Ojja49 3 Postad 5 Oktober , 2015 Hej allesammans! Jag har använt ett nytt, lösfotat, storsegel denna säsong och är mycket nöjd med det. Jag har också ett äldre stormsegel med fast bomlik, som jag gärna vill köra lösfotat. Vet någon av MG:s medlemmar om det går att använda som det är, eller om jag måste sy om det? Det enda problem jag kan se är att påfrestningen på skothornet blir högre än när hela liket sitter i bommen. Det är en liten båt (J17) och seglets yta är sisådär 6 kvm ungefär. Vänligen/Göran 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 5 Oktober , 2015 Det enda problem jag kan se är att påfrestningen på skothornet blir högre än när hela liket sitter i bommen. Det är en liten båt (J17) och seglets yta är sisådär 6 kvm ungefär. Vänligen/Göran Är du säker på att det är så!? Det borde va tvärt om - tror jag. Jag brukar alltid slå en klen tamp genom öljetten i skothornet och ner runt bommen ett par varv, för att avlasta liket. Dvs bakänden på den tamp som jag sträcker upp bomliket med. Hur ofta seglar du med stormstoren!? Annars är det väl bara att prova. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 6 Oktober , 2015 En stormstor, eller trysail (https://en.wikipedia.org/wiki/Trysail) skall vara lösfotad så du kan montera den ovanför ett neddraget storsegel som då kan ligga kvar på bommen. Du vill ju inte behöva plocka ner storseglet i 'stormen', det är viktigare att få upp stormseglen så du kan manövrera båten. Min stormstor är sydd i kraftig orange duk (modell Jonsered...) och har en förlängning i aktre hornet som passar lagom att kroka i på bomnocken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 6 Oktober , 2015 Min erfarenhet av att segla i storm är noll. Men de fåtal som jag läst om och som verkar ha gjort det fler än några få gånger, mer rutin alltså, de fäster inte seglet längst ut på bommen utan skotar löst. Skälet beskrivs som att när båten vräks ner ordentligt så tar bommen i vattnet och kan få skador eller helt enkelt knäckas? Du behöver i ett sådant fall självklart starka skotpunkter att dra skotet genom men fördel torde vara att bommen inte används och kan säkras midskepps. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Medoch 48 Postad 8 Oktober , 2015 att påfrestningen på skothornet blir högre än när hela liket sitter i bommen. Det är en liten båt (J17) och seglets yta är sisådär 6 kvm ungefär. Det är inte någon skillnaden på förstärkningar på lösfotat ellr om det sitter i bommen man gör förstärkning lika Så du kan använda det som du vill Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser