Gäst Forgus31 Postad 27 April , 2005 När jag mätte på ledarna i masten såg jag att det var 0 Ohm i VHF-antennens nedre anslutning. Äsch tänkte jag - nu blir det ny kabel eller antenn. Sen tänkte jag - antennen ska kanske vara så vid likströmsmätning. Jag Googlade frågan då jag inte fann något på Maringuiden och fann att antennerna ofta ger c:a 0,1 Ohm vid likströmsmätning. Vid frekvensen 150 MHz blir det c:a impedansen 50 Ohm. (känns bekant) Kan vara bra att veta för andra som råkar ut för samma sak. Man måste ta bort antennen för att veta om inte också sladden är kortsluten. Den ska givetvis ha så mycket Ohm som möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 27 April , 2005 Om du likströmsmäter en antenn skall du få avbrott. En antenn kan liknas vid en kondensator. Så din antenn eller kabel är säkert felaktig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 27 April , 2005 En antenn kan liknas vid en spole och vid likströmsmätning visar det kortslutning. Så är det när jag mäter på mina antenner. Min VHF antenn på taket i huset (10 m kabel) visar 1 ohm. :roll: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anemos Postad 27 April , 2005 Det var många experter Det är ingen fel på din VHF antenn om du mäter den som 0 ohm. det är antennens egenskap. Det var då tusan hur många teorier det florerar om detta. Den VHF antenn du har är 1,4-5m lång, jag kommer inte nu ihåg, längden. Det är av typ coaxial där du mäter 0ohm med mätare, men för VHF 160Mhz, är det inte 0 ohm. Det är säkert ingen fel, varesig på din antenn eller coaxkabel ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 27 April , 2005 Jag har en blindkäpp på taket den visar avbrott när jag mäter. När jag testar med sändning och en Bird inkopplad får jag 23W forward och 1 W back vid 25W nominellt utsända. Jag förutsätter att blindkäppen är en vertikal dipol, då skall den också visa avbrott när man mäter. När ni mäter med era instrument är ni säkra på att det är ren likströmsmätning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anemos Postad 27 April , 2005 Hej, din mätning med bird verkar OK, 23 W forward och 1W back verkar helt OK, Det är som det skall. (Det är mycket liten SWR.) Vad din blindkäpp beträffar, är svårt att veta. En vertikal dipol ? Om det är en riktig dipol, så skall den visa onändligt ohm.(avbrott) men VHF pinnar brukar inte vara någon dipol.När mann mäter med en OhmMätere, så är det alltid fråga om likströmsmätning, givetvis. VHF antenners impedans är 50 ohm. Man kan inte mäta impedans med ohmmätare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Forgus31 Postad 27 April , 2005 Hallå! Jo då var det mast på! Det finns olika antenntyper. Min vita pinne är ung 1 m lång och har troligen en transformator och förkortningsspole. Då blir det nära noll läste jag nånstans men 50 Ohm vid driftfrekvensen (150 MHz). Kallas ju vid växelspänning för impedans och då gäller det att använda Ohmmetern med förstånd helt riktigt. Får se i morrn om det är en riktig teori när jag gör förbindelseprov med någon Göteborgare kanske? Hälsningar S/Y Signe om nån har godheten att slå en signal. Är väl i båten från 10 till 15 åtminstone. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Forgus31 Postad 28 April , 2005 Ett förbindelseprov med Sweden Reascue gick OK. När jag mätte efter montering av antennen på mast fick jag högre värde än tidigare så jag är lite osäker på om den är helt OK. Jag hörde dock Lyngby Radio i mottagning så det är nog OK ändå. Kanske läste på annan skala på instrumentet. Fick c:a 2 Ohm vid sista mätningen så det är i stort sett som likspänningskortslutning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anemos Postad 29 April , 2005 Ja, dom där universalinstrumenten är inte så nogranna på 0,1 2,0...ohm. osv på den låga skalan, och inte på dom högre skalorna heller. Det enda rätta att verifiera on en kabel och antenn fungarar, borde vara med en s.k. SWR-mätare. Som mäter forward och reflected power Och stående våg (SWR) Det går bara mäta med ohmmeter om det är avbrått i en kabel = onändligt ohm) annars är det 0 Ohm =OK. Det är inte helt riktigt, det kan ochså vara kortslutning ochså. Då är det bara en SWR-mätere som kan avgöra detta ! Nå, det finns andra sätt att lösa problemet, ochså !!! Men det är svårt att här gå inpå ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser