Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
askbom

montering av invändigt ankarspel

Rekommendera Poster

Hej alla båtägare. Nu börjar det bli dax för att utrusta båten med det man saknade under året. Själv har jag köpt en Doqueve 36 och ska börja med att montera ett invändigt ankarspel.Men jag har massa funderingar. Jag vill att ankarspelet ska sitta under akterdäck då jag har ett stort utrymme där. Men kättingen och ankarehållare/styrning måste sitta på översida av en förlängd badbrygga. Jag är lite orolig för att det inte kommer fungera då det blir en "böj" uppåt för kedjan då ankarspelet hamnar under vattenlinjen. Jag tar tacksamt emot tips på lösningar och synpunkter hur jag kan lösa det här. Badbryggan ligger endast några cm över vatten så jag kan ej montera med linförare under badbryggan. Jag har även bestämt mig för Lewmar ankarspel.Är det någon som har monterat sitt ankarspel mot akter spegeln och under vattenlinjen så är jag tacksam för tips och råd.

Med vänlig hälsning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Bild på akterspegeln säger ibland mer än tusen ord...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer en bild invändigt.Högst upp på bilden är i jämnhöjd med badbryggan utvändigt (jag står i utrymmet under akterdäcket) De flesta ankarspel sitter högre än vad linan löper innan det går in i spelet. I mitt fall skulle ankarspelet sitta under linan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer en bild invändigt.Högst upp på bilden är i jämnhöjd med badbryggan utvändigt (jag står i utrymmet under akterdäcket) De flesta ankarspel sitter högre än vad linan löper innan det går in i spelet. I mitt fall skulle ankarspelet sitta under linan.

post-105788-0-68923400-1444323779_thumb.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...