SteinarP 0 Postad 4 Oktober , 2015 Någon som vet om det är ide att montera sötvattenkylning på en Volvo Penta 5,7GSI från 1997 som gått i sötvatten fram till nu. Är på väg att köpa båten och flytta den till västkusten. Alla tips emottages tacksamt. Var man köper sådant? Kan man montera själv? Rekommenderas hel- eller halvsystem? Etc... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rackarhulda 8 Postad 5 Oktober , 2015 Det är självklart att du skall montera sötvattenkylning , och om du är normalt händig gör du det själv bruksanvisning medföljer . Det finns säkert fler än ett fabrikat jag har ett som heter Martex.se fungerar bra . 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 5 Oktober , 2015 Har en arbetskompis som köpte en segelbåt som mestadels gått i Vättern. Han monterade sötvattenskylning. Efter det fick han problem med varmgång. Till slut bytte han motor. Den lokale Volvo Penta renoverade motorn och sålde den till en annan bekant som i stort sett bara går för motor och är ute nästan lika mycket som arbetskompisen med segelbåt (och som i huvudsak seglar). Motorn har sen dess gått perfekt i den "nya" båten. Fick den känslan att arbetskompisen inte rensat kylkanalerna ordentligt. Möjligtvis var sötvatteskylnngen "för liten". 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rackarhulda 8 Postad 5 Oktober , 2015 Det är ju viktigt att vara noga med rengöring av kylkanalerna ! Jag satte dit sötvatten kylning förra säsongen och motorn gick varm det luktade avgaser i expantionskärlet , topplockspackningen var trasig . Jag hade troligen inte märkt detta förrän det varit för sent om jag inte hade satt dit sötvattenkylningen . Jag förordar sötvattenkylning på alla Inombordsmotorer . 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Oktober , 2015 Färskvatten ger mindre korrosion men det det finns kalk, humus mm som ger pannsten som kan släppa. Det finns en del skrivet om hur man får bort pannsten. Man kan "syra ut" motorn med citronsyra men det räcker nog att köra utan glykol ett slag och byta vatten på motorn några gånger. Den nitiske skaffar en cirkulationspump och ett vattenfilter och låter vattnet cirkulera under en tid. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rackarhulda 8 Postad 5 Oktober , 2015 Eller så köper man syrefritt vatten eller som jag tar spädvatten på jobbet bättre kan man nog inte få . Cityronsyra är effektivt det vet jag av egen erfarenhet , och som du säger bhemac man får byta vatten någon gång per säsong i början sedan behöver man inte byta mer än vart 3-4 år . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 5 Oktober , 2015 En fördel med sötvattenskylning är ju att man enkelt kan ta ut värme och till varmvatten från motorn. Speciellt om man har en motorbåt som man kör ganska mycket. Gjorde det för ett par år sen på min motorseglare och det är inte alls dumt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AM2010 6 Postad 9 Oktober , 2015 Är du helt 100% säker på att motorn bara gått i sötvatten kommer det sannolikt att funka efter du rengjort kylkanalerna. Sötvatten är inte rent bara för att det saknar saltkristaller; det förekommer lera, silt, humus. För att inte tala om större partiklar. Enormt viktigt att man sedan ser till att glykolblandningen i färskvattenkretsen alltid är 50%. Då har man ett bra skydd. Satsa du på installation men marteckylarna är precist dimensionerade, det skadar inte gå upp en storlek för att erhålla större kylkapacitet i varmt vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SteinarP 0 Postad 15 Oktober , 2015 Tack alla för er kommentarer. Det blev en båt med VP 5,7 Gsi dp från -97 som legat i Södertälje. Det är väl bräckt vatten så jag får fundera på om det är ide att montera färskvattenkyla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser