Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
Mackey

Sjövägsreglerna - Regel 18 – Fartygs inbördes skyldigheter

Rekommendera Poster

Sjövägsreglerna - Regel 18 – Fartygs inbördes skyldigheter
 
Sid 21 i Rorgängarens kurs-pdf som du finner i ämnet Sjövägsreglerna - TFSF 2009:44 .
Där finns också annat "kursmaterial" och idén med detta och följande ämnen beskrivs. Grundtanken är att vi ska diskutera sjövägsreglerna på ett strukturerat vis och lära oss en massa.
__________________________________________________________
Ledsen att jag inte lagt upp något nytt att diskutera på ett tag.

 

Här kommer i alla fall regeln som säger att motorbåtar ska väja för allt och alla!!!! :)

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Här kommer i alla fall regeln som säger att motorbåtar ska väja för allt och alla!!!! :)

Mackey

 

...och som vidare säger att segelfartyg skall väja för allt och alla utom motorbåtar... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och segelbåt med motor i gång är definerat som motorbåt. Motorbåt ska vaja för.....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...segelbåt med motor igång kanske bara laddar batterierna...?

 

Dagsignal kon är kanske inte så dum. Hur ofta ser man segelbåtar över 12m föra dagsignal i svenskt inre vatten?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Här kommer i alla fall regeln som säger att motorbåtar ska väja för allt och alla!!!! :)

Mackey

 

...och som vidare säger att segelfartyg skall väja för allt och alla utom motorbåtar... ;)

 

 

Tänk på att roddbåtar och kajaker varken är segelbåtar eller motorbåtar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Här kommer i alla fall regeln som säger att motorbåtar ska väja för allt och alla!!!! :)

Mackey

 

...och som vidare säger att segelfartyg skall väja för allt och alla utom motorbåtar... ;)

 

 

Tänk på att roddbåtar och kajaker varken är segelbåtar eller motorbåtar...

 

 

Du menar att Vasaorden väjer för alla? Eller kanske inte för någon??post-96037-0-96437800-1444998268.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

Här kommer i alla fall regeln som säger att motorbåtar ska väja för allt och alla!!!! :)

Mackey

 

...och som vidare säger att segelfartyg skall väja för allt och alla utom motorbåtar... ;)

 

 

Tänk på att roddbåtar och kajaker varken är segelbåtar eller motorbåtar...

 

 

Du menar att Vasaorden väjer för alla? Eller kanske inte för någon??attachicon.gif280px-Vasaorden_3.jpg

 

 

De skall följa de regler som är generella: upphinnande väjer, de skall hålla till styrbord i trång farled etc. Dvs. regel 8, 9, 10. Men det saknas en regel om vem som väjer för vem vid möte. Oftast följer man nog då i praktiken regel 8e, dvs. ligger stilla. 

 

Men fartyget i ditt exempel gissar jag går på undantaget - störst går först, och då inte störst i bokstavlig mening.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta säger nogot om denne tråd....

 

Alla regler står för sig och sees inte i nogon sammanhang. Tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta säger nogot om denne tråd....

 

Alla regler står för sig och sees inte i nogon sammanhang. Tyvärr.

Det är ju upp till oss som skriver i tråden om vi vill se reglerna i ett sammanhang eller inte. För mig är det självklart att vi ska se reglerna i ett sammanhang och det tycker ju även "regelmakarna".

 

Första raden i Regel 18 lyder;

"Såvida ej annorlunda föreskrivs i reglerna 9, 10 och 13 skall:"

 

Regel 11 – Tillämpning gäller också.

"Reglerna i denna sektion gäller för fartyg i sikte av varandra."

 

För att Regel 18 ska gälla ska man alltså se varandra med ögonen och Regel 9, 10 eller13 ska inte vara tillämpliga.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

Lite sen in i debatten, men jag hittar ingenting i något sammanhang om att någon ska hålla undan för roddbåtar eller kajaker, annat än om man hinner upp dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst finns det med, var ju inte ens svårt att hitta :).

