bimbimbap 0 Postad 10 Oktober , 2015 Hej hej! En nybörjare på vinterkonservering här =) Har precis tagit upp båten (motorbåt med inombordare). Jag har tänkt mig göra service och konservering av motorn på egen hand, men känner mig mycket osäker på drevet så till det har jag bokat hjälp med så det blir hämtat och servat. Nu står jag däremot och kliar mig i huvudet inför mina insatser. 1. Bör jag serva och konservera motorn innan drevet åker av? Om ja, varför? 2. Om jag lyckas få in glykol i motorn på egen hand, kommer denna rinna ur vid demontering av drevet, eller är detta inget jag behöver bekymra mig om? 3. Övriga tips mottages gärna! Tack och bock! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 10 Oktober , 2015 1. Det beror på vilken motor och drev du har. 2. Nej det är inget problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 10 Oktober , 2015 Helst skulle du bytt motorolja när båten låg i sjön, eftersom du behöver varmköra motorn för att kunna pumpa ut oljan. I teorin skulle du kunna sätta drevet i en (stor) balja och varmköra på land men det tycker jag är överkurs så byt olja och filter i vår istället när båten är sjösatt. Förutsatt att vi pratar om ett Volvodrev så skulle jag vänta med konserveringen tills drevet är avmonterat. Då skarvar du helt enkelt bara den slang som sticker ut ur drevskölden och sticker ner slagen i en tiolitershink med glykolblandat vatten (5 liter glykol, fem liter vatten). Starta sen motorn och låt motorn suga i sig glykolblandningen tills hinken är tom. Håll koll på att det vatten som kommer ut i den nedre bälgen är glykolblandat. Denna beskrivning gäller om du har en sötvattenkyld motor, har du sjövattenkylning så kan säkert någon annan upplysa om hur du ska gå tillväga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bimbimbap 0 Postad 10 Oktober , 2015 1. Det beror på vilken motor och drev du har. 2. Nej det är inget problem. Motorn är en Volvo Penta Aq271 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bejban 2 Postad 23 Augusti , 2021 2015-10-10 vid 18:51 skrev bimbimbap: Hej hej! En nybörjare på vinterkonservering här 😃 Har precis tagit upp båten (motorbåt med inombordare). Jag har tänkt mig göra service och konservering av motorn på egen hand, men känner mig mycket osäker på drevet så till det har jag bokat hjälp med så det blir hämtat och servat. Nu står jag däremot och kliar mig i huvudet inför mina insatser. 1. Bör jag serva och konservera motorn innan drevet åker av? Om ja, varför? 2. Om jag lyckas få in glykol i motorn på egen hand, kommer denna rinna ur vid demontering av drevet, eller är detta inget jag behöver bekymra mig om? 3. Övriga tips mottages gärna! Tack och bock! Hej! Din tråd är nu gammal men jag skriver och hoppas på svar ändå. Har samma dilemma och undrar hur du gjorde till slut? Hur servade du och i vilken ordning? Åkte drevet av först? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 23 Augusti , 2021 Vad har du för motor och drev? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser