Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Jens_Sthlm

Impeller mercruiser

Rekommendera Poster

Var sitter impellern på en V8 mercruiser 5.0 mpi sötvattenkyld? (Jag tar kylvatten genom bottengenomföring). Jag har försökt följa kylvattnet från intaget och framåt men jag hittar inget hus som kan rymma en impeller.

Är detta något man kan byta själv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den sitter i underkant motorn på styrbord sida

Remdriven så följ remmen alt slangen från bottengenomföringen igen ;)

Kan vara lite trångt där nere men tekniskt sett inga svårigheter att byta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, nu vet jag vad jag letar efter! Ska man byta impeller innan eller efter man konserverar motorn för vintern?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byt i vår så slipper den nya impellern sitta i över vintern, och systemet förblir glykolfyllt. Många tar bort impellern över vintern men om du öppnar pumphuset så får du massa glykolvatten  i kölsvinet, dvs om du konserverat innan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte byta impellern till våren och min plan var att ta bort kylvattenslangarna och byta "bakifrån", nu fick jag höra av en mekaniker att det inte går, man måste ta av multiremmen och byta framifrån för när jag lossar på skruvarna så kommer hela huset släppa från remmen. Någon som har gjort detta och vet om det går att byta bakifrån så att jag slipper ta bor tremmen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde säga att maskinen är sötvattenkyld och jag har versionen med pumphus mässing.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...