken stor att det spricker när vatten inuti fryser till is.

 

Du behöver inte dra runt motorn med startmotorn, med tändstiftshålen öppna kan du bara vrida på svänghjulet för hand

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grymt bra, stort tack för svar! Det var dessa tips jag var ute efter.

 

Vilket korrosionsskyddsmedel ska man använda och vilket rostskyddsmedel? Funkar t.ex. denna till dessa ändamål http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=7170

 

Jag behöver någon form av tillbehör misstänker jag för att kunna koppla trädgårdsslangen till färskvattenintaget. Kan man på något enkelt sätt få reda på vilket tillbehör i vilken dimension?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

köp en billig spolmuff på biltema ,även spray för både ut o invändig konservering har dom,överdriv inte med spryandet,uvändigt kan du ju waxa kåpa o rigg,inte massa klet som ska bort till våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte den som jag länkade till på sea&sea, den funkar väl att spraya på motordelarna under kåpan?

 

Tydligen fanns det en skruvkoppling för färskvatten genom vanlig trädgårdsslang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Glöm inte alla smörjnipplar, där det ska in fett.

Om det är insprutning, tömma ångseparatorn.

 

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska det smörjas innan vintern? Trodde man kunde göra det framåt våren.
Ge mig gärna en kommentar om den där sprayen jag länkat till fungerar i tändstiftshålen och på motordelarna som skydd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OBServera, om du ansluter en slang till motorn via spolmuff så måste du vara i närheten hela tiden, för ramlar den av så skär motorn ganska snabbt. Ett alternativ är 200 liters vattentunna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OBServera, om du ansluter en slang till motorn via spolmuff så måste du vara i närheten hela tiden, för ramlar den av så skär motorn ganska snabbt. Ett alternativ är 200 liters vattentunna.

Nja... det tar en god stund innan motorn skär. Däremot havererar impellern i vattenpumpen nästan omedelbart. Efter typ 20 sekunder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...