redpirate 0 Postad 8 Oktober , 2015 Hej! Skall byta motorolja i en volvo penta 5.0 Gl motor 2002 årsm. Vilken skall jag välja; helsyntetisk, delsyntetisk eller mineralolja? Undrar RP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 8 Oktober , 2015 Volvo Penta rekommenderar mineralolja 15W/40 VDS3 i alla bensinmotorer tillverkade före 2008. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
redpirate 0 Postad 8 Oktober , 2015 Tack! Den tidigare ägaren rekommenderade delsyntetisk olja. Är det ok. att byta till en mineralolja? (Har hört rykten om att man bör undvika detta. /RP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 9 Oktober , 2015 Tidigare användes en syntetisk olja i dessa motorer, och det var inga problem att byta till en mineralolja. Jag är av den åsikten att man inte ska lyssna på " experterna på bryggan", utan kolla vad tillverkaren rekommenderar. Nu har Volvo Penta sänkt priserna kraftigt på sina oljor och andra servicedelar, så det är inte så stor skillnad på original och pirat längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
redpirate 0 Postad 11 Oktober , 2015 Tack igen! Helt sant att man inte skall lyssna på alla "experter" som sätter myror i huvudet på en och ibland presenterar helt olika lösningar på ett problem. Tur att detta forum finns /RP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 11 Oktober , 2015 Jag har bestämt mig för att syntetolja är bättre än mineralolja. Men en båtmotor går normalt så få timmar att det antagligen inte spelar någon roll! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 11 Oktober , 2015 Jag har bestämt mig för att syntetolja är bättre än mineralolja. Men en båtmotor går normalt så få timmar att det antagligen inte spelar någon roll! Om motorn är gammal och sliten är mineralolja bättre helt enkelt därför att du får ett högre oljetryck med den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 11 Oktober , 2015 (redigerade) Jag är inte så kunnig på motorer. Ett högre oljetryck är bättre än lägre därför att... ? Redigerad 11 Oktober , 2015 av Funkis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 11 Oktober , 2015 Jag är inte så kunnig på motorer. Ett högre oljetryck är bättre än lägre därför att... ?För att förhindra att motorn får ett lagerhaveri, en sliten motor har mer spel i lager och glidbanor vilket kan leda till att oljefilmen som skall smörja kan fallera eller utebli med ett haveri som följd,Där är ofta en mineralolja bättre eftersom den har en högre viskositet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 11 Oktober , 2015 Nej, en mineral har inte en högre viskositet än en syntet. Snarare är det så att en bra syntet bibehåller sin viskositet i ett bredare temperaturspann än motsvarande mineral. Det som möjligen kan tala för en mineral är att oljefilmen tenderar att hänga kvar på ex vippor, kamnockar längre än syntet som fortare rinner av och tillbaka ner i tråget (motorn avstängd alltså) vilket teoretiskt skulle leda till större slitage i startögonblicket om motorn körs sällan. Som redan sags, följ Pentas rekommendation. Om motorn inte har rullvippor är en olja med högt zinkinnehåll (ZDDP) att föredra om du vill läsa på lite extra inför ditt inköp av olja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 11 Oktober , 2015 Volvo Pentas bensinmotorer efter år 2000, levererades med mineralolja i tråget. Läser man instruktionsboken noga, ser man att man måste använda mineralolja de första 150 timmarna. Sedan "får" man använda syntetolja. Tittar man på oljepåfyllningslocket, står det att man ska använda syntetisk SAE 30 olja. En olja som aldrig har funnits i Volvo Pentas sortiment i Europa. Så det är lite förvirrande. Senare kom man underfund med att Volvo Pentas multigrade syntetolja skadade katalysatorerna, på de katalysatorrenade motorerna. Då kom man med de nuvarande rekommendationerna. I motorer tillverkade före 2008, används samma olja som i dieselmotorerna. I motorer tillverkade senare, används den nya oljan för bensinmotorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 12 Oktober , 2015 (redigerade) Det där med olja är intressant och trådarna brukar kunna bli hur långa som helst... Enligt instruktionsboken till din motor skall du använda en helsyntet olja SAE 20W/50 eller 15W/50, om du inte kan få tag på den raka SAE30-oljan som precis som tidigare nämnts inte sålts i Europa. Enligt Marinepartseurope.com ska du ha mineral 15W/40 artikelnummer 3840003 vilket enligt förpackningen är en Dieselmotorolja. Detta är sannolikt en uppdaterad rekommendation? Jag har liknande motorer (med samma oljerekommendation i instruktionsboken) och skulle personligen inte använda en mineralolja oavsett vad VP rekommenderar. I entusiastbilen som går mycket bankörning med höga belastningar kör jag enbart Motuls raceolja 300V och då den råkar vara just 15W/50 få den tjänstgöra även i båtmotorerna. Helt säkert overkill men det känns bra att veta att man har en riktigt bra olja i maskinerna. I slutändan tror jag att du ska bestämma dig för ett alternativ och köra på det och inte byta en massa mellan syntet och mineral. Kanske googla och läsa på lite om skillnaderna mellan mineral- och syntetolja från de olika oljebolagen? Redigerad 12 Oktober , 2015 av Bobba Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 12 Oktober , 2015 Och till Ivan65 som ansåg att en mineralolja var bättre, i varje fall i vissa fall? Jag tror inte att oljetryck är den enda faktor man ska se på. Självklart är det inte bra om oljetrycket är mycket lågt när man kör en längre period ( då har antagligen oljan mer eller mindre läckt ut… ) Men en motor man inte skött om - en äldre motor talar man om här tydligen - kan ha kanaler som satts igen vilket ökar oljetrycket utan att säkerställa att oljan kommer åt överallt. Då handlar det om oljans pumpbarhet och additiva egenskaper till exempel. Båda dessa är normalt bättre hos en helsyntetolja. Och ska man starta motorn så här års, som jag ska göra imorgon kl 08 ungefär, med en temp på motorn runt fem grader gissar jag - då vill jag gärna att oljan ska vara pumpbar. En mineral 15W/40 är då garanterat sämre än min helsyntet 5W/50 olja. Men det är min uppfattning. Jag hävdar i alla fall att de flesta motorer går så lite att det är viktigare att byta olja varje år än att det är en bra olja… och alla oljor som är godkända av tillverkaren är bra oljor. Så enkelt är det. Men att säga att en mineralolja är bättre än en helsyntetolja är konstruera nackdelar som inte finns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 13 Oktober , 2015 Och till Ivan65 som ansåg att en mineralolja var bättre, i varje fall i vissa fall? Jag tror inte att oljetryck är den enda faktor man ska se på. Självklart är det inte bra om oljetrycket är mycket lågt när man kör en längre period ( då har antagligen oljan mer eller mindre läckt ut… ) Men en motor man inte skött om - en äldre motor talar man om här tydligen - kan ha kanaler som satts igen vilket ökar oljetrycket utan att säkerställa att oljan kommer åt överallt. Då handlar det om oljans pumpbarhet och additiva egenskaper till exempel. Båda dessa är normalt bättre hos en helsyntetolja. Och ska man starta motorn så här års, som jag ska göra imorgon kl 08 ungefär, med en temp på motorn runt fem grader gissar jag - då vill jag gärna att oljan ska vara pumpbar. En mineral 15W/40 är då garanterat sämre än min helsyntet 5W/50 olja. Men det är min uppfattning. Jag hävdar i alla fall att de flesta motorer går så lite att det är viktigare att byta olja varje år än att det är en bra olja… och alla oljor som är godkända av tillverkaren är bra oljor. Så enkelt är det. Men att säga att en mineralolja är bättre än en helsyntetolja är konstruera nackdelar som inte finns. På en motor som sällan körs, tex en båtmotor så är mineraloljan bättre därför att oljan sitter kvar på glidytorna vilket är bra vid kallstart, en syntetolja droppar av och lämnar glidytorna nästan torra(inte bra vid kallstart) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
redpirate 0 Postad 28 Oktober , 2015 Är inte delsyntetiskt olja en bra kompromiss då? /RP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser