tottos 0 Postad 10 Oktober , 2015 Hej! Är det några här som har erfarenhet av styrarmen på 290 drevet? På min styrarm är det två skruvar extra som går in i styrgaffeln. Se bild. Där ser man den stora som klämmer runt styrgaffeln och finns med på sprängskisserna, och sedan en mindre bakom, finns en likadan på andra sidan också. Dom har jag ej hittat på nån sprängskiss. Är det nåt hempul nån har gjort för att armen slirat på styrgaffeln? Eller är det original? Totto Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 10 Oktober , 2015 Hej. Skruven som syns till vänster har någon monterat efteråt. Troligen för att styrarm och gaffel glappar och att styrgaffeln ramlat ner. Kanske en bra lösning men ev. svåråtkomlig vid demontering. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottos 0 Postad 11 Oktober , 2015 Hej. Skruven som syns till vänster har någon monterat efteråt. Troligen för att styrarm och gaffel glappar och att styrgaffeln ramlat ner. Kanske en bra lösning men ev. svåråtkomlig vid demontering. Ingemar Då är det alltså bara att köpa en styrgaffelsats och styrarm och börja skruva. Nån som vet vad som ingår i satsen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 11 Oktober , 2015 Är det något fel på styrningen idag? Om det glappar överlag i styrningen kan det vara gaffelbussningarna i skölden, dessa bytte jag just på mitt dp-e (290) för de glappade så in i... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottos 0 Postad 11 Oktober , 2015 Är det något fel på styrningen idag? Om det glappar överlag i styrningen kan det vara gaffelbussningarna i skölden, dessa bytte jag just på mitt dp-e (290) för de glappade så in i... Styrningen funkar men gaffeln har ramlat ner och glappar så mkt att den slår i upphängningsgaffeln. Sen verkar det ju som nåt j.... hempul som kan släppa när som helst. Nyköpt båt styrningen slirade vid provkörning mäklarn sa att det skulle fixas på ett fackmannasätt. Det dom gjorde var väl att dra åt skruvarna mer. Pga långt avstånd fick jag lov att lita på mäklarn. Det ska man tydligen inte göra. Totto Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 543 Postad 13 Oktober , 2015 Eftersom axeln är av aluminium, slits splinesen ut snabbt, om inte styrarmen sitter ordentligt fast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Swadop 10 Postad 22 Mars , 2021 Hej, Jag har också en fråga gällande DP 290. Har en Flipper 760 som jag börjat rusta inför årets säsong. Medan jag kröp runt i motorutrymmet såg jag att ”ytterhöljet” till styrcylindern (om den nu heter så) gled i sidled varje gång jag rattade åt motsatt håll. AQAD41 DP290 Ska det vara så? IMG_5300.MOV Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 543 Postad 22 Mars , 2021 Om du menar delen som styrkabeln, eller hydraulcylindern är fäst i, så är den helt normalt att den rör sig lite. Den är kopplad till ventilen inne i servocylindern . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Swadop 10 Postad 22 Mars , 2021 14 minuter sedan skrev Rollen: Om du menar delen som styrkabeln, eller hydraulcylindern är fäst i, så är den helt normalt att den rör sig lite. Den är kopplad till ventilen inne i servocylindern . Har ringat in den del jag menar 😄 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 543 Postad 22 Mars , 2021 Det är fullt normalt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 242 Postad 7 April , 2021 Hej Om en båtmäklare/skötselfirma kommit med denna lösning bör han ställas till svars. Styrarm + styrgaffel med hjälm kostar en hel del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser