Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
Furis73

Vägrar starta

Rekommendera Poster

Har en Johnson 30hp från början av 90 talet. Har fungerat och startat utan problem. Men härom dagen så vägrar den. Får sopa och har gnista , men icke. Den surar ner sig så det droppar ut sopa genom drevet efter ett tag. Har provat med nya stift men ingen skillnad.  Tips och råd mottages tacksamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändningsinställningen? Är ju inte säkert att gnistan kommer när det faktiskt finns något att antända.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändningsinställningen? Är ju inte säkert att gnistan kommer när det faktiskt finns något att antända.

Ok, hur kollar jag det och hur justerar man om det behövs. Men ska det kunna ändra sig helt plötsligt ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju handa om något så enkelt som att en bult på fördelardosan vibrerat loss så att du fått en helt annan timing på tändningen.

Enklast att kolla utan att köpa på sig timinglampa är väl att rycka i fördelardosan och kolla att den sitter ordentligt fast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på en sak till. Har reagerat på att startmotorn bara slår till en kort stund . Kugg kransen slår bara till några sekunder sen går den ner igen fast startmotorn fortsätter att gå . Ska det vara så ?  Är rätt ny inom båtlivet .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter inte rätt, hur är det med statusen på startbatteriet? Nytt/gammalt. Prova med startkablar från förbrukningsbatterierna så kan du utesluta att batteriet är kass.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den motorn har väl fortfarande en elektrisk choke??

Alltså en solenoid (=elektromagnet) som påverkar ett spjäll i förgasaren, och som påverkas av att du trycker in startnyckeln samtidigt som du vrider till startläget?

Det var väl samma år som Gustav Vasa stod på den där stenen, som jag senast mekade med Evinrude/Johnson, så konstruktionen kan ju ha ändrats. Men vill i alla fall minnas att den där solenoiden gärna sade upp sig och lät chokespjället vara stängt eller öppet, om det förblev stängt så fick motorn för mycket bränsle i förhållande till luft och kunde bli synnerligen svårstartad och som din, genomsur.

 

Men annars är Togeros tips bra, väldigt bra! Prova med nyladdat batteri eller startkablar!

 

Jag minns inte heller att det fanns någon fördelardosa på dessa tvåcylindriga tvåtaktare, men däremot en slags elektronikbox som styrde tändningen. Och den boxen bytte jag någon gång, en svart plastklump med ingjutna komponenter som inte gick att komma åt.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteriet är knappt ett år och var vid tillfället ny laddat så det är det inget problem med . Fördelar dosa finns ingen utan en spole till varje cylinder ( 2st).  Ska nog börja felsöka på förgasaren och göra rent den så får vi se. Har för mig att förra ägaren sa att han bytt elektronikbox för inte så länge sen , men den kan ju gå sönder iaf !  Det som vore intressant är ju och se om den tänder i rätt läge men hur gör man det när den inte går att starta ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som solenoiden som Georg_Ohm sa. Där skulle jag titta först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel i dödarknappen är enklare och vanligare än man kan tro.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag starta den. Men gick bara på full gas , dör vid tomgång. Ha tänkte jag smuts i förgasaren . Plockade bort den och gick igenom den. Hittade inget skräp och det verka inte täppt nån stans. Blåste rent med tryckluft. Dit med den igen och så provstarta. Men går fortfarande bara på full gas. Blir inte klok på detta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mår membranet i soppapumpen, kolla också så slangblåsan är ok.

Är det hål på membranet så går delar av soppan direkt in i vevhuset vilket ger problem med låga varv.

 

Kolla så du inte fått vatten i soppan.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här också ett enkelt gnisttest...
Låt gnistan slå över ett större gap än tändstiftets millimeter-långa!

För vid kompression slocknar en sådan - till synes okej men kort - gnista lätt. Därför använder man längre test-gnistgap som kan ses utanför cylinderns kompression för att kompensera.
Bilden nedan saxad ur en verkstadshandbok från boatinfo.no och som synes rekommenderar de att justera testgapet till nånstans mellan 9 och 12 mm.
post-86835-0-81151700-1444650813_thumb.jpg 


Eftersom energin till tändstiftsgnistan vanligen genereras av svänghjuls-magneterna på utbordare så blir den svagare vid lågt motorvarvtal (jämför gärna med gammaldags cykeldynamo vars lyse blev svagare ju saktare man hojade). Ifall det är nåt fel i magnetkretsen under svänghjulet så kan gnistan alltså bli dålig på låga varv vilket möjligen kan gälla dig.
Detta brukar visserligen sällan vara nåt problem med moderna CDI-tändsystem men testet är ju busenkelt att utföra och bör därför ändå prövas.
Behövs för övrigt inte nödvändigtvis nån "spark gap tester" enligt bilden, går också att rigga ett större gap själv. (T.ex. lång skruv i tändhatten istället för stiftet, tejpad tändkabel som fixerar tändhatten för centimeterlångt gnistgap etc. Liten varning alltså för högspänning, håll inte i grejorna vid testvevning utan tejpa eller liknande.)
Förutom "spark gap tester" för samtidigt test av olika antal cylindrar finns även "inline spark gap tester" om du bildgooglar. Den senare typen seriekopplas med tändstiftet istället för att ersätta det.
Ps. tändningsinställning (förtändningsvinkel) eller "fördelare" är knappast problemet kan även jag tycka.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med talaren ovan..

Så snabbt gjort att göra en startgaskoll för att utesluta tändningstrubbel (och samtidigt kolla elchoken). Sen när det är uteslutet röstar jag för att köra från annan tank (alltså utesluta slang/blåsa/soppahona) därefter soppamembran och kolla över ledningarna. I värsta fall kan du få riva ner och ultraljudstvätta förgasaren, men det kan ju vara på tiden ändå på en 20-25 år gammal snurra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska prova med ny slang o blåsa . Men förra helgen när jag provkörde den gick den perfekt och på tomgång. Provade nu i helgen igen och nu gick den bara på nästan fullgas och oroligt . På tomgång dör den direkt. Har ju haft i sär förgasren utan den såg superfin ut och alla kanaler verka öppna. Känns som det blir att lämna den till nån som meckar båt motor.   Nån som har tips på nån bra verkstad eller person runt Norrköping ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv haft en Evinrude 50 HP från 1990 med liknande problem. På den så var det problem med bränslepumpen. Gick på full gas samt ner till ca 50% gaspådrag, under det ville motorn dö.

Pumpade man på bränsleblåsan så gick motorn ojämnt men då kunde man hålla liv i den även på något lägre motorvarv.

Bytte bränslepumpen och då gick den kanonfint igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...