 

Regel 2 om ansvar och regel 3 definitioner är allt som behövs.

 

a. I begreppet ”fartyg” ingår även roddbåtar och sportbetonade farkoster s.s segelbrädor, kanoter,

kajaker och vattenskotrar, vilka således skall följa sjövägsreglerna. Observera små fartygs skyldighet

enl regel 2 m.fl. regler att ta hänsyn till förhållandevis större båtar och skepp.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

Lite sen in i debatten, men jag hittar ingenting i något sammanhang om att någon ska hålla undan för roddbåtar eller kajaker, annat än om man hinner upp dem.

 

Det behandlas i inlägg #7 i den här tråden; dvs i praktiken behandlas de oftast som stillaliggande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan nog utgå från att alla flytetyg som drivs med enbart mänsklig muskelkraft, kan stoppa helt från maxfart på 1-3 båtlängder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...segelbåt med motor igång kanske bara laddar batterierna...?

 

Dagsignal kon är kanske inte så dum. Hur ofta ser man segelbåtar över 12m föra dagsignal i svenskt inre vatten?

Dagersignaler överlag är inte så dumt över huvud taget. Tycker det är lite konstigt att båtar är undantagna från det kravet i Sverige. Hade vi krav på dagersignaler skulle det per automatik medföra att fler förstod att det dels finns något som heter dagersignal men också vad de betyder. Det skulle nog ge upphov till färre missförstånd och incidenter mellan tung trafik som kan vara hämmad av djupgående eller med begränsad manöverförmåga om segelbåten – som ju normalt har rätten på sin sida – visste vad respektive dagersignal betydde och framför allt vad som förväntades av dem ur ett väjningspliktshänseende. Som det är nu tror jag att lejonparten av båtförarna inte ens känner till 20-metersgränsen. 

 

En segelbåt med motor räknas för övrigt bara som motorbåt om motorn bidrar till framdrivningen. Att enbart ha motorn igång för att ladda batterier eller vadsomhelst medför inte att segelbåten blir att betrakta som en motorbåt med avseende på väjningsregler etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får rätta in mig i ledet av ovetande, tror jag. Vad för 20m gräns menar du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I princip utgår den ifrån att fartyg under 20 meter ska hålla undan för större fartyg i trång farled, oavsett typ av framdrivning. Som referens kan man med trång farled kan man i princip inräkna hela Stockholms skärgård, även om det mig veterligt inte finns någon exakt definition.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regel 9 – Trånga farleder har diskuterats relativt livligt här.

 

Hela Stockholms skärgård är nog lite överdrivet.

Först och främst ska det ju finnas en farled och sedan måste det ju finnas ett fartyg stort nog för att ha svårigheter att manövrera säkert i farleden.

 

Även segelfartyg - oavsett storlek - ska hålla undan i en trång farled.

 

Fortsätt diskutera nedanstående här istället.

 

Dagersignaler

  • Jag förstår inte riktigt hur användandet av dagersignal skulle få en seglare att bättre förstå att hen ska hålla undan för ett lastfartyg och
  • jag förstår inte heller att dagersignaler skulle göra att motorbåtsförare höll undan bättre än vad många gör idag.
    Om man inte kan/vill/orkar/hinner hålla sig långt ifrån de båtar man möter och korsar färdväg med idag så hjälper det nog inte att vi börjar använda dagersignaler.

Har någon varit med om en situation som hade underlättats om någon eller båda båtarna fört dagersignal?

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anser det ganska självklart. Om det vore krav på dagersignaler för alla skulle alla därmed också dels förstå vad de olika signalerna betydde men också att det över huvud taget fanns. Då skulle vi slippa förmodade kontroverser mellan de som felaktigt tror sig ha rätt till väg och de som för dagersignal för ex. begränsad manöverförmåga och hämmad av sitt djupgående.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...