annerborn 16 Postad 9 Oktober , 2015 Hej! Jag håller på och demonterar mitt drev och har fått loss allt utom de sista "sprintarna" som drevet hänger på (se bifogad bild). Enligt Selocs reparationsmanual så skall man skruva i en bult (5/16"-18) i sprinten och sedan ansluta en glidhammare till bulten och dra ut sprinten. Frågan är då var man hittar sådana bultar. Kan de här tänkas vara rätt: http://webshop.norrl...rtNo=295-S-1107 Hur gör ni när ni demonterar era Penta 290 eller liknande drev? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
annerborn 16 Postad 9 Oktober , 2015 Efter lite googlande har jag hittat följande: 1. Vissa säger att "sprintarna" är väldigt ömtåliga och att de kan deformeras om man är våldsam när man driver ut dem. 2. Vissa säger att man kan gänga i muttrarna som håller "sprintarna" på plats. Jag provade det, men tyckte att det tog emot och inte gängade bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
baufi 20 Postad 9 Oktober , 2015 Sist jag tog bort ett 290 drev så knackade jag in bultarna, vrid styrhjälmen åt sidan så går dom fria. Eller ta en passande hylsa och en skruv som avdragare. Anders.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 560 Postad 9 Oktober , 2015 Tapparna är gjorda av ett ganska mjukt material, så om man slår på dem med ett hårt dorn, kan de expandera i hålen och fastna ännu värre. Om man inte har verktyg att dra ut dem, är det bättre att gänga i vanliga M8-skruvar, och knacka på dem. Då måste man se till att vrida undan styrgaffeln, så att tapparna inte träffar den, eller styrhjälmen. 280 och tidigare drev hade inte gängade hål i tapparna, så de var man tvungen att knacka in. Innan man monterar drevet, bör man se till att tapparna går lätt i skölden och bussningarna i upphängningsgaffeln. Om det inte är tätt mellan bussning och hålen de sitter i bildas oxid som klämmer ihop bussningen, så att tappen kärvar. När man byte bussningar måste man göra rent i hålen från vit oxid så att bussningarna går lätt i hålen. När man monterar bussningarna, bör man använda något tätningsmedel, så att vatten inte letar sig in. När de skriver att tappen är gängad 5/16" UNC, har de fel. Den är gängad M8. Boken är väl engelsk eller amerikansk, och där är väl millimeter ett okänt begrepp. När du monterar drevet med den nya knutbälgen, häng inte på den på drevet, förrän precis innan du skruva fast hjälmen i drevet. Det är annars lätt att göra hål i bälgen, när man vrider drevet fram och tillbaks, när man monterar avgasbälgen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
baufi 20 Postad 9 Oktober , 2015 ett tips till, klossa under drevet tight och använd samma klossar vid montering då e det bara o vika in drevet på plats. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 9 Oktober , 2015 Man måste använda ett mässingsdon som har nästan samma diameter som tappen. Går inte att använda hårdare material på donen, då vidgar man tappen som nyper fast. I VolvoPentas manual står det att inget annat än mässingsdon får användas. Och tapparna knackas innåt med styrhjälmen ur läge dvs max vänster resp höger. Så har jag gjort på mitt 280 drev, första gången jag plockade bort drevet satt tapparna satan. Men nu efter flera års infettning så sitter dessa ganska löst. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
annerborn 16 Postad 10 Oktober , 2015 Hmmm....slå in eller dra ut. Meningarna verkar gå isär. Jag funderar på att göra ett försök att "skruva" ut dem på följande sätt (se bifogade bilder): 1. Jag tar en bult med rätt gänga (jag kanske måste tvinga in en M8. Jag fick den inte att gänga när jag försökte lite försiktigt) 2. Jag skruvar på en mutter långt upp på bulten 3. Jag trär på två brickor och en hylsa på bulten 4. Sedan skruvar jag i bulten i sprinten jag vill dra ut 5. När jag skruvar ner muttern längs bulten så kommer det förhoppningvis tvinga ut bulten och sprinten som sitter fast i den Vad tror ni om det? / Nicke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 10 Oktober , 2015 Kan funka så länge gängorna håller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 555 Postad 11 Oktober , 2015 Tvinga inte i en M8 prova med en 5/16" istället. Det är dumt att förstöra gängorna i onödan. Det finns UNC skruv tex på välsorterade byggmarknader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
annerborn 16 Postad 11 Oktober , 2015 Vid en närmare titt på gängorna så verkar de redan vara risiga (se bifogad bild) så det kanske är lönlöst att försöka gänga i en skruv där. Det lutar nog åt att jag slår sprintarna inåt istället. Det ser ut som det finns utrymme för det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 11 Oktober , 2015 Jag svetsade fast en skruv på en glidhammare, gängade in skuven i tappen och knackade försiktigt ut den. Ganska smidigt. Bor du i Stockholmsområdet får du gärna låna och prova om det funkar. Skicka PM isf. Måste bara försäkra mig om att glidhammaren ligger där den ska så jag hittar den... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
annerborn 16 Postad 19 Oktober , 2015 I helgen skred jag till verket. Gängorna var skit, men med hjälp av en gängrenoverare från Biltema så kunde jag till slut få M8or att fästa någorlunda i hålen, sedan kunde jag dra ut dem med mina improviserade utdragare (se bilder i tidigare inlägg). Jag hade stagat upp drevet både med kilar, ställning och rep innan jag drog ut sprintarna. Det saggade bara ner typ en halv mm när sprintarna släppte. Sprintarnas "skallar" var mycket riktigt lite deformerade från tidigare demonteringar, så det var nog tur att jag inte försökte slå dem inåt. Då hade det förmodligen fastnat och/eller förstört bussningarna. Till monteringen i vår måste jag antingen ha lagat befintliga sprintar eller köpt nya. Tack för alla råd och tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser