Gå till innehåll
torsdag 13 mars 2025
Bjorns_snipa

Epoxy på ny polyester?

Rekommendera Poster

Nu har jag gjort bort mig. Efter att ha plastat igen några hål i skrovet såg jag att jag köpt polyester i stället för epoxy. Reparationen är under vattnet och är ett par hål som är ett par cm och några skruvhål. Skruvhålen fyllde jag med hjälp av en injektionsspruta. Egentligen ingen större skada skedd, men det är irriterande att jag plastat i två dagar utan att upptäcka det

Funderar nu på hur jag ska försegla ytan, slipa ned lite och stryka på ett lager epoxi eller...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man läser om övermålning av polyester varierar tiden från någon vecka till åtskilliga veckor.

När jag plastade igen hålet över styrhytten förseglade jag med epoxy redan efter någon eller några dagar.

Det är nu åtskilliga år sedan och jag har inte märkt något negativt.

Så kör på du skulle det skita sig får du väl göra om vid nästa upptagning.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för info.

Båten står ju på land så jag "sitter inte i sjön". Jag kan åtminstone vänta en eller ett par veckor. (Jag fick för mig att man måste vänta flera månader.) Det finns andra saker att fixa under tiden. Jag får hoppas på en varm fortsättning av hösten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

International anger att man skall vänta i 5 veckor innan man målar över med deras epoxygrundfärg.

Biltema anger 15 veckor för deras.

Avlyssnade ett samtal mellan en kund på Nordens skeppshandel och en av ägarna. Kunden hade epoxybehandlat sin nybyggda ganska stora plastfiskebåt med åtskilliga liter Gelshield. Tiden mellan att båten tillverkades tills den behandlades med epoxygrundfärgvar mycket längre än de 15 veckorna Biltema har angett för sin färg.

Hela botten var en veritabel katastrof av släpp och blåsor.

Är det nåt som hindrar att du väntar med att epoxybehandla tills våren!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag väntar väl till i vår då. Hoppas bara att det inte är för kallt i april och att jag har tid då. Jag kan ju göra altt förarbete nu i alla fall. I morgon sätter jag upp täckställningen och pressen. Sedan får det räcka för denna säsong.

Redigerad av Bjorns_snipa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...