Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
emmajern

Köpa båt!

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag är ny i den här djungeln och hoppas att någon här kan hjälpa mig!

Jag ska köpa en båt till min sambo i present, min budget är högst 15k, och då ska allt ingå såsom motor, trailer och vara sjöduglig. Han fiskar och brukar ha med sig en kompis.

Han vill helst ha en med styrpulpet, och motor har jag inte en aning om men en lite starkare, det är en rätt stor sjö som kan komma en del vågor och blåst så inte för kort och liten båt heller.

Men alltså jag har inte en aning, vill ni veta något mer så säg till, äe jättetacksam för all hjälp jag kan få!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är inte jag en mästare på de lite mindre båtarna. Gissar att du tittar på en båt i längd ca 4-5 meter som ska användas i insjö? 

Mitt tips. Leta i prisklass 15-30 tusen och pruta hårt, hårt, hårt. Om din gubbe inte är superhändig så köp med så ny motor som möjligt.

Kolla denna:

http://www.blocket.se/orebro/Styrpulpet_63197122.htm?ca=15&w=3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Styrpulpetare är populära och även om utbudet är stort finns många köpare. De är alltså rätt dyra.

Och det är motorn som kostar, en nyare motor är dyr. En tusenlapp per hästkraft nästan?

Så den båt som är tipset ovan säljs i praktiken utan motor ( den har nåt fel )

Tror du behöver en större budget. Alternativt köper du en båt m trailer utan motor...

Ännu bättre val är att köpa en båt utan trailer för trailer är ännu populärare! Och håller sitt värde.

Kanske känner ni någon med trailer eller kan hyra?

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För dom pengarna är det nog lite svårt med trailer o allt. Men viss finns det om du går in på blocket. Räkna dock inte med att få något fräschare, eller nyare motor. 

Ryds, Örnvik, Crecent, Theri  är väl några märken som har öppna båtar runt 4,5 meter

För vad jag förstår av vad du skriver så ska det vara en öppen båt. Annars så finns ju bla Selco, Ockelbo för din budget, men då ör dessa med fördäck och vindruta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte vart ni bor eller hur mekkunniga ni är. För den budgeten får du högst troligen ingen trailer med... Men jag klistrar in lite alternativ. Och kom ihåg: Pruta på pris, man kan få riktigt bra båtar - Dock ej nya med ny motor, det måste också kommas ihåg.

Då jag inte vet vart ni bor så har jag sökt på blocket, med urvalet: Hela Sverige>Pris 10000 - 20000>Motorbåt>Filtrerat (sökt) på Styrpulpet

Har tagit dem som jag tycker kan vara intressanta. Plöj genom dem och se om även du/ni tycker det verkar intressant.

Hoppas du/ni hittar något gôtt :)

•  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så jättemycket för alla svar!

Men vad jag tror är att jag väntar tills ivår och sparar ihop mer pengar och kommer då ha ca 20-25 tusen istället, det kanske man kan få en skaplig båt med styrpulpet för? Vi bor i Finspång och jag tror att han skulle vilja lägga i båten i dovern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så jättemycket för alla svar!

Men vad jag tror är att jag väntar tills ivår och sparar ihop mer pengar och kommer då ha ca 20-25 tusen istället, det kanske man kan få en skaplig båt med styrpulpet för? Vi bor i Finspång och jag tror att han skulle vilja lägga i båten i dovern.

Ja, har du runt 25000 :- i vår, så kan du få betydligt bättre båtar - Då kan du öka sökningen till spannet 20000 - 40000 :-, plus att det ofta då följer med trailer :)

Kan bli lite svårare att pruta då, men för sjutton: Ge dig inte... Båtar (inte ens styrpulpetare) är  inte så jättelättsålda i dagens läge - Det är fortfarande (även på dem) köparens marknad...

Hoppas du hittar nåt gôtt, hör gärna av dig igen om/när du hittat... :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så jättemycket för alla svar jag har fått, jättesnällt att ni hjälper mig.

Nu har jag en till fråga dock! Jag har kommit över mer pengar (skulle ha köpt en häst med ägaren ändrade sig i sista sekund) och hittade nu denna annons, vad skulle vara bra att fråga om jag ringer på den? :-)

http://m.blocket.se/sodermanland/Motorbat_55hk_Jhonsson_62620117.htm?ca=11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den där trailern är inget att åka några längre sträckor med. Men det kanske inte heller behövs.

Det där priset måste gå att pruta ner.

Frågor, tja allt mellan himmel o jord.

Men fråga om akterspegeln, sprickbildningar och om den verkar stabil. Det är nämligen så att i till 99% av alla motorbåtar så sitter det en plywoodskiva inplastad i akterspegeln för att ge styrka och stabilitet. Här kan det lätt komma in fukt bla genom motorns nedre fästbultar. Fukt och trä = röta. 

Övrigt skick på plasten sprickor skador.

Har båten varit grundstött, kommer troligen ingen att erkänna. Men kan ju ha resulterat i skador på botten.

Motorn är gammal så där är värdet i princip 0, Service verkar ju vara gjord men fråga när impellern är bytt. Är vattenpumpen till motorns kylning.

Är den inte bytt på senaste 5 åren eller ännu längre så kan man dra öronen åt sig lite eller pruta.

Kan vara ett helvete att få isär delarna om det inte blivit isärtaget på många år.

Fråga också hur lättstartad motorn är. du kommer naturligtvis att få svaret den går igång direkt, fast det är troligtvis inte ett ärligt svar. Gamla Johnsson kan vara tjuriga ibland.

Funkar växlarna som dom ska utan att kärva och att motorn inte dör när man lägger i fram eller back.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den där trailern är inget att åka några längre sträckor med. Men det kanske inte heller behövs.

Håller helt med men... En "riktig" trailer är nog svårt att få med i den prisklassen?

Det där priset måste gå att pruta ner.

Jag skulle -om allt ser ok ut- bjuda 20 o betala 23-24.

Frågor, tja allt mellan himmel o jord.

Men fråga om akterspegeln, sprickbildningar och om den verkar stabil. Det är nämligen så att i till 99% av alla motorbåtar så sitter det en plywoodskiva inplastad i akterspegeln för att ge styrka och stabilitet. Här kan det lätt komma in fukt bla genom motorns nedre fästbultar. Fukt och trä = röta.

Sant men... Båten är inte ny och lite fukt är nog mer regel än undantag så även om Gelis anmärkning ser hård ut och ger rysningar efter ryggraden så är det inte hela världen. Känns aktern stabil när du ruskar på den så är det nog ingen överhängande fara på taket.

Övrigt skick på plasten sprickor skador.

Får du nog räkna med på alla äldre båtar, ingen dealbreaker i 20/30tkr-klassen

Har båten varit grundstött, kommer troligen ingen att erkänna. Men kan ju ha resulterat i skador på botten.

Igen, finns inga djupa sår i botten så är nog skicket normalt ävrn om du hittar ett o annat jack. Dessutom lätta skador att åtgärda själv.

Motorn är gammal så där är värdet i princip 0, Service verkar ju vara gjord men fråga när impellern är bytt. Är vattenpumpen till motorns kylning.

Är den inte bytt på senaste 5 åren eller ännu längre så kan man dra öronen åt sig lite eller pruta.

Kan vara ett helvete att få isär delarna om det inte blivit isärtaget på många år.

Fråga också hur lättstartad motorn är. du kommer naturligtvis att få svaret den går igång direkt, fast det är troligtvis inte ett ärligt svar. Gamla Johnsson kan vara tjuriga ibland.

Värdet på motorn BÖR vara noll men... att hitta en fungerande motor för noll kr är inte lätt.. Var dock medveten om att den kan gå i 20 år till lika lätt som att den lan rasa imorron dag. Omöjligt att säga/veta.

Att gamla Johnson/Evinrude kan vara tjuriga är så sant som det är skrivet, försök därför se till att motorn inte varit startad innan du anländer för att testa.

Funkar växlarna som dom ska utan att kärva och att motorn inte dör när man lägger i fram eller back.

Edit: Det där blev svårläst. Sorry att jag stoppade in mina svar inuti citatet ;)

PS

Pojkvännen har tur... Inte alla som får en båt av sambon ;)

Redigerad av KillerBoo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker även jag att den är för dyr, max 20 skulle jag säga...

Kärran ser klen ut på bilden.

Kanske ett alt?
http://www.blocket.se/skaraborg/Styrpulpet_63249091.htm?ca=8&w=2

Motorn är vital, utan en väl fungerande sådan så blir båten ståendes på land. Jag skulle hellre satsa på en nyare motor och lite fulare båt än tvärt om.

Vilken present, skulle bli enormt glad över en sådan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang. akterspegeln så lät jag hård och menar det också. Nu gällde det vilka frågor som kunde ställas. Troligtvis via tel. eller mail i första skedet . Och här tycker jag man bör veta lite bla om konstruktionen i akterspegeln. och även pressa säljaren på vad denne vet om diverse dolda fel, dit akterspegeln definitivt räknas.

Om sedan TS bestämmer sig för att titta på båten så är det riktigt att kolla om akterspegeln inte sviktar.

Göres enklast att man ställer sig på motorns kav.platta och gungar lite försiktigt, akterspegeln ska i det läget inte svikta. Känns det stabilt, fine. Lite fukt får man som sagt räkna med men det får ju inte vara uppruttet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som båtintresserad man så skulle jag måhända bli överraskad om min signifikanta andra hälft köpte en båt till mig men, och det är ett stort MEN: är man båtintresserad så vill man välja en så viktig sak själv !!!

Redigerad av Nojjan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte vart ni bor eller hur mekkunniga ni är. För den budgeten får du högst troligen ingen trailer med... Men jag klistrar in lite alternativ. Och kom ihåg: Pruta på pris, man kan få riktigt bra båtar - Dock ej nya med ny motor, det måste också kommas ihåg.

Då jag inte vet vart ni bor så har jag sökt på blocket, med urvalet: Hela Sverige>Pris 10000 - 20000>Motorbåt>Filtrerat (sökt) på Styrpulpet

Har tagit dem som jag tycker kan vara intressanta. Plöj genom dem och se om även du/ni tycker det verkar intressant.

Hoppas du/ni hittar något gôtt :)

•  

Den här båten hade jag köpt utan att blinka om jag var i behov av en pålitlig fiskebåt: http://www.blocket.se/stockholm/Cressent_450__Med_40hk_Yamaha_62861286.htm?ca=15&w=3

Den är värd resan och ett hyr/lånsläp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...