Trolling 0 Postad 27 April , 2005 HEJ! Har funderingar på att köpa en hydralstyrning till min Flipper 575. Är det någon som känner till något fabrikat som är bra och prisvärt.Mvh Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 27 April , 2005 Hej! Skall du verkigen sätt in hydralstyrning i en så liten båt? Hydralstyrningarna som finns hos de stora båttillbehörskedjorna är nog generellt ok. Ifall du väljer att köpa en hydralstyrning tänk på att inte köpa för klena prylar, tänk också på att antalet kolvar i styrpumpen är en viktig komponent. Men allt detta kan (oftast) någon i personalen. Lycka till/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 27 April , 2005 Hej, Kolla på Teleflex Baystar Compact. Ganska billigt och bör räcka mer än väl i din Flipper (Baystar Compact klarar motorer upp till 150 hk). Tillverkaren: http://www.seastarsteering.com/BAYSTAR/baystar.htm Lite PDF filer att ladda hem om du vill: http://www.seastarsteering.com/OUTBOARD/oboard.htm?../PDFs/PDF_files.htm&1 Kolla även: http://www.comstedt.se/webb/default.htm Kolla under Manualer och Kataloger http://www.marinsystem.se/ SeaStar Manualer, kolla hela katalogen längst ner samt Prislista Manualar Fördelen med Teleflex BayStar Compact är att den är just kompakt, tar liten plats i motorbrunnen. Har du tur så slipper du lossa på motorn för att få in bågarna i tiltröret på motorn. Jag tror du behöver ca 22 cm fritt på var sida om änden på tiltröret för att kunna trä i stången i röret utan att du måste lossa på motorn. Tror det finns måtttangivelser i nån av katalogerna ovan. Tips är att om motorn behöver lossas så räcker det oftast med att lossa muttrarna en bit, till motorbultarna, som håller hela motorn (om du har muttrarna på utsidan) och sen vinkla motorn lite i sidled så att du kan få i stången i tiltröret. Om man monterat motorn förutseende med bultarna innifrån och ut samt tätat bultarna i akterspegeln med t ex Sikaflex så behöver man ju då inte täta om motorbultarna. Finns ju även hydralstyrningar som ej är såna här bullhorn som BayStar Compact. T ex Duells har en Drake från Ultraflex som monteras i direkt på motorn. Monteringen blir mycket enklare (men också mer stöldbegärligt). Är dock ganska dyr tror jag. http://www.duells.se/ Marin 2005, Hydralstyrningar, Hydralstyrningar utombordare Bild saknas men det är samma som Yamaha säljer och där finns bild: http://www.yamaha-motor-europe.com/accessories_parts/accessories/acc_details.jsp?grpId=85&productId=1962$2$Steer Sys&year=-1&pageNr=1&accessoryId=4443 (Yamaha har låtit lacka den i Yamaha blå färg annars är det exakt samma som Drake) Dock tycker jag en sån Drake hydralstyrning blir overkill på en Flipper 575 och 70 hk som jag ser att du har. Kolla om du hittar nåt vårerbjudande med rabatterat pris på hydralstyrning, har sett det ibland. Men det kan hända att det bara gäller under april då många har kampanjer då. Ett annat tips är att kolla på Teleflex NFB 4.2 som ger nästan samma känsla som hydralstyrning och är mycket billigare. Relativt glappfri och ratten stannar kvar i det läge du släpper ratten. Den är alltså inte som enklare mekanisk kabelstyrning att båten vandrar i sidled när du släpper ratten p g av propellerns vridmoment mm som ofta gör att båten tenderar att dra i sidled när du släpper ratten. Knappast enklare att montera än hydralstyrning men som sagt betydligt billigare och nästan lika bra och nästan samma fördelar som hydralstyrning, på lite mindre motorer. Har själv en Teleflex NFB 4.2 på min båt med Yamaha F115 då det var monterat en sån från fabrik. Inget att klaga på egentligen. Men vill du ha det bästa och är beredd att betala så är hydralstyrning det som gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Le Canard Postad 27 April , 2005 Hej, Håller på att montera en Seastar-styrning i min T17i. Det är ju lite småstökigt att få till cylindern på ett bra sätt eftersom det ju är ganska trångt akter om spisen (B20). Dessutom passar ju inte pumpen i samma hål som den gamla wirestyrningen, så det får delvis bli en ny panel. Passar dessutom att städa upp i kabelhärvan, samt att installera B&G logg/ekolod och montera en elpump på styrningen för framtida autopilot (när man ändå håller på). Le Canard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryssen 0 Postad 27 April , 2005 Inte lika svårt att byta till hydral på en utombordsmotor, tar en del tid och tålamod att byta själv dock. Jag rekommenderar Teleflexs! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipbop 2 Postad 27 April , 2005 Hej Trolling, Jag satte in hydraulstyrning på min Flipper 575:a inför förra säsongen och ångrar det verkligen inte - jag var skittrött på den gamla glappiga teleflexen. Jag valde en Pompes LS 226 som är en kompakt modell som får plats utan vidare i Flipper 575:ans reletivt trånga motorbrunn. Visst, det finns säkert bättre hydraulstyrningar (säkert också en hel del dyrare), men hittills har jag inget att klaga på. Tiden får väl visa... Nitro: visst, jag håller med dig. Det är en liten båt, men hur jag än ser på det så ångrar jag inte bytet till hydraulstyrning. Mycket behagligare nu. Lycka till! //flipbop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hasse Postad 28 April , 2005 Köp en Mavimare styrning på http:/www.flotecmarin.se Finns för 5400 kronor nu under våren. Köpte en till min Flipper och är mycket nöjd med resultatet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trolling 0 Postad 29 April , 2005 Tjenare Allihop! Tack för alla råd och tips. Har nu köpt en Teleflex Baystar styrning och nu väntar montering och provkörning Vecka 18 Mvh Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Le Canard Postad 29 April , 2005 Hej Mikael, Du får gärna tala om för oss hur det har gått när du är klar. LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bateman 0 Postad 30 April , 2005 Har lite småfunderingar att sätta in hydraulstyrning på min Ryds 475 GT med en 60hk på. Kanske är lite overkill med det men det känns som om det vore vettigt då det är lättare att styra och man slipper trilskande vajrar och dylikt. Nån som vet vilka som kan passa till Ryds 475 Gt årsm-97, snurran är Evinrude-97 den med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trolling 0 Postad 8 Maj , 2005 Hej Igen! Har nu monterat min hydralstyrning Baystar på min Flipper 575,och har även provkört. Jag är nöjd betydligt behagligare körning utan en massa småjusteringar med ratten för att korrigera en glappig vajerstyrning. Mvh Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 9 Maj , 2005 Hej, Fick du plocka av motorn eller gick det att få in stål-stängerna i tiltröret ändå? Får man fråga var du köpte den? (pris?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trolling 0 Postad 11 Maj , 2005 Hej! På grund av att min motorbrunn är relativt trång så fick jag lyfta av motorn när jag skulle montera stängerna i styrröret. Jag köpte den privat på annons,och den kostade mig 4000Kr. :-nojd Mvh Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joakimk64 0 Postad 16 Maj , 2005 Kolla sleipners hyraraulstyrning i Plastimokatalogen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Deus 0 Postad 29 Maj , 2005 hitta denna på blocket...e så man själv blir sugen.. http://www.blocket.se/view/5181674.htm?caller=en_s&l=0&c=1&city=0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bating 0 Postad 29 Maj , 2005 Autopiloten Raymarine S1000 passar till seastar och baystar utan anpassning. Den har förinställda trollingmönster. (Om din signatur har med trolling att göra). /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trolling 0 Postad 30 Maj , 2005 Tjenare Det stämmer att min signatur har med att göra att jag trollingfiskar,huvudsak i Vänern men även i Blekinge Mvh Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trolling 0 Postad 30 Maj , 2005 Hej Deus Det är exakt en sådan som jag monterade som du sett på blocket Mvh Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 30 Maj , 2005 Har en Ryds 530Gt monterade dit en hydral styrning sleipner power steering Sp 150 förra veckan. Det ångrar jag inte en sekund, blev som en helt ny båt. riktigt go att köra, Kan släppa ratten utan att den gör en egen usväng att jag kan styra med kraften från ett finger. Så tveka inte om du har pengarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser