Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
raol

Spökfyr?

Rekommendera Poster

I slutet av hemseglingen som jag skrev om för några veckor sen, på väg ut ur Sotekanalen och in mot hamnen i Hunnebo, såg jag en fyr, eller vad som åtminstone såg ut att vara det, i en riktning ungefär NNÖ. Jag såg ljuset i ett par minuter från att jag passerade det sista prickparet ut ur kanalen, fram till att jag rundade nordspetsen av Ödby. I grova drag var ljuset i linje med Knivsholmen.

 

 

Jag såg ett rött ljus, med (ungefär) 2 s på, 1 s av, 1 s på, 1 s av, 1 s på, följt av en släckt period på några sekunder.

I fyrkaraktärspråk skulle det väl bli nåt i stil med: "LFl Fl(2) 12 s" om nu en sån kombination är möjlig...

 

Det underliga är bara att det inte finns nån matchande fyr i sjökortet...

Den enda fyr som finns någorlunda nära den linjen är fyren vid hamnpiren i Ulebergshamn, men den är dels för lågt placerad och dels lyser den bara med ett fast, vitt sken. Radiomasten nära Heestrand är också i ungefär rätt linje, och säkert hög nog, men inte ska väl den blinka likt en fyr? De har väl alltid fast sken, eller åtminstone snabbt blinkande utan tydliga intervall som fyrar har?

 

Jag vet att en del vindsnurror har blinkade varningslampor, men de brukar blinka synkroniserat i grupp, och jag tror inte det finns nån vindsnurra i den riktningen som är nära nog. Dessutom var ljuset jag såg inte högt över närmaste land. Knappast ens en fingerbredd på armlängds avstånd. Ljuskällan såg ut att vara rätt nära. Jag såg den lägre än bakomliggande land (som utgjorde en mörk skugga mot den ännu lite ljusa himlen).

 

Vad kan det ha varit som jag såg???

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För 50 år sen hade jag nog kunnat köpa den förklaringen, som nån spionhistoria, men vem kommunicerar med ljussignaler i dag? :)

 

För övrigt är det snarare bokstaven "D" i morsekod i så fall. Lång, kort, kort.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns mycket underligheter som man inte förstår.

 

Kom en gång från Mandal i Norge. La till på en brygga vid en verkstad, i en av de västra vikarna på Fläkkeröya, syd Kristiansand. Den ön Oksöy fyr står på. Hade haft en fin sleglingsdag i strålande väder hela förmiddagen. La tillbara för att äta middag. Kl. var ju runt 12.00.

 

När jag var klar, kastade jag loss och seglade åt Kristiansand. Efter en stund började det blåsa nåt fruktansvärt och regnet bara vräkte ner. Sikten blev nästan obefintlig. Plötsligt får jag sen en röd fyrbyggnad rakt föröver.

 

När jag kollade i sjökortet fanns det ingen fyr där överhuvud taget. När jag tittade upp var den borta. Sen fick jag se det röda i en annan riktning, för att ögonblicket senare va borta.

 

Fick förklaringen när en vindsurfare med rött segel flög förbi några meter akter om båten - glatt vinkande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Radiomasten NNÖ om Hunnebostrand?

 

Nä, fel riktning och alldeles fel höjd. Dessutom är jag uppväxt uppe på berget där den (numera två master) står, så den är välbekant för mig. Den har en fast röd lykta, för övrigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr i tiden brukade skärgårdsbefolkningen sätta upp falska fyrar så att skeppen gick på grund och kunde plundras, det var kanske en sådan fyr du råkade ut för ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det var ett flygande tefat, och som ville kommunicera med bohuslänningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För 50 år sen hade jag nog kunnat köpa den förklaringen, som nån spionhistoria, men vem kommunicerar med ljussignaler i dag? :)

 

För övrigt är det snarare bokstaven "D" i morsekod i så fall. Lång, kort, kort.

 

Annars var Bjorns_Snipas svar om siffran 6 ganska lattjo...   :)  Tänk om det var någon som ville ha lite kuttrasju med älskare/älskarinna, och telegrafsignalerade i mörkret... Du såg inte om det månne kom något svar bakom dig   B)   :D     :D

Redigerad av Kenneth_SSSSS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... kanske var det nån gammal "stofil" som morseblinkade sitt "D" i all vänlighet och därmed försökte varna dig att hålla undan, alltså "keep clear"? Kanske hade denne svårigheter att manövrera? Lång-kort-kort är morsealfabetets kod för bokstaven D, och ingenting annat. Dagtid är motsvarande signalflagg för bokstaven "D" mönstrad enligt länken nedan, detta oavsett militärt eller civilt?? 

Erkänner villigt och direkt att inte heller jag hade förstått ett sådant ålderdomligt budskap som jag gissar är fallet här, men men??
http://www.travel-images.com/international-maritime-signals.html.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"D" enligt ISB är "Håll undan för mig, jag manövrerar med svårighet". 

Signalflaggs D kan vara lämpligt tryck på tröjan för en del.

 

Själv brukar jag använda signalen "AK", det brukar hålla rent.

 

post-80529-0-34914500-1444403955.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marinen har övningar i området, troligt att dom använder ljusmorse.

 

Kanske, men detta var tre veckor sen, inte nu.

 

Signalen var väldigt väl tidsstyrd. Det var inte en manuellt "knackad" signal.

 

Marina ljussignaler är väl normalt med vitt ljus också.

 

Möjligen var det ett fartyg som låg där och arbetade, och signalerade på det viset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske någon med en "programmerbar lampa". Smart tänkt i så fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr i tiden brukade skärgårdsbefolkningen sätta upp falska fyrar så att skeppen gick på grund och kunde plundras, det var kanske en sådan fyr du råkade ut för ?

 

Det var kanske nån som var avundsjuk på att TS fått en ganska skaplig segelbåt, som han själv hett eftertraktade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Det finns så mycken "sk---t" som blinkar överallt. Ni skulle se alla konstiga fiskebåtar utanför Portugal samt  vid de Frysiska öarna. Å ingen enligt reglementet. Bla har de blåljus som polisen på vissa nät de släpar.

Kan ha varit så enklet som en spegling av  någon arbetsbåt eller likn.

 

Thallathas ♫♫ röda stuga skall man inte tåga förbi....♫♫♫ livsfarligt att segla ner en surfare, stackaren....

Själv brukar jag se gummor med risknippen på ryggen efter vägrenen å då vet jag det är dags att sova å inte köra bilen längre. In på första bästa perkering.

Skall just ta upp båten o en ½ timma.

Tänk positivt, snart äre vår igen.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju surfaren som nästan seglade ner mig - fast han hade nog stenkoll på vad han gjorde. Vilken fart dom kan få på såna flytetyg när det blåser. 

 

Sen gick jag till en "friareal" där jag varit tidigare och la mig långsides. Tog av mig de våta paltorna. käkade och kröp ner i sovsäcken.

 

Vaknade  nästa morgon i ett strålande solsken. En sån händelse som man nog aldrig glömmer.

 

Kalman - vi måste få tagit en sväng i den Bohuslänska skärgården och bl.a, bese platsen för denna händelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Det blir nog lite svårt käre Thallatha.Tog upp båten idag så hur skall jag komma till Bohus?

För du menar väl inte att det finns annat sätt att ta sig dig än att segla?

:)

Kan meddela för alla andra att där jag spacklat kölens framkant med epoxi är det alldeles slätt å rent. Även "giftfärgen" bortspolad, så det var ju onödigt att smeta på det. Alltså, det finns belägg/bevis för att rent blankt epoxi är lika bra som giftfärgerna.

 

Å jo, båten har varit i saltvatten å seglat även om det var en kort tid. Å vatenlinjens överkant är bortspolad av havet/vågorna men gelcoten under är ren å fri från beväxlighet. På rullande sten växer ingen mossa---på rullande båt växer inget sjögräs.

 

Däremot var det en massa växtlighet snurrad runt proppaxeln, men mot det hjälper bara en vass kniv å dykardräkt. Jag vägrade att bada innan båten gick ut från bryggan till upptagningsstället, med tanke på hur jag  ääälskar det varma sköna vattnet å trivs läääännnnge i det....speciellt så här års.....å med tanke på att jag gjorde samma manöver för en vecka sedan å det var sk.....iiit kaaaalllttt....stelfrysen bara efter ett par minuter i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får väl ta en tur ut till Ödby en kväll, promenera ut till norra udden och se om jag ser ljuset igen. Ser jag det kan jag nog pejla och ta reda på bättre var det kommer ifrån. Ser jag det inte var det nåt tillfälligt, som en arbetande båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det där det ligge en musselodling? Isåfall kan teorin med arbetsbpten stämma.

 

Jag har också sett blinkande röda ljus, men på annat ställe. Det var på norra Björkö, när jag stängde av min motor och lyssnade så förstod jag att det var den lokala motorburna ungdomen som stod och hängde vid nån grusväg, det var bromsljus från mopeder jag såg. Troligtvis omedvetet signalerande, på EU moppar påverkas bromslyktan även av handbromsen. Men där du såg dina röda ljus finns det väl ingen möljighet att köre med moppe?

 

Vidare har jag sett något oregelbundet "quickflash" det var en sådan där roterande ventilator på ett hus som relekterade ljuset från någon belysning.

 

UFO, ja det är nog den mest troliga förklaringen! Det vet ju alla som sett MiB hur in i helskotta mycket aliens som finns överallt! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir nog lite svårt käre Thallatha.Tog upp båten idag så hur skall jag komma till Bohus?

För du menar väl inte att det finns annat sätt att ta sig dig än att segla?

:)

 

Men du har ju traktor - den borde väl fungera även i vår steniga miljö.

 

 

 

 

Å jo, båten har varit i saltvatten å seglat även om det var en kort tid.

 

 

Nu överdriver du allt våldsamt.

 

Du gick från Södertälje via Nynäshamn, Dalarö och genom Baggenstäket och Skurusundet. När du passerat Kungshamn girade du babord - gick du på västra eller östra sidan om Sveriges ö!?

Sen vidare mot Hammabyslussen.

 

På den sträckan finns väl inget saltvatten. Med bästa vilja kan det kanske betecknas som bräckt dyvatten.

 

Nej skall du känna på saltvatten i Sverige får du allt komma till Västkusten. 

 

Fick precis en "beställning" på en båttur  morgon. Barn och barnbarn.  Kastar du dig  traktorn och kör så mycket du kan, hinner du hit och kan följa med. Sista turen för i år - om man inte räknar nästa veckas transport  till upptagningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det där det ligge en musselodling? Isåfall kan teorin med arbetsbpten stämma.

Det skulle kunna tänkas! När jag plottar ungefär den sektor inom vilken jag såg ljuset, så blir det faktiskt precis åt det hållet. Fast det krävs en rätt hög mast för det, tror jag.

 

post-103957-0-82018600-1445897962_thumb.png

 

Jag har också sett blinkande röda ljus, men på annat ställe. Det var på norra Björkö, när jag stängde av min motor och lyssnade så förstod jag att det var den lokala motorburna ungdomen som stod och hängde vid nån grusväg, det var bromsljus från mopeder jag såg. Troligtvis omedvetet signalerande, på EU moppar påverkas bromslyktan även av handbromsen. Men där du såg dina röda ljus finns det väl ingen möljighet att köre med moppe?

Detta var en mycket exakt signal, med precist tidsstyrda intervall. Inte nåt man omedvetet orsakar med bromsljus på en moppe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-106994-0-62847100-1445928138_thumb.jpg

 

Ibland kanske man ser det man vill se och egentligen inte det man i verkligheten ser!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju ett stort antal vindsnurror numera. Med röda synkront blinkande ljus. Om man tänker sig att rotorbladen roterar framför detta ljus kan ett sådant blad ibland täcka varningsljusets kort blink. Kan detta vara en förklaring till serien oregelbundna blinkningar?

bergsmag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom utifrån i svarta natten mot land.

Fick se en "fyr" som inte kunde identifieras med hjälp av blänken.

Saktade farten för att kolla upp positionen.

Den var korrekt, (fattas bara annat).

Så småningom fick jag förklaringen.

Det var ett backkrön där strålkastarna från bilarna som passerade krönet kort lyste ut över havet.

 

På skepparkursen fick jag frågan:

Du ser ett vitt fast ljus, vad är det?

En cykel svarade jag.

Läraren, en pensionerade sjökapten, suckade och bad om ett "riktigt" svar.

Jag svarade: ett vitt ljus kan vara vad f.n som helst, i mitt fall var det en cykel på isen.

Jag ägde en isbrytande bogserbåt då.  B) 

http://lasselundell.se/lyckeby.html

http://lasselundell.se/februari.html

post-52966-0-98518000-1450292829.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...