Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
dspj

Justera ventilspel - själv eller verkstad? VP KAD-44

Rekommendera Poster

Enligt min motormanual ska man justera ventilspelet var 200:e timma. Det är ju inte så alldeles sällan....

Men märkligt nog var det svårt att hitta så särskilt mycket skrivet om det här i forumet?!?

 

Är det så lätt att det inte är så mycket att orda om?

Eller så svårt att alla lämnar på verkstad utan vidare?

 

Fick en prisindikation på 6-7.000:-, vilket gör det intressant att överväga att göra själv.

Å andra sidan är det 24 ventiler att pilla på i min motor - och känns som det kan bli riktigt dyra konsekvenser om man gör fel :-o

 

Hur gör ni andra, högt ärade forummedlemmar?

Någon som har erfarenhet och kan råda?

 

/Dan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra början kan ju vara att bara kolla spelet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du aldrig justerat några ventiler? Lämna över det till någon som kan!

 

Kolla spelet skrivs det, ja men det fodrar lite kunskap det med.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lämnat bort det. Det är ganska mycket jobb; spridarrör mm måste tas bort för att komma åt. Mycket som kan gå fel om man inte är van.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, har själv haft samma fundering. Jag har ingen aning när det gjordes senast, bör man göra det i förebyggande syfte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt min manual står det "justera", inte kontrollera, var 200e timme. Så det låter ju som både förebyggande och som att man förväntas "skruva", inte bara titta.

 

Måste man plocka bort spridarrör mm bara för att kolla, så lämnar jag nog bort det...

 

Mitt ego mår inte riktigt bra när jag försöker själv - och så småningom ändå får uppsöka verkstaden, med svansen mellan bena och delarna i kasse. :huh:

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man justerar bara om det behövs, först kollar man. På lite större motorer med >50 ventiler kanske man behöver justera 5-10 st.

Känner man osäkerhet ska man nog låta bli. Satsa på en båtmekaniker-kurs, där får man prova på någon annans motor ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae, inget är svårt när man vet hur man gör:)

 

Inget svårt i sig, men kolla först hur ventilspel på din motor skall mätas. Ibland är det med kall motor eller varm. Sedan skilljer det jo om man har tex hydrauliska lyftare, eller inte..

En ganska så enkel manöver vill jag påstå, sedan kan man jo behöva plocka bort en del av insug, kablage, etc beroende på vad som sitter i vägen för ventilkåporna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm. undrar hur många som vet hur "suget" ska kännas i bladmåttet när spelet är det rätta.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Få saker är svåra när man väl lärt sig - många gånger en bra sanning!

 

Har det senaste året (sedan jag köpte min första båt) gjort det mesta för första gången. Inklusive att framföra båten och navigera. Både kul och i högsta grad lärorikt. Och med några mindre undantag har det mesta gått bra (...inget som inte lite gelcoatspackel kan fixa ;-)

 

"Själv är bäste dräng" har dock sina begränsningar, så också jag. Jag får väl börja med att titta på hur det sitter ihop. Båten ligger för upptagning, så jag har ju ett halvår på mig att pussla ihop det om jag väl vågar mig på att plocka isär...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker 6 000 - 7 000 kr låter otroligt dyrt. Kostar det verkligen så mycket? I förra båten hade jag en fyrcylindrig AD31 och lät en gång en mekaniker justera ventilerna då vi gjorde ett turbobyte. Tiden för den justeringen kan inte vara mer än max 20 minuter. Min (förvisso ringa) erfarenhet är för övrigt att justeringen av ventilerna kan göras med långa mellanrum.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att kolla/justera är på de flesta motorer löjligt enkelt. Det är mer det praktisk runt om som är jobbigt, vad ska plockas bort och hur, hur hårt ska det dras osv.

Varenda bilmek borde klara det, eller lär de sig inte sådant nuförtiden?

6-7 tkr låter som ocker. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KAD 44 är lite krångligare att justera, mycket som skall plockas bort, och en del nya tätningar skall alltid monteras.

 

Ett jobb som tar ca 3-4 timmar för en duktig mekaniker, + körtid, delar mm. Tycker nog att det låter som ett skälig pris..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade lite och AD31 är fyrcylindrig och har två ventiler per cylinder = 8 ventiler

Min KAD-44 är en 6'a som har fyra ventiler per cylinder = 24 ventiler

En viss skillnad i tidsåtgång får man väl accepterar pga detta faktum?!

 

Ska ta in bud från någon mer mek, så får vi se...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränslerören går över ventilkåporna och måste bort. Det är inte svårt men tar tid, måste göras noggrannt så man inte böjer dem, och sedan ska systemet luftas, efter allting är återmonterat. 3-4h per motor är nog inte i underkant. Behöver göra samma jobb nästa år troligtvis...(fast mina är KAD300, tror det är näst intill identiskt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon skrev att det går an att göra denna justering ganska sällan. Och menar då kanske mer sällan än var 200:e driftstimma. Själv kan jag tycka att man borde höra ett tilltagande "ventilrassel" när det börjar bli dags att justera. (något jag inte kan tycka mig höra idag).

 

Tycker ni att man kan avvakta och justera när det börjar låta illa?

Eller riskerar man att motorn tar skada?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu känner jag till KAD 44 för dårlig för att säga att du MÅSTE. men jag känner till i allmänhet att ventilrassel, knack, tick etc är av ondo och skall bekämpas tidigt för att undvika skador. Det är endå metall som slår mot varann cirkus en 100 000 gånger i timman..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon skrev att det går an att göra denna justering ganska sällan. Och menar då kanske mer sällan än var 200:e driftstimma. Själv kan jag tycka att man borde höra ett tilltagande "ventilrassel" när det börjar bli dags att justera. (något jag inte kan tycka mig höra idag).

 

Tycker ni att man kan avvakta och justera när det börjar låta illa?

Eller riskerar man att motorn tar skada?

Det behöver inte bli mer spel i ventilerna, det kan lika gärna bli mindre spel i dom och det är allvarligare, kan medföra brända ventiler och dålig kompresion bla.
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dspj, skall bli intressant att höra vad du får för pris.

Jag vet som sagt ej när det gjordes på mina motorer (kad44or) men upplever inga ljud från ventilerna (iaf inte var jag kan höra). Jobbigt/dyrt att göra allt i förebyggande syfte :).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dspj, skall bli intressant att höra vad du får för pris.

Jag vet som sagt ej när det gjordes på mina motorer (kad44or) men upplever inga ljud från ventilerna (iaf inte var jag kan höra). Jobbigt/dyrt att göra allt i förebyggande syfte :).

det är väl i förebyggande syfte som man servar sina maskiner utrustning mm. innan det bli onödigt slitage och kanske dyra rep. kostnader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den tiden det gick att komma åt och fixa bilmotorerna själv ställde jag bara ventilerna om det började ticka. Att spelet skulle kunna minska med tiden förstår jag inte, kanske annorlunda med hydrauliska lyftare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den tiden det gick att komma åt och fixa bilmotorerna själv ställde jag bara ventilerna om det började ticka. Att spelet skulle kunna minska med tiden förstår jag inte, kanske annorlunda med hydrauliska lyftare?

 

 Topplock som  inte har "hårdmetall" säten så kan ventilsätet "sjunka, slitet "och då så minskar ventilspelet,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu känner jag till KAD 44 för dårlig för att säga att du MÅSTE. men jag känner till i allmänhet att ventilrassel, knack, tick etc är av ondo och skall bekämpas tidigt för att undvika skador. Det är endå metall som slår mot varann cirkus en 100 000 gånger i timman..

 

Ventil rassel/knack är inte så allvarligt då det indikerar att spelet är för stort, vilket resulterar i lite sämre fyllnadsgrad i maskinen lika med sämre effect,

 

Däremot för litet spel, inget ventilslammer/rassel/knack  är förödande då det resulterar i brända ventiler!

 

Slutsats att som amatör justera ventiler, är största risken att få för litet spel, vilket att kan resultera i brända ventiler.

 

Därav min fråga hur många vet hur "suget"ska kännas i bladmåttet.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jovisst är det jobbigt/dyrt att göra allt "enligt boka". Som nybliven (oerfaren) båtägare är det lätt att det blir "safe choice" hela vägen: slaviskt följa serviceprogram, bara köpa originaldelar, byta remmar o impellrar i förtid - och naturligtvis alltid anlita auktoriserad märkesverkstad.

Någonstans på vägen inser man väl att det inte håller. Eller åtminstone blir väldigt dyrt.

 

Man får väl försöka balansera kostnader mot eventuella konsekvenser; byta olja för en tusenlapp för att undvika motorras är väl OK. Liksom att byta bränslefilter för att slippa ev. fatala motorstopp.

 

Att justera ventilspelet är väl kanske mindre självklart med både högre kostnad och mer diffusa konsekvense

r ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jovisst är det jobbigt/dyrt att göra allt "enligt boka". Som nybliven (oerfaren) båtägare är det lätt att det blir "safe choice" hela vägen: slaviskt följa serviceprogram, bara köpa originaldelar, byta remmar o impellrar i förtid - och naturligtvis alltid anlita auktoriserad märkesverkstad.

Någonstans på vägen inser man väl att det inte håller. Eller åtminstone blir väldigt dyrt.

 

Man får väl försöka balansera kostnader mot eventuella konsekvenser; byta olja för en tusenlapp för att undvika motorras är väl OK. Liksom att byta bränslefilter för att slippa ev. fatala motorstopp.

 

Att justera ventilspelet är väl kanske mindre självklart med både högre kostnad och mer diffusa konsekvense

r ...

 

Min åsikt är att om man inte byter olja varje år så kommer motorn inte bli skrot  på flera år .Bränsle sytemet

måste vara fel fritt för att slippa driftstörningar, men motorns inställningar och justeringar måste bara vara rätt för att leverera driftsäkerhet.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Därav min fråga hur många vet hur "suget"ska kännas i bladmåttet.

 

 

Första gången jag fick till uppgift att justera ventiler hade jag aldrig gjort det förut. Den enda instruktion jag fick var att spelet skulle vara 0,8/0,6 (med risk att jag minns fel). 0,8 mm på utströmmar innebar att bladmått 0,8 skulle gå in knappt men 0,85 fick inte gå in. Och 0,75 skulle gå in lätt. Några ventiler fick justeras. För säkerhetsskull fick en kollega kolla att det var rätt.

Så småningom fick man en sådan rutin att man bara behövde ett bladmått, då kan vi prata om att "känna suget".

Senare har jag lärt upp många att andra.

Det är ingen rocket-sciense, lite vanligt mekanikerhandlag så klara man det. Men känner man sig osäker så låter man bli, eller fixar någon som kan visa och kontrollera. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja sen är det ju detta i vilket läge ska kamaxel/ maskinen stå vid justering.

 

Heller ingen raketforskning, men kan vara nog så förbryllande för en glad amatör.

 

Och jag höll ju på att glömma, risken för att maskinen går igång baklänges, om man baxar maskinen med startmotorn.

 

 

Mitt råd till alla som inte är utbildade, betala för arbetet!

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...