Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Krulle

Glömde konservera motorn aq171

Rekommendera Poster

Som sagt, blev lite panik med vinterförvaringen av min båt så glömde bort att konservera den.

Räcker det att dränera sjövattendelen eller måste jag få i glykol där oxå?

Har ingen tillgång till vatten osv så bökigt att köra den så jag får i glykol så.

 

Om det inte räcker med att tömma sjö delen kan jag tömma det och sen fylla på med glykolblandning i sjöfiltret?

 

Vore tacksam för tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Glömde...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl inget problem att köra och konservera motorn på land. Det har jag gjort många gånger

 

Vatten har du väl där du bor - eller!?

 

Nu kan det ju bero lite på vad du har för motor och om du har drev av något slag.

 

Jag har bara haft båtar med rak axel.

 

Brukar ta en plastdunk på 25 liter.

 

Lossa slangen på intaget eller på vattenpumpen och ansluta en slang som jag stoppar ner i dunken.

 

Sen kör jag motorn tills sötvattnet är slut. Brukar i och för sig göra detta innan jag tar upp eller så har jag en slang så jag fyller på vatten i dunken med om jag redan står på land.

 

Du kan ju ta med dig några dunkar med vatten. Det är bäst om motorn är skapligt varm. Du kan naturligtvis koppla så att vattnet cirkulerar eller samla upp färskvattnet i en spann under avgasröret och slå tillbaka det lite varmare vattnet i dunken. Du behöver väl två spannar

 

När färskvattnet är slut - eller motorn varm, stoppar du motorn, hänger spannen  under avgasröret för att samla upp glykolvattnet och stoppar ner slangen i en liten dunk med glykol/vatten blandat 50/50. 8/10 liter är inte fel. När du kört igenom glykolblandningen, slår du tillbaka denna i dunken och använder nästa år.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt glömde, det blev panik för att få en plats.

 

Nej jag har inte tillgång till vatten där båten står som jag skrev.

 

 

Men räcker uppenbarligen inte att dränera motorn då.

Bara fixa ett gäng dunkar och blanda till lite glykol då

 

Tack för ett snabbt svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde...

 

Det ordet betyder att man inte kom ihåg.

 

 

Jag blir glad och positivt inställd, när nån erkänner att man glömt.

 

Tex att man glömt konservera motorn av någon anledning - skit samma vilken.  :)

 

 

 

Perfekta människor, som gör allting perfekt och aldrig glömmer eller förbiser något och som måste tala om - det gör väl ingen glad. 

 

När du blir vuxen kommer kanske du också att glömma. :P

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt glömde, det blev panik för att få en plats.

 

Nej jag har inte tillgång till vatten där båten står som jag skrev.

 

 

Men räcker uppenbarligen inte att dränera motorn då.

Bara fixa ett gäng dunkar och blanda till lite glykol då

 

Tack för ett snabbt svar.

 

Så pass mycket motorkunnig är jag inte, så att om jag vet om det räcker att bara dränera.

 

Kör du i sött eller salt vatten. I Stockholms skärgård säger dom att det är salt vatten och jag brukar alltid protestera, men i ett sånt här sammanhang, så är det ju ändå lite salt i vattnet - ur korrosionssynpunkt.

 

Sen är det frågan om du har sötvattenskylning, där sjövattnet bara kyler en värmeväxlare och några få delar av motorn. Där bör ju stora delar av motorn va fylld med blandning 50/50 av glykol och vatten. Klarar ju de förekommande temperaturerna vintertid i Sverige.

 

Så det beror lite på hur din motorinstallation ser ut.

 

Eftersom jag haft inombordsmotorer i runt 40 år och konserverat dem ungefär lika många gånger och på det sättet jag beskrev, så tycker jag det är enkelt. Har dunkar och slangar som står i källaren klara att använda.

 

Sen i ärlighetens namn så har jag inte gjort det sen 2008. Har min båt i sjön hela året och kör motorn, för utfärd eller varmkörning regelbundet. Den tiden på året när de allra flesta har tagit upp kan va väldigt fint i skärgården.

 

post-106994-0-16041500-1444229832_thumb.jpg

 

En kompis på Smögen fångade mig på bild längst in i Smögenhamnen, Nyårsafton 2014, på förmiddagen, när jag fick för mig att varmköra motorn och samtidigt ta mig en tur till Smögen.

 

Själv tog jag denna bild ungefär samtidigt.

 

post-106994-0-55669200-1444230024_thumb.jpg

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe glömmer mycket och ofta ;)

 

Har haft båten på ostkusten.

 

Den är sötvattenkyld, så att motorn fryser är ju ingen risk.

Så tycker ju det borde räcka med att dränera oljekylaren värmeväxlaren och limpan.

 

Sen hur det ser ut i drevet vet jag inte, men kan inte tänka mig det står så mycket vatten där?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra året tog jag upp båten 20 december, säsongen är så lång som man gör den ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skarva slangen från drevskölden och stick ner den i en femlitersdunk med hälften glykol och hälften vatten. Det bör räcka med en dunk, det ser du om det kommer ut större mängder glykolvatten ur drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Chansa inte, kör i glykol.

En vinter hade jag båten i en frostfri lokal. Hade en som körde dit båten och sen skulle de dra in den med en truck. De "hann" inte göra detta på fredagen och jag var borta under helgen. Jag hade dränerat allt innan båten lyftes men det räckte tydligen inte och under helgen var det minusgrader. Vid sjösättning upptäckte jag att det läckte, värmeväxlaren hade frusit. Nu var det som turvar bara locket som gick att löda dit igen. Men det var många svordomar innan jag fick ut värmeväxlaren, det är en Martec kylning som monterats på montörn innan den hamnade i båten. En liten fördel var att jag återmonterade värmeväxlaren så att den är lätt att plock bort.

Nu kör jag alltid i glykol när båten kommit upp.

I våras gjorde jag en avgjutning av området runt avgasutsläppet för att kunna göra en bättre uppsamalare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl ganska enkelt att konservera utan rinnande vatten på en färskvattenkyld motor.

 

Fixa en 15-20 liters dunk och fyll den med 50/50 glykolvatten. Ta bort slangen för kylvattnet på insidan av skölden. Skarva på den så du kan stoppa ner ena änden i dunken som står på tex badbryggan eller liknande, starta motorn och låt den suga igenom nästan allt vatten eller tills det kommer ut glykolvatten genom drevet. Klart.

 

Glöm att dränera, svårt att få ut allt vatten.

 

Såg inte Flipperskeppares inlägg innan jag skrev, beskriver samma procedur som jag

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl ganska enkelt att konservera utan rinnande vatten på en färskvattenkyld motor.

 

Fixa en 15-20 liters dunk och fyll den med 50/50 glykolvatten. Ta bort slangen för kylvattnet på insidan av skölden. Skarva på den så du kan stoppa ner ena änden i dunken som står på tex badbryggan eller liknande, starta motorn och låt den suga igenom nästan allt vatten eller tills det kommer ut glykolvatten genom drevet. Klart.

 

Glöm att dränera, svårt att få ut allt vatten.

 

Såg inte Flipperskeppares inlägg innan jag skrev, beskriver samma procedur som jag

Ett förtydligande.

 

Jag föredrar att lossa slangen på utsidan, men det beror säkert på hur lättillgänglig slangen är på insidan. Ska man lossa på utsidan så trimmar man upp drevet och lossar slangen från själva drevet, den är fäst med en vanlig slangklämma.

 

Sätt gärna dunken en bit upp, t ex på badbryggan istället för på marken, så blir det lättare för motorn att suga.

 

Har du inte en slangklämmemejsel sedan tidigare så är det läge att köpa en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick tips om att köra i ren glykol 3 liter, utan att dränera. Tanken är att man då skall ha lagom blandning vatten/glykol i systemet, rätt eller fel vet ej.

Använde mig själv av metoden 50/50 glykol och vatten samt dränera före.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid kört igenom 50% glykol, 50% vatten genom hela sjövattenslingan, utan att först dränera, tills det kommer glykolblandning ur avgasröret. Har aldrig haft problem med frysning. Har för mig att 50/50 blandning räcker till -35C och då innebär det inte att det blir kärnis, utan att det då börjar frysa d.v.s. issörja. För att klara Svenska vintrar räcker det nog gott om man har 25-30% glykol i hela systemet, så jag kan inte se någon risk även om det skulle späda ut sig med lite kvarvarande vatten. 

Enbart glykol fryser snabbare än glykol/vatten blandning.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...