Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
jeager_

Yamaha 70BET -85:a kylvattenläckage vid topp ?

Rekommendera Poster

Har en Yamaha 70BET -85:a där det finns tecken på gamla rinningar enligt bifogad bild.

Tänkte att ett packningsbyte kan kanske vara aktuellt.
Har kört motorn nu på torra land med kylvatten påkopplat via spolmuff och nu även kört den med glykolblandat vatten för vinterkonservering men det finns inga som helst tecken på att det fuktar. Utan det ser ut som det är ett gammalt läckage. Det som förbryllar för mig är att läcker en packning så går det ju bara inte till sig. Packningen har samma färg på sig som övriga motorn så jag tror inte den är bytt någon gång.

Vad har ni för tankar kring detta. Något som man bör åtgärda eller bara köra på med tanke på att det verkar tätt nu ?

Vad heter packningen som det har läckt ifrån ?
Dom jag har hittat på nätbutiker saluför Mantelpackning och topplockspackning.

post-105995-0-05704400-1444246394_thumb.jpg

post-105995-0-35021300-1444246517_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så där brukar det bli när man kört i saltvatten, korrosion. Efterssom motorn är ganska gammal så är de där ganska vanligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så där brukar det bli när man kört i saltvatten, korrosion. Efterssom motorn är ganska gammal så är de där ganska vanligt.

Men är det nått man bör åtgärda ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet väl inte egentligen om det går att åtgärda om man inte vill byta hela power head: en.

Jag själv skulle inte bry mig, ingen skada som "påverkar" motorn. Har själv 2 motorer som ser ut sådär och de går perfekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet väl inte egentligen om det går att åtgärda om man inte vill byta hela power head: en.

Jag själv skulle inte bry mig, ingen skada som "påverkar" motorn. Har själv 2 motorer som ser ut sådär och de går perfekt.

Har som nyligt köpt båten och man är ju som en gröngöling gällande det marina. Men den går ju fin fint motorn. Startar bra, låter fint, ett jädra sprutt på impellern etc etc...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle inte byta något, det är vanlig korrosion, det händer alla. På tal om korrosion, glöm inte att kolla offeranoderna på motorn (så att inte det skadar riggen).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...