Sandgrens 8 Postad 9 Oktober , 2015 Hej! Har nyss skaffat mig en evinrude 15 hk från 1993. Har nyss stött på ett problem, frilägetl vill inte lägga i från framväxel men den funkar att lägga i från backväxeln. Om du ligger i friläge och lägger i framåt och sedan trycker tillbaka spaken till friläge går frilägetl inte i, den går direkt till backväxeln och då skramlar det mycket. Men från backväxeln till friläget går det lätt. Någon som vet vad problemet är?? //Niklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 9 Oktober , 2015 Växlar du med spak direkt på motorn eller har du ett gas/vajerreglage och rattstyrning? Vid det senare hade jag börjar justera reglaget då det låter som att spakens "frilägeshack" ligger för nära backen. Just att du säger att det hackar/skramlar betyder nog att den inte riktigt suger i backen heller, utan bara lägger sig för nära och hackar på kuggarna. Tänk ett feljusterat växelreglage på cykeln så kedjan ligger å tuggar mellan två kugghjul. Nån millimeter justering av vajerns läge gör att det hela väljer en växel mer bestämt, både på cykeln och båten. På motorn vet jag inte alls hur evinrudes spak är kopplad till backslaget, men följ länkaget å se om du har nån justeringsmöjlighet även där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sandgrens 8 Postad 9 Oktober , 2015 Okej, jag har växeln direkt på motorn vid handtaget så inte på sidan. Det där med skramlet äe bara när man går från framåt till backen utan att landa på friläge. Tänkte också på något som du sa men att ändra skruven aom sitter nere i växelhuset. Den som connectar de rvp växelpinnarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 10 Oktober , 2015 Mmm det kanske går att justera där, har aldrig haft en evinrude så jag vet inte hur det är monterat där. Dock måste man ju ta isär där varje gång du byter impeller så det låter som ett lite dumt ställe att ha en sån justering, men säkert inte omöjligt. Jag skulle dock börja kika vid vajrarna som sitter i handtaget och följa dessa tills du hittar en justeringsmöjlighet. Alla vajrar sträcks ut en aning med åren så de brukar kunna justeras lätt. Eller är det stänger istället i handtaget? Är det ingen här som skruvat just evinrude som har en bättre aning om du de löst justeringsfrågan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sandgrens 8 Postad 10 Oktober , 2015 I eftermiddag ska jag upp och fota lite så ni kanske ser hur det ser ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sandgrens 8 Postad 10 Oktober , 2015 Det här är en skiss från drev.se på hela växelhuset. Högst upp till höger är det som en klämma som sitter fast i ena pinnen som man skruvar på så att båda sitter ihop. http://drev.se/evinrudejohnson/vaxelhus_delar/99-15hk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 10 Oktober , 2015 Mmm ser ut som på yamaha. Men tusan vet om du kan justera nåt där. Pinnarna har nog varsina spår där låsbrickor trycks på eller liknande så att det hela kopplas samman i "rätt" läge. Men kika! Jag kan ha jättefel. Annars som sagt, kika "i styrpinnen" om ju kan justera redan uppe vid handtaget. Sen kan ju såklart felet även vara att växelhuset pajat mer på riktigt tyvärr. Har liknande problem med backslaget till en inombordare. Där är det bara byte/renovering som gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sandgrens 8 Postad 10 Oktober , 2015 Var uppe och tittade på motorn idag, tog bilder men vet ej hur jag lägger in de här (?). Iallafall, justeringen i växelhuset tror jag inte heller gör någon skillnad. Men när jag ska gå från framåt till friläge funkar det ju inte, men om jag trycker spaken halvvägs mot backen går den i. Nu e bara frågan, hur justeras detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 10 Oktober , 2015 längesen ja greja med evinrude,verkar som clutchen som reglerar fram back o friläge är utsliten,du får riva växelhuset o byta slitna delar,någon justering finns inte,kör du med detta pajar du dreven i växelhuset Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 11 Oktober , 2015 Hej, angående bildinläggning så använd alltid "avancerad editor". HÄR exempel på förfaringssätt med olika webbläsare.Knepigt fel med växeln!?Finns en bra filmsnutt HÄR som kanske kan ge nån idé, man kan se mekanismen i aktion och lättare klura på olika slags slitage eller andra tänkbara fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser