Stefan_T 0 Postad 9 Oktober , 2015 Hej, Bytte generator från 35A till 70A generator med samma motorfäste. Motorfästet är en bult som går igenom generatorfästet och skruvas fast i motornfäste.. För 35A generatorn har det inte varit några problem men 70A "rycker" och sliter mycket mer i fästet. Bulten skjuvades naturligtvis rakt av. Det hade man ju kunnat räknat ut men .... Är det nu någon som vet om det finns något motorfäste som har två upphängningspunkter under generatorn så att bulten får avlastning på båda sidor om generatorn? Helst skulle jag vilja ha gummibussningar i på motorfästet också. Eller måste jag svetsa ihop något själv. /Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Oktober , 2015 Finns det inte en "arm" från det andra fäste på generatorn till motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_T 0 Postad 10 Oktober , 2015 Fästet på motorn finns bara på ena sidan av generatorn. Och det är den sidan som är längst ifrån remmen. Se bifogad fil. Jag har en svag känsla av att ingen av dagens generatorer sitter fast bara på ena sidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 10 Oktober , 2015 Då både fästet och generatorn har ganska långt hål bör det hålla, kanske vart skruven dålig innan bytet, dåligt åtdragen, eller varit för hårt dragen. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 Oktober , 2015 Staget, nr 9, borde stabiliserat generatorn. Min sitter på liknande sätt, helt stabilt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_T 0 Postad 12 Oktober , 2015 Kan ha varit dåligt åtskruvad. Bra att höra att det inte behöver vara fel på fästet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 12 Oktober , 2015 (redigerade) Kan ha varit dåligt åtskruvad. Bra att höra att det inte behöver vara fel på fästet. Det kan du se på bulten som gick av. Utmattningsbrott har en typiskt 'grynig' yta och sedan finns en liten kant där den faktiskt skjuvats av. Är den helt avskjuvad så ser den ut som den var klippt i bänksax och skulle gått av direkt du startade om batterierna var lite urladdade. Redigerad 12 Oktober , 2015 av s59746 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 578 Postad 12 Oktober , 2015 Jag bytte också på min MD3B, men hade inga som helst problem att få det stabilt med originalfästena. Generatorer sitter sällan med mer än en bult i underkant och en med justermöjlighet i överkant. Om du ser med blotta ögat att det "rycker och sliter" är det helt andra problem, antingen med generatorn i sig eller fästet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_T 0 Postad 18 Oktober , 2015 Tyvärr så ser jag inget på bulten där den gått av eftersom ytan är alldeles blank.Bulten måste ha gått av i somras utan att laddningslampan tändes. Spännanordningen måste vara av god kvalité eftersom den höll hela generatorn. Jag satsar på ny bult som dras med moment. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser