Gäst T Postad 26 April , 2005 Skulle gärna vilja ha ett skönt golv i min 5M styrpulpetare. Jag fick en ide' att köpa sån där tjock gummimatta man kan ha på balkongen/garagegolvet, den är ca 1 cm tjock och är inte solid utan har hål eller ett rutmönster. Den skulle vara skön att gå barfota på och även lätt att göra ren efter fiske. Kommentarer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 26 April , 2005 Hej! I min styrpulpetbåt har jag Flexiteek på hela durkytan. Har faktiskt svårt att tänka mig att den rutmönstrade mattan ska vara mer lättskött än Flexiteeken. Flexiteeken är trots att det är ett oerhört hårt material väldigt skönt att gå på. Nackdelen i jämförelse mot mattan är förmodligen priset, men jag rekommenderar den varmt. Inte minst för att den förhöjer både utseendet och bagagnatvärdet. Den rutmönstrade mattan känner jag dock inte till och kan heller därför inte uttala mig om den... Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
antee 0 Postad 27 April , 2005 Hej Roddarn Har funderat på att lägga sånt i sittbrunnen på min albin var köpte du ditt och vad kostar det ungefär var det svårt att få det snyggt? //Ante Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst T Postad 27 April , 2005 Flexiteek är den teakfärgad eller kan man få den i olika färger? Jag gillar inte teak sådär jättemycket utan funderade på någonting marinblått alt. svart/grått. Nu när durken är utan matta/golv blir den så skitig och ser lite trist ut. Ska åka ut till något byggvaruhus och kolla efter gummimatta, tror det skulle bli kanon! Enkelt att rengöra samt lite mer ombonat än en tom, vit plastdurk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kads 0 Postad 27 April , 2005 Kan man ha vanlig matta, finns det ingen risk att det missfärgar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustafspappa 0 Postad 27 April , 2005 Jag har funderat på balkongräsmatta som nu finns med nabbar i botten som gör att vatten dräneras bort. Den är ju mjuk och go att gå på och priset är ju mycket överkomligt. Man borde kunna fästa den i hörnen med t.ex. smältlim så att den lätt går att avslägsna när man vill göra ship-shape... Erfatenheter, frågas. //Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 27 April , 2005 Hej Ante! Flexiteek ingår som standard i den båtmodell som jag har. Den är mao. monterad av båttillverkaren och säljs så i grundutförandet. Kan därför inte säga något om hur svårt det är att lägga den, men jag har svårt att tro att det är särskillt svårt. Då dömer jag det på hur materialet ser ut löst i handen, och efter de instruktioner som jag har (av ren nyfikenhet) fått direkt från fabriken som tillverkar Flexiteek. Den tillverkas i Fagersta. Du kan se mer om Flexiteek på www.flexiteek.nu Den bifogade bilden har jag stulit därifrån, men det finns andra fabrikat också som har exakt samma princip. Priset vet jag inte, men den lär vara ca 50% av vad äkta teak kostar. Men Flexi:n är betydligt hållbarare och oerhört lättskött samtidigt som den är både halkfri och behaglig för nakna fötter. Jag ser faktiskt inte en enda orsak till varför man ska välja äkta teak. Men återigen: Det finns andra fabrikat, andra material och andra lösningar för den som vill. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
antee 0 Postad 27 April , 2005 Tack Roddan . Ska nog ringa dom ock kolla vidare på detta. Tröttnat på att ha en matta i sittbrunnen och plast durken är inte så trevlig heller så detta är ett mycket bra altinativ Tack Ante Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst T Postad 27 April , 2005 Jag köpte en matta idag och la inn. Hittade en bra matta på RTV-YHTYMÄ OY (bor i Finalnd En rejäl gummimatta som har dränering eftersom den har tvärgående balkar under som höjer upp själva mattan från durken. Ska ta ett par bilder och posta så ni får se. La inte matta på hela durken utan bara bakom pulpeten och en 'sträng' í mitten från bogen till pulpeten, sidorna är fortfarande utan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 27 April , 2005 Ja, mitt tips är ju inte det billigaste alternativet direkt vilket ju är en nackdel även om du nog får svårt att hitta någonting bättre. Vill du ha en mer standardlösning med vanlig mjuk matta tror jag att du måste ha någon variant som är upphöt så att luft, vatten coh kondens kan cirkulera mellan matta och durkyta. Annars lär det kanske bli åroblem med möge och/eller annat. Lycka till hur som helst vad det än blir. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst T Postad 28 April , 2005 Ska limma mattan ikväll så den ligger bättre. Är det smart att använda smältlim kanske? Det är ju ganska lätt att skrapa bort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser