Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
530DC

Dränera vattenavskiljare

Rekommendera Poster

Hej!

Behöver dränera avkiljaren då det samlats lite slagg/alger i den.

Nu sitter den lite trångt till och jag ser inte riktigt hur det ser ut.

Någon som kan förklara hur jag gör?

Skall jag skruva på den svarta avtappningen eller är det den vita skruven som skall skruvas ur för att dränera avskiljaren?

Bifogar en bild jag hittat på ett sånt här filter.

Filtret kommer jag åt att byta, men det är värre att komma åt undersidan, så jag vill ju veta att jag gör rätt.

Det känns som man borde skruva på den svarta avtappningen, men den verkar sitta stenhårt?

post-72658-0-39432500-1443956568.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är den svarta som ska lossas, sitter den illa till så överväg att flytta till en annan placering där det är lättare att komma åt då man bör dränera några gånger under säsongen.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Då vet jag ju, och vågar ta i lite mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte en sådan typ där man kan sätta en slang nedtill och sen öppnar den nedersta muttern så rinner vattnet ner genom slangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte en sådan typ där man kan sätta en slang nedtill och sen öppnar den nedersta muttern så rinner vattnet ner genom slangen.

 

Det stämmer att det är en sådan. Jag har en likadan men har aldrig lyckats öppna den nedre skruven utan polygrip eller liknande för att tappa av vattnet. Har man dessutom slagg eller liknande täpps den lätt igen. Jag brukar öppna den övre skruven men den måste dras åt ordentligt för att inte läcka. Därför börjar den bli sliten av glidande skiftnycklar. En ny orginalskruv kostar 700:-, vilket känns dyrt. Jag skulle vilja ha en enkel tålig skruv. Är det kanske någon på forumet som hittat alternativ?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet att det kan sitta utav h.....e.

 

Det är ju detta med momentdragning, folk i allmänhet drar åt små skruvar alldeles för hårt, och stora alldeles för löst.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det bästa sättet att rengöra detta filter är att demontera det och plocka isär det. Om det finns mycket smuts i nedre delen är det garanterat läge att göra rent även vid kulan inuti.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det bästa sättet att rengöra detta filter är att demontera det och plocka isär det. Om det finns mycket smuts i nedre delen är det garanterat läge att göra rent även vid kulan inuti.

Ingemar

 

Oftast är det enklast/säkrast att ta ner hela filtret.

--

Själva konstruktionen är inte riktigt bra. Så fort man har en dräneringsskruv där det finns vatten ovanför så kommer den att kärva beroende på att skit faller ner i gängan. Prova att stänga ventiler i värdesystem när ventilen sitter med ratten nedåt.

Förr hade man en kikventil på filtren, det funkade alltid men det blev antagligen för dyrt och numera får man nog sälja mycket reservdelar också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar ni behöva lufta systemet efter varje dränering?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar ni behöva lufta systemet efter varje dränering?

 

Jag har nog kommit undan med att fylla på med diesel i filterkoppen vid något tillfälle men brukar lufta om jag gjort rent hela alltet. Om man kopplar en slang till underdelen av skruven och suger ut vattnet borde man väl dra in ny diesel och på så sätt slippa lufta? Funderar på om man kan sätta dit en slangstump som man pluggar i andra änden (och låter sitta kvar), och låta kranen stå löst åtskruvad så att eventuellt läckage hamnar i slangen men stoppas av pluggen. På så sätt skulle man lättare kunna öppna den nedre skruven med handkraft och koppla på en spruta och suga ut vatten.    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För länge, länge sedan hade jag en slang permanent sittande och muttern öppen. Slangen var pluggad i andra ändan och uppdragen över tankens nivå. För att dränera ut vattnet behövde jag bara ta ur pluggen och hålla ner slangen. Kan inte komma ihåg att jag behövde lufta.

 

Alternativet är ju att ta bort skruven och ersätta med en bit kopparrör och en liten kulventil eller ännu hellre, en kik. Typ en sådan här: http://www.autexier.fr/uk/straight-conical-plug-valve-manometer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte lufta när man dränerar eftersom det inte kan komma in luft någonstans. Efter hand som skräp och vatten rinner ut genom dräneringen kommer rent bränsle in från tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte lufta när man dränerar eftersom det inte kan komma in luft någonstans. Efter hand som skräp och vatten rinner ut genom dräneringen kommer rent bränsle in från tanken.

Men, men, om vattenavskiljaren ligger ovanför tankens vätskenivå är nog flödet åt andra hållet. Bränslet rinner ned i tanken och suger in luft genom drenäringsventilen. Dvs. Om ni inte har en backventil någonstans mellan tank och filter vilket jag aldrig sett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men, men, om vattenavskiljaren ligger ovanför tankens vätskenivå är nog flödet åt andra hållet. Bränslet rinner ned i tanken och suger in luft genom drenäringsventilen. Dvs. Om ni inte har en backventil någonstans mellan tank och filter vilket jag aldrig sett.

 

 

 

Det är riktigt. Har man däremot en slang på dräneringen och tar ned dess ända på en nivå som är lägre än vätskenivån i tanken får man en sughävert och ingen luft kommer in. Slangen får dock inte vara tom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Man behöver inte lufta när man dränerar eftersom det inte kan komma in luft någonstans. Efter hand som skräp och vatten rinner ut genom dräneringen kommer rent bränsle in från tanken.

Men, men, om vattenavskiljaren ligger ovanför tankens vätskenivå är nog flödet åt andra hållet. Bränslet rinner ned i tanken och suger in luft genom drenäringsventilen. Dvs. Om ni inte har en backventil någonstans mellan tank och filter vilket jag aldrig sett.

Tänkte inte på det...

Mitt filter sitter högre än tanken, och jag brukar hålla en burk under och öppna bottenpluggen. Ut rinner diesel mm. men min vattenavskiljare är inte genomskinlig så jag ser inte om det bubblar in luft. Ändå behöver jag inte lufta!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...