Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
rackarhulda

Det växer i tanken

Rekommendera Poster

Tja så var det min tur att få bacterier i tanken ! Jag öppnade inspektionsluckan i dag och såg det som inte ska finnas i en bränsletank , jag tror att jag ska suga upp skiten med oljesugen som jag köpte ett runt kärl plats för 6 liter . Jag har nu sugit upp en del , en liten del av ett är som tjockolja inte så värst mycke men ändå . Frågan är nu ska jag tömma tanken helt och dumpa dieseln ca 180 liter och slå i ny " blankdiesel "

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

180 liter är ju en hel del - nästan ett helt oljefat och styvt 2500 kr. 

 

Du skall väl inte köra så mycket mer i år eller tillhör du oss som har båten i hela vintern.

 

Jag kör ju en del på vinterhalvåret och kör ännu mer med värmaren.

 

Snål och lat som jag är hade jag nog sugit ur "gojset" och hast i medel som tar död på eländet och kört överdrivet mycket med värmen. 

 

Nu har jag ju segel om det skulle skita sig med motorn under nån av vinterns utfärder. Dessutom ligger SSRS station mitt i det område som jag brukar befara mest under vinternhalvåret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att bakerierna behöver vatten för att föröka sig. Tar du bort det värsta geggan så inte utloppet kan sättas igen så är det nog ok.

 

Kolla tanklocket så det är tätt. Ny oring och dra åt.

 

Kolla sen i vår om åtgärden räckte. Bakterierna blir man inte av med och giftet vet man inget om hur det påverkar levande organismer. Troligen dödar det vad som kommer ivägen.

 

Har haft ett par dieselstopp och bara tagit bort det värsta så utloppet inte kleggas igen. Ingen risk att klegget går genom ett filter. Bra med inspektionsluckan. Det borde alla ha.

 

Tar man bort bottensatsen varje vår är risken liten att det ska bli stopp i röret.

 

Det kan dock vara svårt om man inte ser hela botten så en del kan bli kvar och röra på sig när båten rullar.

 

Helst skulle man ha en liten extatank att slå om till för att klara ett avbrott om man är i farligt läge.

 

Olika hjälpmedel för att få fram diesel kan annars ordnas ganska lätt. Blåsa i tanken har hjälpt mig en par gånger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej nu har jag varit ute vid båten/tanken och sugit ur en massa jocks jag kom åt 3/4 dels tank i morgon får jag skruva bort locket för bränslepåfyllningen och sugledning osv , jag köpte båten förra hösten då var den fulltankad det följde med 2 flaskor medel mot växtlighet jag hällde i en i tanken .

Jag hoppas det är mindre bacterier till våren packningen till tanklocket ska jag byta om en stund ;)

Man kan säkert bli av med all flora om man enbart tankar blankdiesel den innehåller ju inget raps skit .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska skruva bort locket för bränslepåfyllningen pga då kommer jag åt att suga rent det sista 1/4 delen av tanken .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är litegrann ett psykologiskt. ATt åka med en båt där man vet att det växer i tanken och att det kan bli motorstopp i fel lägen gör att man drar sig för att åka med den.

Hur mycket oron är värd i dumpad diesel är ju en fråga för en själv.

 

För att vara 100% utan problem så får man tömma hela tanken och lämna in på miljöstationen. Göra helt rent och sedan fylla på ny diesel. Kolla att du tankar utan RME.

 

En billigare variant är att köpa en sån här:

http://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/tankar/trattar/tratt-smart-tech-large

att filtrera all diesel igenom innan man häller tillbaka den.

Redigerad av Anders_St

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är inte avklarat i och med att du sanerar tanken enligt tidigare inlägg. Bara 1 ml vatten på 10 liter diesel skapar en miljö där bakterierna kan föröka sig och den tilltagande biomassan ökar koorosionen på pump och munstycken etc. Har du en infekterad tank är den även infekterad även om du makroskopiskt bytt allt bränsle och rengjort tanken.

Efter alla dessa arbetsdryga arbetsmoment bör du nödvändigtvis tillsätta en effektiv biocid annars är risken för en upprepning överhängande. Själv rekomenderar jag GAT Diesel Anti-Baktericid 1:1000 då jag har erfarenhet av produkten

http://pro-tec-shop.eu/gat-premiummarket/gat-diesel-anti-baktericid-11000/

men det ser ut som om den säljs enbart för proffs i Svedala!?

Finns också copycat produkter men deras kvalitet vet jag inget om.

http://www.hermico-protec.se/196528042

http://www.pro-tec-shop.se/branslesystem/diesel/diesel-anti-bacteria-11000.aspx

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jah har vid två tillfällen i år hällt i ett medel som heter Red Line synthetic oil , diesel fuel biostat : förhindrar och tar bort bakterieangrepp i dieselbränsle . 33 cl räcker till 700 liter kostade förra ägaren 265 kr om det är effektivt vet jag inte . Jag har ju grönsaker i tanken . Men som sagt sist jag tittade ner i inspektionsluckan var det påväxt redan , hur mycket vet jag inte nu var jag väldigt uppmärksam .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...