Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Lorentzo

MD22 eller MD30 - vilken ska jag välja?

Rekommendera Poster

Har precis köpt en Nauticat 33 med en gammal MD47a. Motorn går varm och jag litar inte riktigt på backslaget, ett gammalt Snow Nabstedt. Enligt Volvo Penta-verksatden, Sydmarin, finns motorn inte längre i deras system, vilket innebär att de inte ens kan plocka fram en ny termostat till mig. 

Har bestämt mig för att byta till en något modernare Volvo Penta. Volvo Penta därför att jag vet att de har ett servicenät även i Grekland, dit båten ska så småningom. 

Min frågeställning är vilken Volvo Penta-motor som är mest lämplig för denna typ av båt? Följer jag rekommendationen 5-7 hk per ton båt, så skulle jag behöva minst 40-56 hk för min åttatonnare. 

MD22:an på 2 liter och ca 60 hk är ju en något modernare motor än en MD30/MD31 på 65 hk. Men är det egentligen någon fördel för min del? Ett lättare motorblock (Perkins?)och en lättmetalltopp ser jag ingen vinst med eftersom jag inte behöver tänka på vikten. (MD47:an väger över 800 kg!) Dessutom har den överliggande kamaxel med kamrem, vilket jag ser som en källa till problem. 

MD30/31 på 2,4 liter är äldre men känns robustare med stötstänger och ca 100 kg mer motor. Tillverkad av Volvo i Vara. 

Jag behöver en pålitlig arbetshäst för många långa timmars motorgång. 

Vad säger ni som erfarenhet från någon av dessa motorer? Tänker jag rätt? 

Mvh Kent

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har erfarenhet av 31 motorn och kan rekommendera denna. Okomplicerad men hyfsat modern iom direktisprutningen. 30 är en gammal förkammardiesel som tar mer bränsle än 31-an. 22-an är väl ännu mer modern, men också lite mer känslig topp vad jag hört. Mitt val hade därför landat på 31-motorn.

 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns mycket annat att välja på!

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tänker sätta in en begagnad motor?

Från början sat det väl en Ford 2712 i NC33? Skulle jag sätta in en begagnad motor skulle jag leta efter en renoverad 2712, det är riktiga slitvargar.

Men tänker man sig att ha båten några år så skulle jag definitivt sätta in en Lombardini 2204 på 60 hkr a 91tkr. Kontakta Rodahl Marin, de har stor erfarenhet av byten av gamla motorer.

Pratade med en kille som för 20 år sedan bytte en MD21:a till MD22, han är väldigt nöjd med den, tyckte det var ett väldigt bra byte. Men man ska nog lyssna på flera personer för att få en rättvisande bild.

 

PS Köpte du av Nils Erik?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har erfarenhet av 31 motorn och kan rekommendera denna. Okomplicerad men hyfsat modern iom direktisprutningen. 30 är en gammal förkammardiesel som tar mer bränsle än 31-an. 22-an är väl ännu mer modern, men också lite mer känslig topp vad jag hört. Mitt val hade därför landat på 31-motorn.

 

/L

Tack för bra tips och skillnaden mellan MD30 och MD31.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns mycket annat att välja på!

 

 

 

Kalle

Ja, det vet jag! Har du något konkret tips så tar jag gärna mot det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lombardini tillexempel

 

Forden som sitter som orginal

 

Eller varför inte en Kina diesel

 

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...