Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Eass

Spännband !

Rekommendera Poster

Hej här kommer en llite udda fråga !! Jag är novis i båtlivet köpte min första båt i sommar. Har precis ställt undan båten på vinterförvaring. Nu är de så att jag hade tänkt släppa på spännbanden efter transporten och jag ställt den på plats men det glömde jag bort!! Är det nån fara att ha den fastspänd hela vintern?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte tänka mig att det skulle spela någon roll, om du nu inte dragit med 10-tonsband så skrovet fläks ut av spänningen :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du dragit spännbanden så att de trycker över båtens relingslister(i gummi) så har jag sett att dessa kan missformas. Beror säkerligen på typ av list och hur hårt man drar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Står båten ute? Isåfall bör du åka å se efter den lite då och då iaf. För att se att presseningen håller sig på plats och inte läcker, borsta av snö etc... Lossa isf banden vid första besöket vettja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren! Jag kommer att släppa på spännbanden för säkerhets skull. Grejen va att uppställningsplatsen är stängd egentligen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

"stängd egentligen"?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"stängd egentligen"?

Jag tolkade det så att båten står inom ett inhägnat område med låst grind och TS inte har nån nyckel dit. För att komma åt båten måste han kontakta nån i det företag där han har båten, för att få hjälp att låsa upp grinden för att komma åt båten.

Om man vill skriva kortfattat är kanske det inte är så dumt att skriva; "Stängd egentligen" Då förstår de flesta.  :)

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se till att båten skrov inte hänger på stödrullarna, då kan du få inbucklingar och tom. sprickor i skrovet.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se till att båten skrov inte hänger på stödrullarna, då kan du få inbucklingar och tom. sprickor i skrovet.

Mackey

Hej,

Håller med Mackey. En bekant till mig lät spännbanden sitta hårt åt på en Ryds under vinterförvaringen.

Skrovet blev något konkavt, samt att en spricka uppstod på skrovet vid bakre stödrulle. Försäkringen

täckte reparationen, då båten var nästan ny. 

Hollar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...