Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
aftersun

Fråga kring "specialmedel" inför vinterkonservering

Rekommendera Poster

Hej, har en Mercury utombordare motor från 2014 och vi funderar på att anlita en marina att utföra service samt vinterkonservering av motorn. I vinterkonserveringen så sköljer dom systemet och därefter kopplar dom in en egen tank med s.k. specialmedel för att smörja spridare och dylikt i motorn samt förhindra att det rostar.

 

Är detta samma sak som bränslesystembehandling och bensinstabilisator? Hade jag kunnat göra detta själv genom att köpa Mercurys medel, hälla i min egen tank och köra motorn på tomgång i 10-15 minuter?

 

Stort tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här har jag fått lära mig; modern bensin innehåller alkohol som är elak mot spridare mm. Kör du motorn på alkylat slipper du problemen. Jag hade därför kört igenom motorn med alkylat sista turen för att få ur all bensin ur systemet, sedan bytt nödvändiga oljor, kollat tändstift (bytt vid behov) och kört i lite konserveringsolja i cylindrarna.

 

Har jag missat något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för att du tog dig tid Peter, men för en lekman så hängde jag inte med och upplevde nog inte riktigt att jag fick svar på frågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK - jag hade kört alkylatbensin i stället för ett dyrt "specialmedel" om det är svar på frågan. För att sedan utföra en vinterservice tillkommer lite mer än bara köra "specialmedel", vilket jag gav exempel på såsom att byta motorolja, växelhusolja (...inser att byta impellern missade jag...)

 

Är det svar på frågan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen!

Men det "specialmedlet" dom använder för att smörja spridare och dylikt i motorn samt förhindra att det rostar. Är det samma sak som bränslesystembehandling och bensinstabilisator eller det är något helt annat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

medlet är samma,följ råden som peter gav,ja gör likadant varje år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

helt medveten om de övriga åtgärderna som behövs inför vintern men uppskattar att ni tipsar om dom också :)

 

hur häller jag i medlet? den fasta tanken är i princip fulltankad vilket jag fick som råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en 5-litersdunk med alkylatbensin för 4-takts motorer  på en benstation, Jula eller var som. Samt en bit passande bensinslang. Lossa den bef. bensinslangen vid lämplig skarv mellan motor och fast tank. Koppla ihop din nyinköpta slangstump men motorns och kör ner den andra ändan i dunken med alkylatbensin.

Montera nu en vatten slang på lämpligt sätt för kylning av motorn, antingen med spolmuff eller om det finns ett särskilt intag med snabbkoppling Sätt på vattnet så motorn har kylning.

Starta motorn och låt den gå 20-30 min. på tomgång.  

När du gjort detta har du både sköljt ur allt saltvatten ur kylsystemet och kört igenom åldersbeständig bensin som är snällare mot motorn under vintern. Byt alla oljor enligt förskrifter. Och smörj upp alla smörjpunkter.

 

/B

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, kanonbra. Tack för den omfattande redovisningen av hur jag går till väga.

Eftersom man använder den särskilda bensinen förstår jag att det inte är något jag kan köra ner i min stora tank. Det hade dock varit skönt om jag inte behövt lossa bensinslangen utan kunde köra ner något medel i min stora tank. Kanske oroar mig över att lossa bensinslangen i onödan!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar onekligen krångligt att lossa bensinslangen. Själv köper jag en flaska Fuel Stabilizer. T.ex från Sta-Bil men det finns säkert andra märken. Just nu på Erlandsons brygga för 179 kr. http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Hostkampanj!/STA-BIL_BENSIN_FUEL_STABILIZER?id=14742

 

Den blandar sig i tanken men ännu bättre om du också kör 10-20 min vid sista turen så att den även kommer in i motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man är rädd lossa en slang så kanske man trots allt bör överväga att lämna båten vid bryggan hos en firma som sköter om båten åt en. 

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...