Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
PeterX

Volvo Penta MD11 problem med för lågt varvtal

Rekommendera Poster

Hej!

 

Köpte en fin Beason 31 i våras med en helt nyrenoverad MD11C med S-drev. Båten hade alltid legat i Vänern. Nu seglade vi hem den till Västkusten.

Mycket motorgång blev det. Körde aldrig hårdare än 1800 varv/min även om den lätt gick att komma upp till 2200.

Ända sedan köpet har varvtalet ständigt sjunkit vid fullgas(?). Nu ligger maxvarvtal på 1400(!) med växel ilagd. Om jag frikopplar propellern är det inga problem. Då varvar motorn gladeligen upp över 2000 varv/min.

Båten startar lätt.

 

Är det någon här som fattar vad som hänt?

Bränslefilter?

Spridare?

 

Tacksam för förslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En misstanke som jag har är beväxning på propellern. Det stämmer bra med att det kommit successivt.

 

Hur ser botten ut. Köpte själv en vänerbåt och körde hem i tidiga våren. Det blev tjockt med snäckor och tulpaner. Det värsta jag sett. Den hade utombordare så propellern var inget problem.

 

Vår propeller är väldigt beväxt nu och båten rör sig knappt. Varvtalet är inte mycket att skryta med heller.

 

Propellern ska vara i rörelse några gånger i veckan annars blir det så här. Den här sommarens dåliga väder får jag delvis skylla på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

På lördag plockar vi upp båten. Då visar det sig hur det ser ut undertill...

Tycker dock det är märkligt att varvtalet skulle sjunka så dramatiskt bara för att tulpaner fastnat på propellern.

 

/Peter X

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara bra att suga upp några liter ur tanken för att se om den innehåller "biologisk mångfald". Enklast suger man upp med en oljebytpump genom påfyllningen så man kommer längs ned i tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara bra att suga upp några liter ur tanken för att se om den innehåller "biologisk mångfald". Enklast suger man upp med en oljebytpump genom påfyllningen så man kommer längs ned i tanken.

Om man läser TS fråga ser man att maskinen varvar normalt vid friläge!

 

Tror, nej vet att dieselbakterierna inte blivit så interligenta ännu att dom kan avgöra om maskinen är i friläge eller inte.

 

 

Kalle  :D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser fram mot att TS publiserar en bild på botten efter upptagning.

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det kan vara bra att suga upp några liter ur tanken för att se om den innehåller "biologisk mångfald". Enklast suger man upp med en oljebytpump genom påfyllningen så man kommer längs ned i tanken.

Om man läser TS fråga ser man att maskinen varvar normalt vid friläge!

 

Tror, nej vet att dieselbakterierna inte blivit så interligenta ännu att dom kan avgöra om maskinen är i friläge eller inte.

 

 

Kalle  :D

 

 

Dieselförbrukningen står i proportion till belastningen, man kan varva en diesel med dålig tillförsel men den kan inte hålla uppe varvtalet när den belastats. Det kan tyda på igensatta filter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur såg propellern ut?

 

På vår båt som knappt klarade 2 knop låg ett heltäckande tulpanlager. Hålen för kylvattenintaget helt beväxta men inga problem med kylningen. Hade jag inte haft en ny sjövattenpump hade den överhettats. Det sipprar vatten genom havstulpanerna tydligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...