Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
pierre_valmet

dieselkonvertera omc till detroit diesel

Rekommendera Poster

Jag har en bayliner 2755 med en omc v8 på 5,8 liter med ett penta drev. Jag tänkte lägga i en detroit 6v53t. Är det nån som gjort något liknande och kan man hitta nån adapter platta mellan drev och motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stora tvåtakts turbodieslar och pentadrev är nog ingen vanlig kombination. Det finns ju strutar för olika USA-motorer, som diverse V8:or och Cummins – försök lista ut om någon av dem har samma strut som din Detroit vill ha.

 

Den motor du talar om satt väl i en del pickisar/lätta lastbilar i USA. Kanske kan du härleda vilken strut som kan passa genom att titta på olika motorkombinationer där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför lägga i en sådan tung och törstig motor, och dom låter ganska mycket också.

2-T dieslar är ju ganska omoderna, passar väl bäst för stora fartygsmotorer.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gillar tanken på att använda den motorn, inte minst för det lite exotiska ljud den avger. Torrvikten på 769 kg kan ställa till det en aning. Och det är en motor utan marina attribut som limpor och dylikt. En cheva 350 väger väl sådär 300 kg. Skillnaden på sådär 450 kg kan inverka på gångläget...

 

Tog vikten från :

http://www.detroitdieselpartsdirect.com/Documents/detroit-diesel-specs/6V53N-Industrial.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fnns kyllimpor och dylikt till dem här motorerna också och det man inte hittar skär man ut och svarvar till. Inget är omöjligt i mina ögon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja gillar man och ha en ylande Detroit 2taktare i häcken vid marchfart så är det bara att önska lycka till med projektet.

 

Sedan kan man ju undra om drevet håller för det vridet som Detroit dieseln ger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan kan man ju undra om drevet håller för det vridet som Detroit dieseln ger.

Ja den ger ju maxeffekt vid ett betydligt lägre varvtal än V8an. Dels kommer du behöva en propeller med mycket högre stigning än du har nu (för hög för att det ska gå att få tag i?) och dels kommer livslängden på drevet antagligen bli ganska kort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Sedan kan man ju undra om drevet håller för det vridet som Detroit dieseln ger.

Ja den ger ju maxeffekt vid ett betydligt lägre varvtal än V8an. Dels kommer du behöva en propeller med mycket högre stigning än du har nu (för hög för att det ska gå att få tag i?) och dels kommer livslängden på drevet antagligen bli ganska kort.
detroiten varvar 2800rpm och omc 4500rpm så det är ju inte extremt mycket skillnad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annan utväxling i drevet lär behövas

Sen lär båten bli väldigt svårsåld den dagen det är dags :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är samma effekt på motorerna och du inte ändrar utväxling i drevet så behövs cirka 1,6ggr högre stigning på propellern. Tex att gå från 16" till 26"...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då behöver stigningen öka ännu mer. Vad har du för stigning med nuvarande motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter ju pentadrev bakom Cummins 5,9 och de varvar ju drygt 2700 varv som mest (ur minnet) och lämnar 300 hästar och vrider nästan 800 Nm (finns ännu starkare).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med vilken utväxling?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter ju pentadrev bakom Cummins 5,9 och de varvar ju drygt 2700 varv som mest (ur minnet) och lämnar 300 hästar och vrider nästan 800 Nm (finns ännu starkare).

Den kombon har jag aldrig hört talas om

I vilka båtar hittar man dessa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag träffade en gubbe på Lidingö som hade en Dino (Gambler?) 24 med cummins/penta. Inget standardmonterat visserligen utan uppgraderat. Minns ej vilket drev men gissar 280/290 som ju enligt somliga ska vara de bästa drev penta gjort.

Har dessutom sett annonser på strutar för cummins mot penta, detta behöver dock inte betyda att det är en kombo som varit monterat från fabrik utan bara att det är en modifiering som förekommer (då främst i USA kan man förmoda).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...