Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
aftersun

verktygssamling till båten

Rekommendera Poster

Då vi skaffat oss första båten är det dags att införskaffa en extra uppsättning verktyg att ha i båten.

 

Någon som har erfarenhet av färdiga verktygsset från bauhaus? t.ex. detta http://www.bauhaus.se/verktygssats-i-vaska.html?gclid=Cj0KEQjwqNiwBRDnq93MioaqtKQBEiQAb7Ezn-i5_TqNeE8QEqs4QCxUUdDQQbnJlSNVGU3jSISLTqYaAupN8P8HAQ

 

Väskan är av kraftigare plast vilket måste vara en fördel kontra metall att förvara längre tid i båten? Eller är det lösa verktyg som är att föredra? Hur förvarar ni era?

 

*EDIT* Lägger till att jag tidigare köpt bra lösa mejslar från Wisent, vilket är märket till väskan+delarna jag länkade till.

Redigerad av aftersun
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var ju en präktig uppsättning. Själv har jag visst sju verktygslådor, köpt/ärvt/fått. Trots det har jag skaffat/anpassat några verktyg till båtens behov. Eftersom jag inte kan släpa med mig alltihop har jag i stället en liten låda om 8x8x30 cm med i stort sett det som behövs för att riva motorn och allt på båten. Väsentligt är att den är snabbt lättåtkomlig. På semestern tar jag med lite extragrejer som lödpenna, gasolbrännare, en lös borrchuck och borrar. Packningspapper, packningssilikon och plast m.m. är alltid med. Svårt att förutse vad man kommer att behöva men med åren har det visat sig vara mindre än man tror, och ofta inte det man tror.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktiga är att du har de verktyg som passar din motor, propeller, filter m.m.

Vad jag menar är att du ska kolla om det är mm, tum, torx, kanske extra stor hylsa till propellerkonan osv.

Själv har jag en lagom uppsättning i båten och resonerar som att går något större sönder så måste jag ändå ha reservdelar och ta mig in till fastland, då kommer jag åt mer verktyg på ett eller annat sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut, vilka verktyg som behövs har jag koll på. Jag var nog lite otydlig i min frågeställning.

 

Hur förvarar man verktygen bäst på en båt? Den väskan jag länkade till är en hård plastväska troligtvis med metalldelar. Misstänker att detta kanske inte är att föredra!? Är en mjukare tygväska bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådana där väskor med en stor mängd olika verktyg till attraktivt pris brukar dessvärre vara av litet sämre kvalitet. Visserligen har jag själv en hylsnyckelsats från Vinsent och Bauhaus i båten.

Men bättre billiga verktyg än inga alls. Eller man sparar en massa svordomar och irritation med bra verktyg, välj själv!

 

Jag köpte nyligen en sats med Bachos skruvmejslar, och Biltemas ringnycklar, det ser ut som om dessa nycklar är gjutna i Bachos formar. Jag är aktiv i verkstadsgruppen i förening i Göteborg som kör och renoverar gamla spårburna lokaltrafikfordon, och här misshandlas verktygen friskt, men Biltemas ring- och blocknycklar har klarat sig väldigt bra. Vi tror då att dessa är tvillingar till Bachos, fast "no name".

 

Verktyg rostar i allmänhet, så förvara dem torrt, det är ju sällan praktiskt att smörja in dem någon olja även om det hade hjälpt.

 

Jag har med mig en hylsnyckelsats i mm (Volvo-Penta).

En uppsättning ringnyckar med spärr, samt en uppsättning utan spärr.

Spårskruvmejslar, stjärnmejslar, samt en Blitema bitsmejsel (=skiftmejsel)

En sats insexnycklar.

Brytbladskniv, morakniv.

Bågfil och en enkel såg.

Liten snickarhammare.

Några olika skiftnyckar, samt en stor som greppar muttern vid hjärstocken.

 

Liten AEG skruvdragare/borrmaskin med borr och bits.

 

Elektrisk (12v) och gasoldriven lödpenna.

 

Avbitartänger, en stor och några små.

Kabelskopressartång med utväxling, kabelskalartång.

Multimeter, ibland även tångamperemeter.

 

Det absolut viktigaste verktyget är en böjbar SLANGKLÄMMESKRUVMEJSEL.

 

Vidare finns det en handslägga av plast fylld med blyhagel (Biltema eller Jula) bland bergskilarna, bra mycket bättre än de där små släggorna som kan orsaka ögonskador och för oväsen...

 

Jag har två numera rätt tunga Raco-lådor med rostfria/syrafasta skruvar och maskinskruvar, muttrar, brickor och annat smått och gått.

Två sortimentlådor med kabelskor.

En låda med olika slangklämmor.

En låda med olika glödlampor, LED-lampor, diverse strömbrytare och nån "sockerbit" för högst tillfälliga nödlagningar.

Vidare finns det bränslefiler, oljefiler, drivremmar och impellrar som reservdelar.

Det finns också en plastpåse med diverse kabelstumpar och kanske några längre bitar.

Några förpackningar med buntband i olika storlekar, samt litet krypslang.

 

Sedan finns det någon spackelspade och litet Plastic-Padding samt gelcoatspackel.

Snabblim och epoxilim, samt kanske nån skvätt med trälim. Nån tub med Sikafllex eller liknande finns det ofta också ombord.

 

Vidare kan man väl räkna "cyklop", snorkel, simfenor och våtdräkt till säkerhetsutrustningen, alltid är det väl någon som fått en lina i propellern eller någon brunalg "Malacos kolasnören" i kylvattenintaget.

 

Träpluggar att slå in i skrovgenomföringarna, samt en kemisk variant på dessa.

Tändstål, nödraketer, bloss...

 

Undrar varför båtens vattenlinje hamnat under vattenytan...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Undrar varför båtens vattenlinje hamnat under vattenytan...

 

Konstigt - jag har också reflekterat över detta.

 

Det spelar ingen roll att jag byter båt - ganska snart är det lika dant i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan jag kör något till återvinningen slaktar jag det och tar vara på sånt som kan bli "bra att ha". Skruvar och muttrar testar jag med en magnet, de omagnetiska får åka med till skruvlådan i båten.

Magneten kommer från ett slaktat skivminne till en dator på 70-talet (2Mb, 40 cm i diameter, räckte långt på den tiden)

Ett tallriksunderlägg av kork blev gavelpackning i färskvattenkylningen, håller ännu efter 15 år.

Och viktigast av allt, en liten rulle vanlig ståltråd. En söndag i Västervik (inga affärer öppna) gjorde jag ett generatorstag av en ståltrådsgalge. Höll till Oskarshamn där man kunde köpa ståltråd att göra ett nytt av. Höll resten av semestern, men ståltrådsgalgar är tydligen inte så vibrationståliga.

Numera sitter det ett riktigt stag på plats. Var i ett tidigare liv ett hängrännebeslag.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder en sån plastlåda där flera "hyllor" med sortimentaskar fälls upp i toppen,typ fiskelåda.

Jag är nöjd med den dels för att den är helt i plast så inget rostar eller blir mökigt. Men framför allt för att man efter ett par år har fler "bra å ha prylar" i småfacken än egentliga verktyg. Utöver verktygen som ryms i botten av lådan (vanligaste standardverktygen) har jag en lagom stor hylsnyckelsats också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett vilken låda man har och vilka verktyg som finns i den så rostar det så småningom. Och det verktyget man behöver är ofta inte med. Därför blir lådorna med grejer fler och fler.

Till listan på bra-å-ha saker ovan (George-Ohm) vill jag lägga några bitar teak-plank (man vet aldrig var man behöver stadga, i mitt fall behövde jag det till durken en gång), vulk-tejp och packningsmaterial. Silvertejp är också alltid bra att ha.

 

Faktum är att jag har plockat en hel del verktyg som jag tidigare hade i bilen till båten. Går något sönder på bilen kan jag oftast inte laga det själv! Och så sitter man ju inte i "sjön" i bilen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag det fungerar bäst med flera verktygsväskor, lättare att hantera och att stuva. I min båt har jag en sats med hylsor, blocknycklar, mejslar mm. Ganska liten men väl använd. Kostade 295 kr på 80-talet men har hållit utan problem. Något liknande: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Hyls--och-Dragverktyg/Hylsnyckelsats/Hylsnyckelsats-med-bits-och-blocknycklar-51-delar-2000020049/

Man upptäcker att det är vissa speciella verktyg man bövel, då får man fylla en låda med sådan.

Vill man ha en bra, tät väska, kolla dessa: http://www.clasohlson.com/se/Väska/Pr314142000

Har några till div fotoutrustning som överlevt långa tider i fuktig miljö.

--

Nästa båt ska ha akterhytt med verktygstavlor, skruvstäd, hyvelbänk (i teak!).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just idag var det enda viktiga verktyget ombord en isskrapa. Väl tillbaka i hamn konstaterar jag att en annan dag ser det annorlunda ut.

post-96037-0-54427200-1444419983_thumb.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åren som VP-ägare lärde mig att alltid ha;

 

  • 1 uppsättning fasta blocknycklar 7-17 mm
  • 1 medelstor skiftnyckel
  • 1 slangklämmemejsel
  • sidoavbitare
  • hylsnycklar för oljepluggarna
  • kraftavbitare
  • spetstång
  • kniv
  • bågfil (finns handtag för rak/öppen montering)
  • borrsväng modell mindre + borr 5-10 mm
  • trattar
  • flat/kryssmejslar
  • "maskinisthammare" (finns på Jula)
  • kontaktlim
  • trasor

Till detta en egen liten låda med eldetaljer;

  • reservlampor
  • multimeter
  • säkringar
  • tvåtrådiga kablar
  • toppklämmor (ubåtar)
  • eltape
  • vulktape
  • batterikabelskor i reserv
  • elmejslar
  • sidoavbitare

Slutligen en låda med;

  • rostfri skruvar och bultar
  • muttrar med/utan nylon
  • brickor
  • slangklämmor
  • gummislangar i förekommande dimensioner
  • generatorrem
  • impeller i reserv
  • vattenfast fett
  • packningsmaterial
  • flytande packning
  • gänglåsning
  • gängtape

 

Speciellt med en äldre båt är det lämpligt att ha allt detta ombord. Det är alltid något som behöver fixas, även om det inte händer varje gång (som tur är).

 

Glöm inte bort att det kan vara bra att ha ett cyklop med snorkel samt en våtdräkt ombord. Guld när man måste ner och ta bort ett rep runt propelleraxeln eller för rengöring. Smart är att förse sin slidkniv med ett band som ligger runt handleden...

Redigerad av AM2010

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En låsbar svetstång är en hjälpande hand som t.ex. kan hålla i en mutter på insidan medan man själv skruvar på utsidan. När man jobbar på insidan är en pannlampa också bra.

Jag har verktygen i en gammal stor datorväska med många vadderade fack.

Redigerad av Bjorns_snipa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nästa båt ska ha akterhytt med verktygstavlor, skruvstäd, hyvelbänk (i teak!).

 

Å katten - är det så jag skall ha det i akterruffen, som jag funderat på att renovera men inte kommit till skott med ännu. 

 

Hyvelbänk i teak var det.  :)

 

Verkygstavlor med en centralt placerad isskrapa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Å katten - är det så jag skall ha det i akterruffen, som jag funderat på att renovera men inte kommit till skott med ännu. "

Erkänn att det kliar i fingrarna!

 

När jag skulle ha en andrabil så köpte jag en liten skåpbil, det hemskt praktiskt att kunna ha med sig en massa grejor inkl ett litet elverk.

Något behov av akterruff har jag aldrig sett men på senare tid har jag börjat inse att eftersom man nu är en sådan människa som inte kan låta bli att fixa saker så skulle det vara praktiskt med ett lager/verkstad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det akterruff på den båten jag har nu. Köpte den inte för akterruffen, utan för den inre styrplatsen.

 

Sen 2008 har vi sovit i akterruffen en natt. Annars blir det mest stuvutrymme och en himla röra..

 

Fast en liten arbetsbänk (i teak) hade ju varit trevligt. Med ett litet skruvstäd där man skulle kunna spänna fast saker, och ett litet hyvelbänksbeslag. Eftersom båten är ganska bred och  den dessutom har koster/snipskrov, skulle man kunna få den bred men ändå ganska djup bänk - på mitten, utan att det inkräktade så mycket på ett ev högst tillfälligt sovutrymme.

 

Ett litet aber i sammanhanget är att jag alldeles nyss, i ett mail till bästa seglarkompisen Kalman, med emfas hävdade att jag inte skulle börja på några nya projekt i båten, utan göra färdigt allt som jag börjat på. Hur slingrar man sig runt ett sånt uttalade, utan att framstå precis sån man är!?  :huh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sedan länge ur skåpet kommen som verktygsfetischist är jag kanske fel snubbe att svara på det här, jag lever efter regeln att man bör ha tillgång till minst ett exemplar av varje verktyg framställt av människohand sedan industrialismens era började, men....

Om man inte sedan tidigare har några verktyg tycker jag att satsen från Bauhaus verkar vettig. Verktygen är ju inte i toppklass men det känns inte bra när den där riktigt dyra kvalitetsprylen faller över relingen och ner i djupet.

Beroende på vilken motor som finns i båten kan det vara nödvändigt att komplettera med blocknycklar i tumsstorlek.

Bland annat Volvos bensinare är ju skapta så att allt som sitter i motorblocket är i obskyra tumsstorlekar men ju längre ut från motorblocket man kommer desto vanligare blir det med metriska dimensioner.

 

Senast jag skruvade med min motor och drev passade jag på att sätta alla verktyg som användes under arbetet i en egen box. Då behöver man inte tynga båten med verktyg i dimensioner som inte passar någonstans i båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det akterruff på den båten jag har nu. Köpte den inte för akterruffen, utan för den inre styrplatsen.

 

Sen 2008 har vi sovit i akterruffen en natt. Annars blir det mest stuvutrymme och en himla röra..

 

Fast en liten arbetsbänk (i teak) hade ju varit trevligt. Med ett litet skruvstäd där man skulle kunna spänna fast saker, och ett litet hyvelbänksbeslag. Eftersom båten är ganska bred och  den dessutom har koster/snipskrov, skulle man kunna få den bred men ändå ganska djup bänk - på mitten, utan att det inkräktade så mycket på ett ev högst tillfälligt sovutrymme.

 

Ett litet aber i sammanhanget är att jag alldeles nyss, i ett mail till bästa seglarkompisen Kalman, med emfas hävdade att jag inte skulle börja på några nya projekt i båten, utan göra färdigt allt som jag börjat på. Hur slingrar man sig runt ett sånt uttalade, utan att framstå precis sån man är!?  :huh:

 

Den dagen man inte får börja några nya projekt har väl livet tappat sin mening?

--

Eftersom akterruffar inte brukar ha så bra spåhöjd får man väl ha en fast pall att kunna sitta på. Tänk vad skönt när man ska fixa något, kunna sitt vid en oöm bänk med riktig belysning och nödiga verktyg inom räckhåll!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Den dagen man inte får börja några nya projekt har väl livet tappat sin mening?

--

Eftersom akterruffar inte brukar ha så bra spåhöjd får man väl ha en fast pall att kunna sitta på. Tänk vad skönt när man ska fixa något, kunna sitt vid en oöm bänk med riktig belysning och nödiga verktyg inom räckhåll!

 

 

Börja på - det är väl illa nog börjar tänka på nya projekt när man har hur många gamla projekt- visserligen fungerande men inte helt klara. 

 

Detta har jag lovat dyrt och heligt i flera år, men så dyker det upp någon ny ide - och sen är det klippt.

 

Verktyg för att jobba med motorn skulle jag kunna bära iland. Bilen har jag inte rört en skruv på, på 25 år. Sen jag lät installera en ny motor har jag rört den heller. Dom servisar som har varit har jag överlåtit åt killen som installerade den. Vete katten om jag inte seglar till Smögen och låter honom ta hand om det om det skulle inträffa nåt. 

 

Fick en tamp i propellern vid Lysekil somras. Motorn gick men gjorde ingen större fart.  Seglade till Smögen för att lyfta båten. När jag kom fram hade tydligen tampen lindat av sig under seglatsen, för motorn gick som vanligt och båten gjorde den farten den brukar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag har en isskrpa också, minns nu inte exakt vad jag använde den till, möjligen att skrpa bort onödig tätningsmassa.

Hittade en sådan där luftpåfyllare med manometer, till bildäck ombord.... och sådana är ju väldigt bra, till just bildäck, möjligen till fendrar också, men då skall man ju ha en kompressor att ansluta den till, och det har jag inte...

 

Tejp, är väldigt bra att ha, köp några rullar högkvalitativ eltape från 3M. Lägg även en rulle i förbandsväskan!! Den är ganska hudvänlig, elastisk och fäster hyfsat på fuktig hud. Jag har tejpat diverse skärsår med sådan, bra för tillfälligt bruk.

Ståltrådsgalar i all ära, men buntband är fina grejer, lagade tillfälligt tömningspumpen till septiktanken med buntband i somras.

 

Vävtape är bra också!

 

Kompisen hittade ett skruvstäd i en draglåda under ett fotsteg, andra eller tredje säsongen han seglade den båten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar ju finnas skyltar där det står att man inte får uppehålla sig på bildäck under färd?/ (kunde inte låta bli)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar ju finnas skyltar där det står att man inte får uppehålla sig på bildäck under färd?/ (kunde inte låta bli)

Således är det lätt att ordna med bildäck även på mindre båtar (man kan ju ta ett hjul från en klassisk Mini, hundkoja) men det är väl besvärligare att fixa en taxfree shop, vi har ju en tysk schäferhund ombord med det är väl ingen idé att göra nån affär av det... :blink:

 

Nog om det.

Polygrip-tänger i olika storlekar är ju ovärderliga, vi har dessutom en som funkar bra till att knäcka klorna på diverse skaldjur med.

Vidare en sådan där "plockmagenet" då man tappat ned någonting i kölsvinet under motorn... dessvärre är det man tappar oftast i mässing- eller bronslegering och rostfritt. Men det finns smarta griptänger också.

 

Jag tappade ned locket till sjövattenpumpen under en varm motor i ett trångt motorrum på en Nimbus en gång... hade ingen plocktång.

Men med hjälp av en radioantenn och en på fingrarna fasttejpad större polygrip (Kamaza tools) och sjuhundra besvärjelser, fick jag till slut upp locket.

 

Jag skrev det innan, men en flexibel slangskruvmejsel borde det vara lag på att medföra ombord, alltid finner man nån slangklämma som behöver dras åt eller lossas, och det är rent vanskligt att hålla på att feppla med en spårmejsel, särskilt som skruven nästan alltid sitter åt "fel" håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blockmagnet och slangskruvmejsel håller jag med om är ovärderliga, har fiskat upp hylsan några gånger med magneten. Borde säljas i par.

Polygrip och skiftnyckel hör inte till mina favoriter men svetstång och rörtång kan jag inte vara utan.

Och så Gaffatejp och koppartråd. Det man inte kan reparera med detta är inte vår att laga.

De som kommer från landet har även balsnöre de brukar vara uppleda på att laga det mesta med just balsnöre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi förvarar våra verktyg i en verktygssäck av plast för att hålla fukten borta så mycket som möjligt.

 

Här har jag gjort en lista på div. verktyg som kan vara bra att ha med hjälp av synpunkter från några här på MG.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi förvarar våra verktyg i en verktygssäck av plast för att hålla fukten borta så mycket som möjligt.

 

Här har jag gjort en lista på div. verktyg som kan vara bra att ha med hjälp av synpunkter från några här på MG.

 

Mackey

 

Saknar isskrapan på den listan ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saknar isskrapan på den listan ;)

 

Det är en lista för normalsvensk sommarsegling.

 

Till vintern är säkert isskrapa bra och kanske även låsspray.

 

Isborr för fiske och en ispik för att komma iland säkert kan också behövas.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åren som VP-ägare lärde mig att alltid ha;

 

  • 1 uppsättning fasta blocknycklar 7-17 mm
  • 1 medelstor skiftnyckel
  • 1 slangklämmemejsel
  • sidoavbitare
  • hylsnycklar för oljepluggarna
  • kraftavbitare
  • spetstång
  • kniv
  • bågfil (finns handtag för rak/öppen montering)
  • borrsväng modell mindre + borr 5-10 mm
  • trattar
  • flat/kryssmejslar
  • "maskinisthammare" (finns på Jula)
  • kontaktlim
  • trasor
Till detta en egen liten låda med eldetaljer;
  • reservlampor
  • multimeter
  • säkringar
  • tvåtrådiga kablar
  • toppklämmor (ubåtar)
  • eltape
  • vulktape
  • batterikabelskor i reserv
  • elmejslar
  • sidoavbitare
Slutligen en låda med;
  • rostfri skruvar och bultar
  • muttrar med/utan nylon
  • brickor
  • slangklämmor
  • gummislangar i förekommande dimensioner
  • generatorrem
  • impeller i reserv
  • vattenfast fett
  • packningsmaterial
  • flytande packning
  • gänglåsning
  • gängtape

Speciellt med en äldre båt är det lämpligt att ha allt detta ombord. Det är alltid något som behöver fixas, även om det inte händer varje gång (som tur är).

 

Glöm inte bort att det kan vara bra att ha ett cyklop med snorkel samt en våtdräkt ombord. Guld när man måste ner och ta bort ett rep runt propelleraxeln eller för rengöring. Smart är att förse sin slidkniv med ett band som ligger runt handleden...

 

Jösses va mye grejer. Jag har ett nummer till sjöräddningen istället :) , utöver de verktyg som behövs för årlig service och på/av-mastning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jösses va mye grejer. Jag har ett nummer till sjöräddningen istället :) , utöver de verktyg som behövs för årlig service och på/av-mastning.

Man är ju olika, men personligen vill jag klara mig själv så långt det är möjligt och då går det åt en del verktyg (särskilt om man har motorbåt).

 

SSRS är en nödlösning när det gäller fel jag kan fixa själv.

 

Jag tycker det är kul att fixa det som kan fixas, så det är inte någon belastning. För mig är det inte heller någon belastning att ha en uppsättning verktyg (kanske 5 kg) som klarar det mesta man kan drabbas av på en segelbåt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jösses va mye grejer. Jag har ett nummer till sjöräddningen istället :) , utöver de verktyg som behövs för årlig service och på/av-mastning.

Man är ju olika, men personligen vill jag klara mig själv så långt det är möjligt och då går det åt en del verktyg (särskilt om man har motorbåt).

 

SSRS är en nödlösning när det gäller fel jag kan fixa själv.

 

Jag tycker det är kul att fixa det som kan fixas, så det är inte någon belastning. För mig är det inte heller någon belastning att ha en uppsättning verktyg (kanske 5 kg) som klarar det mesta man kan drabbas av på en segelbåt.

 

Mackey

 

Jo jag håller egentligen med och var inte jätteallvarlig. Har än så länge fixat all form av lagande själv också.

Men själv håller jag mig ändå till rätt basic grejer i båten. Dels för att jag lämnar den olåst, så ingen behöver bryta sönder den. Men kanske även beroende på var den används. Jag håller ju till på mälarn så det värsta som kan hända är väl att jag flyter iland nån annan stans än där jag tänkt om något går sönder. Jag bor bredvid bryggan med så jag har ju nära till verktyg när båten är hemma. Annars hade det säkert blivit verkstad av akterruffen i min båt också :).

Redigerad av mikael_matsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Saknar isskrapan på den listan ;)

Det är en lista för normalsvensk sommarsegling.

 

Till vintern är säkert isskrapa bra och kanske även låsspray.

 

Isborr för fiske och en ispik för att komma iland säkert kan också behövas.

 

Mackey

Om man nu skall vara fullt allvarlig är det inte för vinterbruk jag länge haft isskrapor i mina verktygslådor. Jag tycker de funkar bra när man behöver hyfsat hårda men inte vassa underlag eller stöd att bända mot, mjukskrapa div klägg och lite annat. Blev mest glad åt att faktiskt få avsedd användning för den förra fredagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...