annerborn 16 Postad 6 Oktober , 2015 Hej! Det finns en del löst hängande småkablar (typ 1,5 & 2,5m2 enkelledare) till diverse förbrukare i min båt. Tidigare ägare har försökt fästa upp dem med självhäftande kabelhållare, men dessa har trillat loss. Min tanke har varit att fästa upp dem med droppar av smältlim, men på det första stället jag provat det (på skrovets bara plastinsida) så trillade de loss. Måste jag tvätta och/eller rugga upp topcoaten för att få smältlimet att fastna, eller funkar inte smältlim alls? Hur gör ni? mvh, Nicke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Oktober , 2015 Min erfarenhet är att smältlim släpper efter en tid men jag ruggade/rengjorde inte. Självhäftande verkar sitta om man ruggar/rengör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 6 Oktober , 2015 Har använt droppar av smältlim och det verkar sitta kvar, dock är det på undanskymda ställen utan topcoat, annars skulle jag nog ta ett tag med sandpapper först. Smältlim verkar ju fästa på det mesta (även på huden), har också fäst en internetkabel mellan våningarna utanpå huset, har suttit i tio år och fick ryckas loss när jag skulle måla om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 6 Oktober , 2015 (redigerade) ett bra sätt är att använda en klick silikon,lossnar inte men kan vara svårt om kabeln sitter i spänn,du kan ju fästa med smältlim och sedan lägga silikon runt,tar ju ett tag innan den härdat,ja har prövat smältlim inte så bra i längden vill lossna. Redigerad 6 Oktober , 2015 av karluno 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 6 Oktober , 2015 Smältlim finns i mängder av olika varianter så som alla andra limmer. Men att rugga upp den lite feta topcoatsytan är en god ide, såklart. Av egen erfarenhet kan jag berätta att det är alldeles förfärligt lätt gjort att råka limma fast sig själv inne i ett trångt skåp. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 6 Oktober , 2015 Bosse skrev: Av egen erfarenhet kan jag berätta att det är alldeles förfärligt lätt gjort att råka limma fast sig själv inne i ett trångt skåp.Hehe, nu måste du bekänna. Hur fasen kunde nåt sånt ske??Androm till skräck och varnagel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
annerborn 16 Postad 6 Oktober , 2015 (redigerade) I går kväll höll jag på att fastna med överkroppen instucken i ett litet köksskåp i båten, helt utan att använda smältlim. Att krypa in där, på rygg, med armarna före var det enda sättet att komma åt att byta tankavluftningsslangen. Det var varken lättjobbat eller bekvämt, speciellt inte med kylkompressorns taggiga kylgaller i bakhuvudet. Men åter till smältlimmet. Var hittar ni fler varianter på smältlim? På jula, K-rauta och de ställen jag handla sånt har jag bara sett en sort. Redigerad 6 Oktober , 2015 av annerborn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
annerborn 16 Postad 6 Oktober , 2015 Googlar man lite så verkar det som ett "hett" tips är att förvärma området som man skall limma på. Då skall man tydligen få bra vidhäftning även med vanligt "Jula-smältlim". Det gör i och för sig processen lite krångligare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 531 Postad 6 Oktober , 2015 Har limmat nätverkskablar hemma med smältlim efter tips från en arbetskamrat och de har alla släppt efter ett tag. För mig har limmet lossnat från kablarna men sitter hyfsat fast på tapeten och golvlisterna. Ska kablarna sitta behöver du nog också tvätta/avfetta själva kablarna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 6 Oktober , 2015 Har limmat nätverkskablar hemma med smältlim efter tips från en arbetskamrat och de har alla släppt efter ett tag. För mig har limmet lossnat från kablarna men sitter hyfsat fast på tapeten och golvlisterna. Ska kablarna sitta behöver du nog också tvätta/avfetta själva kablarna. Brukar se till att smältlimmet sitter runt kabeln, då håller det. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 656 Postad 7 Oktober , 2015 Jag har fäst med en klick Sikaflex marintätning (eller motsvarande), och haft kablarna fixerade med silvertejp första dygnet medan massan härdar. Smältlim kräver omsorg för att inte lossna från underlaget. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Oktober , 2015 Smältlim är till för provisoriska limningar tycker jag, perfekt för att hålla en brädbit på plats när man ska plast fast. Den fuktiga miljön verkar inte vara så bra för smältlim, i vart fall inte för den vanliga typen av lim men det finns flera olika sorter och kanske något som fungerar bättre? Att förvärma gör att det sitter bättre men då försvinner lite av vitsen, det tar betydligt längre tid för limmet att stelna. Men är ytan för kall så blir ilningen riktigt dålig. Under en period satta man elkablar i hus med smältlim, det blev jättesnyggt men kablarna trillade ner med tiden. Det kom ut direktiv att man inte fick göra så, det skulle vara ett speciellt lim och man skulle måla/tapetsera över, enligt en elektriker. I båten kan man sätta med smältlim och sen "gjuta" fast dem med Sika eller TEC7. Men bäst är att "remsa" fast VP-rör men då måste ju kablarna lossas. Min nya variant är självhäftande kapellkanaler som, när kablarna är på plats, "remsas" fast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 10 Oktober , 2015 Kapellkanaler? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle_Anka 37 Postad 10 Oktober , 2015 Jag tror fortfarande att självhäftande fästkuddar är den bästa lösningen om man bara fick dem att sitta kvar. Skrapa bort tejpen och smältlimma fast kuddarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 10 Oktober , 2015 Om dom små plattorna finns kvar så är en liten klick PL400 en lösning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 Oktober , 2015 Kapellkanaler? Ja så kallar vi kabelkanaler när de sitter i en båt Eller när rättstavningen har lagt sig i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 10 Oktober , 2015 Kapellkanaler? Ja så kallar vi kabelkanaler när de sitter i en båt Eller när rättstavningen har lagt sig i. Ok. :-) Menar du den typen man köper på t.ex. byggvaruhus som har ett "lock"? Det är kanske inte så dumt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 Oktober , 2015 Kapellkanaler? Ja så kallar vi kabelkanaler när de sitter i en båt Eller när rättstavningen har lagt sig i. Ok. :-) Menar du den typen man köper på t.ex. byggvaruhus som har ett "lock"? Det är kanske inte så dumt. Ja, just de. Brukar vara självhäftande. Man klämmer upp, lägger i bef kablar. Sen sätter man på ett par 10 cm långa lock och plastar en remsa över. Jag har precis satt i sittbrunnsstuvarna. De sitter bordvarts om öppningarna, syns alltså inte. Jag popnitade fast dem när de trillade ner, den självhäftande släpper efter några veckor trots rengöring/slipning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle_Anka 37 Postad 10 Oktober , 2015 Jag har bara erfarenhet av kabelkanaler hemma i huset till att dra nätverkskablar, men av den erfarenheten så är jag lite skeptisk. Jag blev besviken på att locket sitter så pass löst, och då har jag använt olika kanaler från både Biltema, Byggmax och Clas Ohlson. Blir det en för tjock kabelbunt så trycker den på locket så att locket lossnar. Det slutade med att jag fick ta buntband kring utsidan av kanalerna för att hålla locken på plats på vissa ställen, vilket blev diskretare än vad man kan tro. Även om kabelbunten i båten är bättre anpassad till kanalerna än mina nätverkskablar så är det mycket mer krafter som påverkar kablarna och kanalerna i en båt som rör sig jämfört med i ett hus där allt är stilla. Dessutom så förutsätter kabelkanaler att underlaget är helt plant i alla riktningar, vilket kan ställa till det i en båt. Men pröva gärna, för jag kan mycket väl ha fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 834 Postad 13 Oktober , 2015 Kabelkanaler måste kompletteras med skruv, den dubbelhäftante tapen håller inte i marin miljö. Jag renoverade en plastkaross till en beach-buggy för några år sedan, och på insidan/undersidan av denna plastade jag fast flexislang som köptes på Biltema. Jag använde sedan dragband för att dra igenom kablarna, och det håller ännu. Sedan har jag limmat sådana där små fästplattor för kabel, med buntband i, med epoxilim, efter det att jag tvättat bort den dubbelhäftande tapen, och... njae, hälften sitter fortfarande uppe, kanske beroende på att limmet var gammalt. På "osynliga" ställen har jag borrat två hål i plasten eller träet och trätt igenom ett buntband som sedan omfamnat en kabelstam eller någon slang, det håller! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 13 Oktober , 2015 Lägger hårda elektrikerrör (VP-rör) så mycket det går och på undanskymda ställen. om det inte går blir det flexslang vissa bitar - men så lite som möjligt. De hårda rören behöver inte klamras lika tätt som en klen flexibel ledning typ 2x2,5 mm2 Cu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 Oktober , 2015 VP-rör är utmärkt, i synnerhet om plastar fast dem. Kabelkanal är bra om man vill fästa upp kablar utan att lossa dem. Men det verkar som om det mesta självhäftande inte håller i marin miljö, skruv eller remsa fast. Locket sitter hur bra som helst om man inte försöker tvinga i för mycket kabel. Flerslang är ett utmärkt kabelskydd men inget vidare för att fästa upp kabelstammar. Finns tunn flerslang hos tex Biltema om man vill skydda kablar i tex motorrum. I nästa båt blir det kabelstegar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 13 Oktober , 2015 I nästa båt blir det kabelstegar! Det kanske inte hade varit så dumt. Har i omgångar gjort om elen i min nuvarande båt. Har en del kablar till utrymmet under sittbrunnen - tidigare maskinrum - som skall gå till diverse. kopplat några provisoriskt och andra ligger hoprinkade. Tänkte flytta på lite prylar - byta ut mina gamla MaxPower-regulatorer, där jag är tveksam till den enas funktion och ev placera den på ett annat ställe. Tänkte skruva upp en kabelkanal under däcket för att få lite struktur på kablarna - igen, men man kanske skulle skruva upp en kabelstege. Kan en på 600 mm räcka månntro!? Ja det finns många varianter. Rostfri. Satte faktiskt upp en kabelkanal från durken och upp längs styrpeidistalen och upp i en panel jag byggde i vintras. Just där var det perfekt med en kabelkanal. En 20 cm stump med lock längst och ordentlig tätning mot durken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 13 Oktober , 2015 Håller med om PL400. Fäster på kalla, fuktiga, dammiga, rostiga och feta ytor – se till att låsa med tejp första dygnet medan det härdar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser