Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
MartinHeed

Placering av skorsten, Wallas

Rekommendera Poster

Hej!

Ska montera in en Wallas-värmare i båten och funderar lite angående vart jag ska placera den.

Har ett ställe i båten där jag skulle vilja ha den och smidigast vore då att placera skorstenen på sidan av överbyggnaden vid styrplatsen, blir dessutom ganska kort avgasslang då.

Frågan är hur det fungerar? Kan skorstenen monteras på en vertikal yta? Hur pass mycket sotar en sån här värmare med ok bränsle och skick? Tråkigt med nersotad sida av båten :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en wallas på förra båten och en ebersprächer på nuvarande. Båda har avgassystemet ut på sidan. Man får nog ha någon slags böj om man hamnar för nära vattenlinjen, men det står nog i installationsanvisningarna. Googla vettja :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer rätt så långt över vattenlinjen så det är ingen fara här.

Har googlat men tänkte att det var bäst att fråga expertisen här :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sotar iallafall inte som jag har sett. Men man får passa lite så inte en fender (egen eller grannbåtens) hamnar framför utloppet. Det är varmt som sjutton.

Inne i båten är det dubbla rör, men även det yttre häljet blir varmt. Man får se till att det inte ligger emot något som kan fara illa av värmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Wallasen sotar inte märkbart.

Något att tänka på är att man kanske vill kunna använda värmaren när man kör båten så placera skorstenen på en plats så att det funkar.

Om man placerar värmaren i ruffen kommer den att cirkulera ruffluften, bra för att det blir varmare, sämre för att fukten inte försvinner.

Ibland går det att placeringar värmaren så att man kan välja om den ska värma uteluft eller ruffluft genom att ex.vis öppna eller stänga en eller ett par luckor/ventiler.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft mina avgasrör på sida och i aktern på olika båtar.. 

Aktern är att föredra så man slipper fundera i hamn. Sen kan jag tycka att det är trevligt att slippa höra värmaren.. På nuvarande monterade jag den nya värmaren på samma ställe som den gamla suttit - med sidomonterat avgasrör, iofs en webasto.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En kommentar...

Glöm inte att Wallas ur säkerhetssynpunkt påtalar i manualen (tror t o m det är understruket) att BÅDE inner och ytterrör ska vara i rostfritt och avgaserna går ut på sidan. M Å N G A montörer kör ytterrör i aluminium = FEL FEL. På min var det fel as well. Men DU ska ju vara där och t o m kanske sova där ibland.

/Peo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...