telecastrus1970 1 Postad 10 Oktober , 2015 Hej Någon som vet hur man får bort originalreglaget för gasen på en Maxim. Min gasvajer ser ut att ha skruvat ur sig och jag hittar inget sätt att få ut reglaget , hålet är för litet helt enkelt.....eller så gör jag fel /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 25 Oktober , 2015 Tjena, det är lite meckigt men ska gå. Men när det väl är löst så är det lika svårt att få dit det igen. Du måste vrida det lite och ha reglaget i rätt läge har jag för mig....det är några år sen jag var där å meka.... / Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
telecastrus1970 1 Postad 1 November , 2015 Tjena, det är lite meckigt men ska gå. Men när det väl är löst så är det lika svårt att få dit det igen. Du måste vrida det lite och ha reglaget i rätt läge har jag för mig....det är några år sen jag var där å meka.... / Andreas Ja, det verkar vara ett elände att få bort den ......lämnade det för tillfället och koncentrerar mig på att få bort isbjörnen Pelle P o co. valt att klä ruffarna med. Finns ju så mycket roligt att göra med en gammal båt .... får hoppas på en mild vinter iår igen , så man kan jobba hela vintern utan att frysa nötterna av sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 541 Postad 1 November , 2015 Tjena, det är lite meckigt men ska gå. Men när det väl är löst så är det lika svårt att få dit det igen. Du måste vrida det lite och ha reglaget i rätt läge har jag för mig....det är några år sen jag var där å meka.... / Andreas Ja, det verkar vara ett elände att få bort den ......lämnade det för tillfället och koncentrerar mig på att få bort isbjörnen Pelle P o co. valt att klä ruffarna med. Finns ju så mycket roligt att göra med en gammal båt .... får hoppas på en mild vinter iår igen , så man kan jobba hela vintern utan att frysa nötterna av sig. Visst är det härligt med det svarta innanför teddyn! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
telecastrus1970 1 Postad 1 November , 2015 Tjena, det är lite meckigt men ska gå. Men när det väl är löst så är det lika svårt att få dit det igen. Du måste vrida det lite och ha reglaget i rätt läge har jag för mig....det är några år sen jag var där å meka.... / Andreas Ja, det verkar vara ett elände att få bort den ......lämnade det för tillfället och koncentrerar mig på att få bort isbjörnen Pelle P o co. valt att klä ruffarna med. Finns ju så mycket roligt att göra med en gammal båt .... får hoppas på en mild vinter iår igen , så man kan jobba hela vintern utan att frysa nötterna av sig. Visst är det härligt med det svarta innanför teddyn! Ja, den är för härlig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 3 November , 2015 Jag "tapetserade" om i Nimbusen för en del år sedan. Jag köpte billiga liggunderlag på Ööb och klistrade dessa mot skrovet. Funkar bra som "tilläggsisolering" varmt och gott och även viss ljudisolering. Det funkade inte med vattenlösligt kontaktlim eller våtrumslim, det blev att limma med traditionellt kontaktlim. Trots andningsmask var det väl en och annan hjärncell som avgick med förtidspension. Ja sådan där ljusbrun teddy var det även i den båten, och den hade släppt och fått jordslag minns jag... Det fanns något slags dammigt skummgummilknande material innanför teddytyget, som liksom bara ramlade loss. Ovanpå liggunderlaget, sedan, satte jag traditionellt vitt klädselmaterial, jag hade tur och köpte loss en hel rulle från ett konkurslager, och nästan allt gick åt. Jobbigast var det att få det att passa på de dubbelkrökta ytorna. Lycka till, jag avundas dig inte! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 3 November , 2015 (redigerade) Ja reglaget, troligtvis samma i Nimbusen, infällt i sidan av innerlinen ?? Jo jag har haft loss mitt x flera. Det är meckigt, man får lirka en del, och milt våld får brukas. Vajrarna är ju inte så där överdrivet flexibla precis, och hålet är bara precis så stort eller snarare litet som behövs. Jag drog mitt reglage framåt/nedåt med en utåtroterande rörelse. Tips, ersätt vajrarna med lågfriktionsvajrar, och som extra säkerhet lås vajerhöljet i mekanismens mothåll med två extra tunna buntband i kors! Höljet till min växelvajer lossnade nämligen under en litet knivig tilläggning långsides ett berg på Hästvam i Fjällbackaskärgården för några år sedan, plötsligt fanns inget friläge och ingen back. Rätt så irriterande, då vi fick lämna den ön, och bakomvarande båt snodde platsen. Men en relativt snabb reparation med buntband löste detta. Redigerad 3 November , 2015 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
telecastrus1970 1 Postad 3 November , 2015 Ja reglaget, troligtvis samma i Nimbusen, infällt i sidan av innerlinen ?? Jo jag har haft loss mitt x flera. Det är meckigt, man får lirka en del, och milt våld får brukas. Vajrarna är ju inte så där överdrivet flexibla precis, och hålet är bara precis så stort eller snarare litet som behövs. Jag drog mitt reglage framåt/nedåt med en utåtroterande rörelse. Tips, ersätt vajrarna med lågfriktionsvajrar, och som extra säkerhet lås vajerhöljet i mekanismens mothåll med två extra tunna buntband i kors! Höljet till min växelvajer lossnade nämligen under en litet knivig tilläggning långsides ett berg på Hästvam i Fjällbackaskärgården för några år sedan, plötsligt fanns inget friläge och ingen back. Rätt så irriterande, då vi fick lämna den ön, och bakomvarande båt snodde platsen. Men en relativt snabb reparation med buntband löste detta. Tack för tipsen, min gasvajer ser ut att ha skruvats ut..ser gängstången hänga i reglaget..hände mitt i göta kanal, så jag hade växlar men ingen gas. Med far vid ratten och själv hängandes i motorrummet löste det sig med gasen tämligen manuellt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
telecastrus1970 1 Postad 3 November , 2015 Jag "tapetserade" om i Nimbusen för en del år sedan. Jag köpte billiga liggunderlag på Ööb och klistrade dessa mot skrovet. Funkar bra som "tilläggsisolering" varmt och gott och även viss ljudisolering. Det funkade inte med vattenlösligt kontaktlim eller våtrumslim, det blev att limma med traditionellt kontaktlim. Trots andningsmask var det väl en och annan hjärncell som avgick med förtidspension. Ja sådan där ljusbrun teddy var det även i den båten, och den hade släppt och fått jordslag minns jag... Det fanns något slags dammigt skummgummilknande material innanför teddytyget, som liksom bara ramlade loss. Ovanpå liggunderlaget, sedan, satte jag traditionellt vitt klädselmaterial, jag hade tur och köpte loss en hel rulle från ett konkurslager, och nästan allt gick åt. Jobbigast var det att få det att passa på de dubbelkrökta ytorna. Lycka till, jag avundas dig inte! Hur menar du "inte avundas"?!?! en rejäl fylla utan dess like med limborttagningsmedlet Kan knappt vänta till kontaktlimmet Skämt åsido, ska bli trevligt med ny skrovklädsel. Har funderat på det där med liggunderlag. Det finns ju både 3 resp. 5 mm väggmatta och ska man ha liggunderlag bakom borde det ju räcka med 3mm annars funderar jag på att strunta i liggunderlag och köra på 5mm, men med risk att ev. ojämnt underlag gör att det inte blir snyggt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
telecastrus1970 1 Postad 11 November , 2015 Gasreglaget borta ....vet inte riktigt hur det gick till men helt plötsligt hade jag det i handen, så nu är det den spännande återmonteringen som väntar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 11 November , 2015 Det är nog lättare att få en tunnare skrovmatta/väggmatta att fästa och sitta snyggt kring krökta ytor. De där liggunderlagen jämnar ju ut eventuella ojämnheter i skrovet också. Men inredningen passar ju inte sedan... jag fick skära bort omkring 5mm på alla skott, hyllor och annat som skulle återanpassas till båtens "nya" form. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
telecastrus1970 1 Postad 11 November , 2015 Det är nog lättare att få en tunnare skrovmatta/väggmatta att fästa och sitta snyggt kring krökta ytor. De där liggunderlagen jämnar ju ut eventuella ojämnheter i skrovet också. Men inredningen passar ju inte sedan... jag fick skära bort omkring 5mm på alla skott, hyllor och annat som skulle återanpassas till båtens "nya" form. Ja, det kan ju bli ett problem, man får väl väga fördelar mot nackdelar. Det kan väl vara svårt att lägga så jämna snitt på mattan om man går emot skotten alt lägga kantlist....har inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra än. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser