aftersun 1 Postad 15 Oktober , 2015 (redigerade) Fick förslaget att inför vinterkonserveringen av motor utföra följande: - Tvätta av och rengör utombordaren utvändigt - Demontera propeller - Spreja korrosionsskydd på yttre metallytor (utom korrosionskontrollanoderna). Antar att jag tar av kåpan på utombordaren och sprejar lite överallt? - Spola kylsystemet med trädgårdsslang 15 minuter. - Häll i bränslestabilisering i den fasta tanken och kör motorn i 10-15 minuter på tomgång för att rengöra bränslesystemet och smörja upp spridare och dylikt. Håller även vatten borta. - Avlägsna tändspolar och stift och spreja rostskyddsmedel i varje tändstiftshål. Därefter aktivera nyckelstartbrytaren så att motorn drar igenom en startcykel och sedan montera tillbaks tändspolarna. - Utföra regelbunden årsservice genom Mercury aukt. verkstad (motorn har garanti kvar). Följande kunde vänta till våren: - Tömma och fylla på olja i växellådsolja - Smörjning av propelleraxel, trimstångskuländar, styrsadel, tillstödsspak, tiltrör och styrkabel Håller ni med om dessa påståenden? Missar jag något? Observera att det enbart gäller konserveringen av motor! Redigerad 15 Oktober , 2015 av aftersun Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hollar 4 Postad 15 Oktober , 2015 Var du ordningsman i skolan? RTFM (Read the fucking manual) Du har inte glömt något ? Fick förslaget att inför vinterkonserveringen av motor utföra följande: - Tvätta av och rengör utombordaren utvändigt - Demontera propeller - Spreja korrosionsskydd på yttre metallytor (utom korrosionskontrollanoderna). Antar att jag tar av kåpan på utombordaren och sprejar lite överallt? - Spola kylsystemet med trädgårdsslang 15 minuter. - Häll i bränslestabilisering i den fasta tanken och kör motorn i 10-15 minuter på tomgång för att rengöra bränslesystemet och smörja upp spridare och dylikt. Håller även vatten borta. - Avlägsna tändspolar och stift och spreja rostskyddsmedel i varje tändstiftshål. Därefter aktivera nyckelstartbrytaren så att motorn drar igenom en startcykel och sedan montera tillbaks tändspolarna. - Utföra regelbunden årsservice genom Mercury aukt. verkstad (motorn har garanti kvar). Följande kunde vänta till våren: - Tömma och fylla på olja i växellådsolja - Smörjning av propelleraxel, trimstångskuländar, styrsadel, tillstödsspak, tiltrör och styrkabel Håller ni med om dessa påståenden? Missar jag något? Observera att det enbart gäller konserveringen av motor! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aftersun 1 Postad 15 Oktober , 2015 Som första båt två år gammal vill jag lära mig så mycket jag kan och hålla den i utomordentligt gott skick Vilket korrosionsskyddsmedel ska man använda och vilket rostskyddsmedel? är det kanske t.o.m. samma medel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 15 Oktober , 2015 Du behöver väl inte avlägsna tändspolar, räcker att skruva bort tändstiften. Du skall byta växelhusolja på hösten för att kolla om det kan ha kommit in vatten, är växelhuset vattenfyllt så är risken stor att det spricker när vatten inuti fryser till is. Du behöver inte dra runt motorn med startmotorn, med tändstiftshålen öppna kan du bara vrida på svänghjulet för hand 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aftersun 1 Postad 15 Oktober , 2015 Grymt bra, stort tack för svar! Det var dessa tips jag var ute efter. Vilket korrosionsskyddsmedel ska man använda och vilket rostskyddsmedel? Funkar t.ex. denna till dessa ändamål http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=7170 Jag behöver någon form av tillbehör misstänker jag för att kunna koppla trädgårdsslangen till färskvattenintaget. Kan man på något enkelt sätt få reda på vilket tillbehör i vilken dimension? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 15 Oktober , 2015 köp en billig spolmuff på biltema ,även spray för både ut o invändig konservering har dom,överdriv inte med spryandet,uvändigt kan du ju waxa kåpa o rigg,inte massa klet som ska bort till våren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aftersun 1 Postad 15 Oktober , 2015 Jag köpte den som jag länkade till på sea&sea, den funkar väl att spraya på motordelarna under kåpan? Tydligen fanns det en skruvkoppling för färskvatten genom vanlig trädgårdsslang. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 16 Oktober , 2015 Hej. Glöm inte alla smörjnipplar, där det ska in fett. Om det är insprutning, tömma ångseparatorn. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aftersun 1 Postad 16 Oktober , 2015 Ska det smörjas innan vintern? Trodde man kunde göra det framåt våren.Ge mig gärna en kommentar om den där sprayen jag länkat till fungerar i tändstiftshålen och på motordelarna som skydd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 16 Oktober , 2015 OBServera, om du ansluter en slang till motorn via spolmuff så måste du vara i närheten hela tiden, för ramlar den av så skär motorn ganska snabbt. Ett alternativ är 200 liters vattentunna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 16 Oktober , 2015 OBServera, om du ansluter en slang till motorn via spolmuff så måste du vara i närheten hela tiden, för ramlar den av så skär motorn ganska snabbt. Ett alternativ är 200 liters vattentunna.Nja... det tar en god stund innan motorn skär. Däremot havererar impellern i vattenpumpen nästan omedelbart. Efter typ 20 sekunder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aftersun 1 Postad 18 Oktober , 2015 Fungerade detta till propeller och metallytor som korrsionsskydd?http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=7170 Hur smörjer man propelleraxeln? Framgår inte av instruktionerna i boken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser