pierre_valmet 1 Postad 13 Oktober , 2015 Jag har en bayliner 2755 med en omc v8 på 5,8 liter med ett penta drev. Jag tänkte lägga i en detroit 6v53t. Är det nån som gjort något liknande och kan man hitta nån adapter platta mellan drev och motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 13 Oktober , 2015 Stora tvåtakts turbodieslar och pentadrev är nog ingen vanlig kombination. Det finns ju strutar för olika USA-motorer, som diverse V8:or och Cummins – försök lista ut om någon av dem har samma strut som din Detroit vill ha. Den motor du talar om satt väl i en del pickisar/lätta lastbilar i USA. Kanske kan du härleda vilken strut som kan passa genom att titta på olika motorkombinationer där? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 13 Oktober , 2015 (redigerade) Varför lägga i en sådan tung och törstig motor, och dom låter ganska mycket också. 2-T dieslar är ju ganska omoderna, passar väl bäst för stora fartygsmotorer. Redigerad 13 Oktober , 2015 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 13 Oktober , 2015 Va? Tvåtaktsdiesel är ju apfränt! Och låter mumma! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pierre_valmet 1 Postad 13 Oktober , 2015 Ja jag har fått tag på en ny från försvaret och dom håller i 100 år och är extremt drifsäkra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 13 Oktober , 2015 (redigerade) Vi kör med 2 takt. Maskinen är >76 år. http://www.tugboatlars.se/Herkules.htm https://www.youtube.com/watch?v=M_oIDgJ8CVk Redigerad 13 Oktober , 2015 av Lasse-L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pierre_valmet 1 Postad 13 Oktober , 2015 Det är gregor det. Bättre än alla tunna amerikanska v8 or som bara krånglar och rostar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 13 Oktober , 2015 Gillar tanken på att använda den motorn, inte minst för det lite exotiska ljud den avger. Torrvikten på 769 kg kan ställa till det en aning. Och det är en motor utan marina attribut som limpor och dylikt. En cheva 350 väger väl sådär 300 kg. Skillnaden på sådär 450 kg kan inverka på gångläget... Tog vikten från : http://www.detroitdieselpartsdirect.com/Documents/detroit-diesel-specs/6V53N-Industrial.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pierre_valmet 1 Postad 14 Oktober , 2015 Jag ställde pallen med motorn på vågen och då visade den 560 kg så jag vet inte vilken motor du vägt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pierre_valmet 1 Postad 14 Oktober , 2015 Det fnns kyllimpor och dylikt till dem här motorerna också och det man inte hittar skär man ut och svarvar till. Inget är omöjligt i mina ögon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 14 Oktober , 2015 Ja gillar man och ha en ylande Detroit 2taktare i häcken vid marchfart så är det bara att önska lycka till med projektet. Sedan kan man ju undra om drevet håller för det vridet som Detroit dieseln ger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 14 Oktober , 2015 Sedan kan man ju undra om drevet håller för det vridet som Detroit dieseln ger. Ja den ger ju maxeffekt vid ett betydligt lägre varvtal än V8an. Dels kommer du behöva en propeller med mycket högre stigning än du har nu (för hög för att det ska gå att få tag i?) och dels kommer livslängden på drevet antagligen bli ganska kort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pierre_valmet 1 Postad 14 Oktober , 2015 Sedan kan man ju undra om drevet håller för det vridet som Detroit dieseln ger.Ja den ger ju maxeffekt vid ett betydligt lägre varvtal än V8an. Dels kommer du behöva en propeller med mycket högre stigning än du har nu (för hög för att det ska gå att få tag i?) och dels kommer livslängden på drevet antagligen bli ganska kort. detroiten varvar 2800rpm och omc 4500rpm så det är ju inte extremt mycket skillnad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 14 Oktober , 2015 Annan utväxling i drevet lär behövas Sen lär båten bli väldigt svårsåld den dagen det är dags Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 14 Oktober , 2015 Om det är samma effekt på motorerna och du inte ändrar utväxling i drevet så behövs cirka 1,6ggr högre stigning på propellern. Tex att gå från 16" till 26"... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pierre_valmet 1 Postad 14 Oktober , 2015 I v8an har jag 240hk och i detroiten 300 då jag tyckte v8an var för klen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 14 Oktober , 2015 Då behöver stigningen öka ännu mer. Vad har du för stigning med nuvarande motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pierre_valmet 1 Postad 15 Oktober , 2015 Vet inte men skulle tro mellan 15 och 17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 15 Oktober , 2015 Sitter ju pentadrev bakom Cummins 5,9 och de varvar ju drygt 2700 varv som mest (ur minnet) och lämnar 300 hästar och vrider nästan 800 Nm (finns ännu starkare). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 16 Oktober , 2015 Med vilken utväxling? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 16 Oktober , 2015 Vet inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 17 Oktober , 2015 Sitter ju pentadrev bakom Cummins 5,9 och de varvar ju drygt 2700 varv som mest (ur minnet) och lämnar 300 hästar och vrider nästan 800 Nm (finns ännu starkare). Den kombon har jag aldrig hört talas om I vilka båtar hittar man dessa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 17 Oktober , 2015 Jag träffade en gubbe på Lidingö som hade en Dino (Gambler?) 24 med cummins/penta. Inget standardmonterat visserligen utan uppgraderat. Minns ej vilket drev men gissar 280/290 som ju enligt somliga ska vara de bästa drev penta gjort. Har dessutom sett annonser på strutar för cummins mot penta, detta behöver dock inte betyda att det är en kombo som varit monterat från fabrik utan bara att det är en modifiering som förekommer (då främst i USA kan man förmoda). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser