Olleman82 113 Postad 8 Oktober , 2015 Hej, Jag har en Flipper 700 som läcker lite sjövatten precis runt/bakom sjövattenpumpen. Jag tror att det kan vara en bakre packboxen (13 på bifogad bild) som är boven men jag är lite osäker på vilka moment jag behöver göra för att byta ut den. Någon som kan beskriva hur man gör? Jag är INTE van vid att meka så ta gärna en detalj extra än mindre Mvh Olle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Togero 8 Postad 8 Oktober , 2015 Skruva loss de fyra bultarna på locket till sjövattenpumpens hus. Skruva loss de två kopparrören (fyra bult till). Huset är nu löst och går att dra rakt ut. Du får då med axeln till sjövattenpumpen och eventuellt korsstycket. Ta bort dessa och knacka bort packningen som sitter runt axeln. Smörj den nya packningen med marinfett och knacka dit den med lämpligt dorn (en hylsnyckel funkar fint). Smörj axeln och sätt tillbaka den, sätt sedan ihop hela paketet igen med en ny packning för locket till sjövattenpumpen. Dessa båda packningar brukar komma i samma paket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 8 Oktober , 2015 Super, tack! Marinfett - måste det just vara det? Vart köper man det ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Togero 8 Postad 8 Oktober , 2015 Biltema, Jula? Finns nog lite överallt, skillnaden mot vanligt smörjfett är att det står emot vatten lite bättre men det är ju inget abolut krav. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 8 Oktober , 2015 Hej, Kom på en sak...jag har ju vinterkonserverat motorn precis, är det lämpligt att skruva loss rören och göra detta moment nu och därmed tappa glykolen i kopparrören eller bättre att vänta till våren? ,Olle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Togero 8 Postad 8 Oktober , 2015 Om det inte står och läcker kan du ju vänta till i vår. Jag ser inte att det är något som blir lidande av att du väntar med bytet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 8 Oktober , 2015 Sjövattenpumpen på din motor är glidlagrad. Ofta är bussningarna utslitna, och då rör sig axeln så mycket att tätningsringen inte kan hålla tätt. Ofta är axeln sliten också. Titta också på lockets insida. Brukar också vara slitet. Om allt detta är slitet lönar det sig inte att renovera pumpen. Bättre att köpa ny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 8 Oktober , 2015 Tack, tar med hela pumpen till en på jobbet som har lite koll så får vi se om han kan utröna vad som är bäst att göra. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Togero 8 Postad 9 Oktober , 2015 Locket brukar se lite slitet ut pga impellerrotationen, är läckaget på baksidan av sjövattenpumpen och inte på framsidan kan du utgå ifrån att locket är OK. Det finns ingen skåra i locket utan axeln går fritt mot locket så slitaget sitter som Rollen säger förmodligen i bussningarna i så fall. Då en ny packbox kostar 65 kr (och ett helt sjövattenshus 3500 kr) är det värt att prova att bara byta denna om nu inte bussningarna ser riktigt dåliga ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 9 Oktober , 2015 En komplett ny pump kostar 2185:-. En reparationssats kostar 2791,25:-. Priserna från Marineparts europe, som säljer originaldelar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Togero 8 Postad 9 Oktober , 2015 Rollen, du har rätt: Marinepartseurope var billigare på hela pumpen, jag hittade min på Drevdelar. Marineparts är annars inte kända för bra priser, men stort sortiment. För 65 kr menade jag själva packboxen: http://drevdelar.se/packningssats-for-sjovattenpump-b21-b23-b230-b250-16v Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 12 Oktober , 2015 Hej. Har nu monterat av vattenpumpen och det var inte alls den bakre packboxen utan medbringaren/korsstycket som satt innanför. Gummidelen var i två delar så där hade nog ingen packbox i världen hållit tätt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 12 Oktober , 2015 Nu fattar jag inte........... Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brascho 0 Postad 9 Juni , 2024 Jag bytte inre packboxen och läckan blev tät men ........ hur sitter det utgående kopparröret fast i övre ändan mot värmeväxlarn röret lossnade när jag lossnade det från pumpen kunde inte se hur det skulle sitta, det läckte inte när jag startade motorn men det kändes osäkert att det råkade hamna i rätt position ???? Vad är korsstycket var sitter det om det kan läck ut vatten ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomeriksen 13 Postad 10 Juni , 2024 11 timmar sedan skrev brascho: Jag bytte inre packboxen och läckan blev tät men ........ hur sitter det utgående kopparröret fast i övre ändan mot värmeväxlarn röret lossnade när jag lossnade det från pumpen kunde inte se hur det skulle sitta, det läckte inte när jag startade motorn men det kändes osäkert att det råkade hamna i rätt position ???? Vad är korsstycket var sitter det om det kan läck ut vatten ? Kan bara sitta på ett sätt! Läcker det inte när du kör så funkar det. Det viktigaste är ett packningar verkligen hamnar rätt.Så kontrollera bara att pumpen blir kall av passerande vatten. Blir den inte det har du en luftläcka på det nedre röret. Skruva upp, se till att packningen "slottar" in i pumphuset och skruva på plats. BTW, kändes axeln väldigt glapp när nu bytte packning? Då har du samma problem som jag. Det är kopparbussningen som är slut och pumphuset kommer fortsätta läcka. I början håller packboxen emot, men efter ett par timmar kommer droppet tillbaka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser