Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
cainer

Demontering av styrgaffel 280 drev

Rekommendera Poster

Hej,

Min styrgaffel har spruckit så jag är nu i färd med att försöka lossa den från skölden, men det har visat sig vara mer eller mindre omöjligt hittills. Jag har en annan styrarm än vad som sprängskisserna visar men funktionen är densamma så vitt jag kan förstå.

Styrarmen har en "spricka" i sig (dock inte helt igenom) och genom den sprickan satt det en skruv som jag nu har lossat. Jag gissar att denna skruv är till för att spänna åt styrarmen runt axeln, även fast jag tycker det är knepigt. Kan verkligen den skruven dra fast armen när sprickan inte ens går hela vägen igenom armen?

Sitter fast gör den iaf. Jag har försökt slå ut axeln uppifrån men den rör sig inte en millimeter. Testade att bända loss den lite försiktigt på utsidan med en kofot, men jag är rädd att skölden spricker innan axeln lossar. Har naturligtvis smörjt med 5-56 flera gånger.

Jag läste att någon använt sig av träkilar mellan skölden och gaffeln, vilket jag tänker ge mig på nu.

Men är det någon som har fler tips? 

Kanske någon som kan bekräfta att det ska räcka med att skruva ut skruven på styrarmen för att få ut axeln?

Här kommer lite bilder också. 

Lyckades inte ladda upp här så här får ni en länk istället:

http://postimg.org/image/anhgjuv5z/

Plastningen och fästet på armen är för min roderindikator.

Pilen visar var spännskruven satt.

Tacksam för tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska inte slå på axeln, då den är gjord av mjuk aluminium. Jag bukar använda träkilar av ett väldigt hårt trä. Iroko tror jag att det är. Jag sätter en kil på varje sida av styrgaffeln, och slår växelvis på kilarna, med en liten slägga. Jag brukar få slå allt vad jag orkar tills jag nästan ger upp, men till slut börjar styrgaffeln röra sig. Jag brukar också slå in en gammal skruvmejsel i slitsen i styrarmen, för att den ska utvidga sig lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta att jag hugger tråden, men min smörjnippel mitt i styrgaffeln är igensatt och om jag kopplar på sprutan svämmar det bara över vid själva nippeln och inte vid den runda packningen som tänkt..

Nu är denna smörjnippel en med intervall 50h så den ska smörjas ganska ofta.

Förslag på åtgärd? Verkar vara mycket jobb för att demontera och rensa kanalen. Eller kan jag låta det vara och stå ut med lite trögare styrning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även om kanalen är igensatt, ska inte fettet läcka ut vid nippeln.Prova att byta munstycke på fettsprutan. de slits med tiden och får svårt att hålla tätt. Håll munstycket rakt mot nippeln. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...